Hoe check ik de leeftijd van mijn banden? Ga op zoek naar de DOT-code (staat voor Department Of Transportation) op de zijkant van je banden. Vanaf 2000 bestaat het laatste deel van de DOT-code uit vier cijfers. De eerste twee cijfers zijn de week van productie en de laatste twee het jaar.
DOT staat voor: Department of Transportation (DOT) en dit symbool is terug te vinden op de zijkant van elke band. De DOT markering en de daarop volgende cijfers laten u lezen wanneer en waar de band geproduceerd werd.
De bandenbranche organisatie Vaco gaat zelf uit van een maximale leeftijd van 3 jaar en adviseert zijn leden oudere banden niet als nieuw te verkopen. De ANWB is zelfs van mening dat een band met een productiedatum van 2 jaar of meer niet als nieuw aangeboden én als zodanig gefactureerd zou mogen worden.
Voor de maximale leeftijd van een band bestaat geen regelgeving. De slechte exemplaren vallen bij de APK wel door de mand, ongeacht de leeftijd. Wij zijn wel van mening dat wat betreft de eigenschappen, het beste er wel vanaf is na zo'n zes gebruiksjaren.
De normale houdbaarheid van banden bedraagt ongeveer 10 jaar. Goed opgeslagen banden worden tussen 1 en 5 jaar nog als nieuw gezien. Banden verouderen op basis van fysieke en chemische processen. Dit geldt ook voor opgeslagen of weinig gebruikte banden.
Banden moeten een profieldiepte hebben van minstens 1,6 mm over hun hele omtrek en op het bandgedeelte dat drie vierde van de breedte van de band beslaat. Laat je zomerbanden vervangen als de profieldiepte 2 mm bedraagt en winterbanden als de profieldiepte minder dan 4 mm.
DOT is een Amerikaanse markering en zegt feitelijk dat deze band ook in de VS verkocht mag worden, zoals we ook Europese veiligheidsnormen kennen voor banden om in Europa verkocht te mogen worden. Je kunt deze aanduiding bijvoorbeeld tegenkomen als 'E4' dat op de zijkant van de band staat.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Een band die als nieuw verkocht wordt, kan ten minste 5-6 jaar veilig gebruikt worden. Sommige bronnen geven aan dat de bovengrens van de leeftijd zelfs 10 jaar kan zijn. Toch raden wij aan om banden (5 jaar na de aankoop) minstens één keer per jaar bij een specialist te laten controleren.
In Duitsland is, evenals in Nederland, geen maximale leeftijd voor banden.
Er is wettelijk geen maximale leeftijd voor banden dus ook geen leeftijd waarop deze vervangen moeten worden.
We hebben hier de belangrijkste tips en trucs voor u samengevat, zodat u lang iets aan uw banden hebt: Vier identieke banden, elk met een minimale profieldiepte van 4 mm voor winterbanden en 3 mm voor zomerbanden, die maximaal 10 jaar oud zijn.
Signaal 1: Te weinig profiel op je autobanden
Te weinig profiel op je autobanden is één van de belangrijkste signalen dat aangeeft dat je toe bent aan nieuwe autobanden. Je kunt heel gemakkelijk zelf de profieldiepte van je autobanden meten.
Nieuwe banden hebben een gemiddelde profieldiepte van 8 tot 9 millimeter (10/32 tot 11/32 inch). Door het rijden slijt het profiel af. Een band met een profieldiepte minder dan 1,6 millimeter (2/32 inch) heeft niet voldoende grip.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden. Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.
Voor wie een minimale slijtage prioriteit heeft is de Michelin, de Semperit, de Continental of de Esa+Tecar de beste keuze.
De gemiddelde prijs zal ongeveer rond de € 25,- per band liggen. Voor runflat banden wordt meestal een toeslag gerekend. Dit aangepaste tarief heeft te maken met het feit dat er voor montage van Runflat banden specifieke technische kennis en/of apparaten voor nodig zijn.
De punt (stip) achter een noot om de waarde met de helft te verlengen. Een kwartnoot met punt heet: dotted quarternote en heeft een lengte van anderhalve kwartnoot. In sommige programma's kun je aangeven hoeveel dots er maximaal achter een noot mogen staan.
DOT (medische behandeling), afkorting voor "DBC's op weg naar Transparantie" DOT (motorfiets), een Brits historisch motorfietsmerk. DOT (oliestandaard), vastgesteld door het United States Department of Transportation. Double-O-Tube, een constructiewijze voor tunnelboormachines.
De Nederlandse wet schrijft voor dat de profieldiepte van banden over het gehele loopvlak minimaal 1.6 mm moet zijn. Voor uw eigen veiligheid wordt het echter ten zeerste aangeraden om uw zomerbanden al te vervangen bij een profieldiepte van minder dan 2 mm.
Plaats de profieldieptemeter op verschillende plekken in een groef op de band en lees de profieldiepte af op de profieldieptemeter. Jouw banden moeten minimaal een profieldiepte hebben van 1,6 millimeter: dat is wettelijk verplicht.
De profieldiepte van de banden is een van de eerste zaken waarnaar tijdens de APK-keuring gekeken wordt. Het wettelijk minimum is 1,6 millimeter, maar al vanaf een diepte van 2,5 millimeter zal de monteur aanraden om de autobanden te vervangen.
Uw autobanden kunnen door zon en warmte uitdrogen. Door uw banden te verzorgen kunt u de levensduur van uw banden verlengen.