E staat voor “Edge”, dit is een mobiele internetverbinding die tussen GPRS (1e generatie mobiel internet) en 3G ligt. Deze verbinding is vaak heel traag en kom je vooral tegen in gebieden waar geen 3G of 4G dekking is.
Als je wel volledig bereik hebt, maar het toestel op Edge springt, komt dit waarschijnlijk doordat je geen 4G hebt afgesloten, maar het toestel wel vanuit de standaard instellingen verbinding maakt met 4G. Dit moet je terugschakelen naar 3G, dan is het probleem opgelost.
De "E" staat voor Edge, dat is internet met snelheid tussen 2G en 3G. Het is dus inderdaad langzamer dan 3G. Volgens alle gegevens zou jij ook gebruik kunnen maken van het 3G netwerk.
Esim (of e-sim) is een afkorting van 'embedded sim', en is in het leven geroepen om als opvolger te dienen voor de wereldwijd gebruikte plastic simkaart. Een e-sim doet in feite hetzelfde, maar zit ingebouwd in je telefoon.
De E staat voor "EDGE", de maximale communicatiesnelheid van 2G.
Selecteer Instellingen > netwerk & internet. De status van uw netwerkverbinding wordt bovenaan weergegeven. Met Windows 10 kunt u snel de status van uw netwerkverbinding controleren. En als u problemen met uw verbinding hebt, kunt u de probleemoplosser voor netwerken uitvoeren om deze te verhelpen.
Het Edge-venster is standaard verborgen in aan de rechterkant van Samsung Galaxy-telefoons en wordt gebruikt om snel toegang te krijgen tot onder andere favoriete apps, contacten of taken.
Hoe kan ik zien of ik gebruik maak van 4G? Op de meeste toestellen, laptops en tablets zie je aan de rand van het beeldscherm een icoontje met 4G staan, soms staat er LTE of L+. Is 4G niet beschikbaar dan kun je 3G of H zien staan.
Vodafone is begonnen met de uitrol van edge in Nederland. Edge is een snellere variant van gprs en biedt snelheden tot 384kbps. De edge-dekking blijft beperkt tot gebieden waar het 2g-netwerk momenteel veel wordt gebruikt.
De 'e' staat voor 'embedded'. Je provider kan op afstand jouw telefoonnummer klaarzetten en jij downloadt hem zelf op de e-sim. Bij KPN kun je je e-sim abonnement in de MijnKPN app downloaden.
Slimme netwerkwissel zorgt er namelijk voor dat je telefoon automatisch overschakelt op 4G als het Wi-Fi signaal wat zwakker wordt. Als je die uitzet, blijft je telefoon verbonden met je Wi-Fi netwerk.
De H staat gelijk aan 3.5G, en de H+ staat gelijk aan 3,75G. Hoe hoger het getal voor de G, hoe sneller het internet is. H+ is dus sneller dan 3G maar iets trager dan 4G.
KPN is weer begonnen met het activeren van edge op zijn 2g-netwerk. Edge is de snellere variant van gprs. Edge biedt snelheden tot 384kbps en wordt nog altijd ondersteund door vrijwel alle moderne smartphones en mobieltjes.
Het is echter wel zo dat de netwerkbeheerder altijd kan zien welke sites jij allemaal bezoekt, ongeacht of het gaat om internet via een kabel of internet via de wifi. Alleen als je een site bezocht hebt die gebruik maakt van HTTPS kan jou netwerkbeheerder niet zien welke site dit was.
Internetsnelheid meten met Speedtest.nl
Ze kunnen de metingen opslaan, om ze later met elkaar te vergelijken. Bij de site registreren is dan wel noodzakelijk. De site geeft ook een overzicht van alle providers en hun abonnementen, en laat zien welke providers het snelste internet bieden. Ga naar Speedtest.nl.
Het belangrijkste nadeel van 5G is dat het geld kost, terwijl je er in 2021 maar weinig aan hebt. Smartphonefabrikanten hebben voor ieder toestel een specifiek budget. Daar moet de processor van betaald worden, de behuizing, camera's en ga zo maar door.
4G is snel en blijft nog jaren actief
Bovendien blijft 4G 'gewoon' beschikbaar, ook als 5G straks een stuk sneller wordt. Providers houden het 4G-netwerk nog vele jaren in de lucht, dus je 4G-toestel blijft naar behoren werken.
Controleer eerst of je modem wel internet verbinding heeft. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het modem direct met een kabel op je computer of laptop aan te sluiten, de draadloze router koppel je dan even los van je modem. Ook dan geen internet? Dan ligt het probleem waarschijnlijk bij je modem of internet provider.
Kunt u nog steeds geen verbinding maken? Stel de netwerkinstellingen opnieuw in. Als u iOS of iPadOS 15 of hoger gebruikt, tikt u op 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'.
Met WiFi Assistentie kun je zorgen dat dit automatisch wordt opgelost. Je iPhone schakelt dan automatisch over op 4G/5G als de Wi-Fi slecht is. Deze functie is sinds iOS 9 op de iPhone aanwezig, maar je moet er wel mee oppassen. Als het ingeschakeld staat kan het je namelijk ongemerkt veel data kosten.