Een vertreklicht is een lamp op een perron van een Nederlands spoorwegstation met daaronder een wit bordje met een zwarte letter "V". Een vertreklicht hangt aan de perronkap of staat op een paal aan het einde van een perron.
Op het perron staan treinsamenstellingsposters en digitale informatieborden.Hierop staat aangegeven bij welke letter op het perron uw rijtuig stopt. Zo weet u waar op het perron u kunt wachten, om bij het juiste rijtuig in te stappen. Uw rijtuignummer staat op uw ticket vermeld.
Een perron is een platform van een halte of een station, vooral in het openbaar vervoer. Het dient om reizigers gemakkelijk in en uit te laten stappen. Perrons komen voor bij vervoermiddelen die op vaste plaatsen stoppen, waaronder bus, tram, metro, lightrail en trein.
Het langste perron in Nederland bevindt zich in station Sittard en is 700 meter lang. Zodoende passen hier twee treinen met de gebruikelijke maximale lengte van 12 bakken (ca. 320 meter) achter elkaar.
Zo waren er eerst veel hoogteverschillen in perrons door heel Europa. Inmiddels is vastgesteld dat in Europa de perronhoogte 550 of 760 millimeter is. In Nederland is gekozen voor 760 millimeter. Zo zal minimaal 90 procent van de reizigers volledig zelfstandig van en naar toegankelijke stations kunnen reizen in 2022.
Via de online OV-routeplanner op de website 9292.nl of in de 9292-app kunt u uitzoeken hoe u moet reizen. U voert uw vertrekpunt en plek van bestemming in en 9292 geeft aan wat de snelste route is, op welk perron u moet zijn en waar u moet overstappen. Ook krijgt u een melding bij vertraging.
Er zijn ook andere nummers op Utrecht Centraal die ontbreken. Spoor 6 is zo'n voorbeeld. Jaren geleden is het spoor verwijderd, omdat het spoor onhandig lag.
Grand Central Terminal (onofficieel: Grand Central Station) is het hoofdtreinstation van New York in de Verenigde Staten. Het ligt op Vanderbilt Avenue in Manhattan maar is eigenlijk ingesloten tussen Madison Avenue en Lexington Avenue. Dit kopstation heeft de meeste perrons ter wereld: 44 perrons en 67 sporen.
Perron Nul was de benaming van het terrein naast het Centraal Station in Rotterdam waar in de jaren tussen 1987 en 1994 heroïneverslaafden hun methadon kregen en vrijelijk konden gebruiken. Perron Nul staat synoniem voor een zeer roerige periode in de recente geschiedenis van Rotterdam.
Breedte perron Perronbreedte minimaal 2100 mm voor rustige haltes (<15 instappers per uur) 2700 mm voor drukke haltes.
Dutch komt van de oude benaming Duitsch of Dietsch voor het Nederlands. Het Engels heeft het woord Dutch ontleend aan het Nederlands, in een tijd dat wij onze taal zelf nog met Duitsch of Dietsch aanduidden – waarschijnlijk in de late Middeleeuwen.
7. De maximumsnelheid in een station bedraagt 160 km/u. Echter, er wordt aan de reizigers aangekondigd om afstand te nemen van de boord van het perron wanneer een passerende trein nadert.
Gemiddeld rekenen we echter met 30 tot 90 minuten.
Voor treinen wordt de maximale remvertraging van rond de 1 m/s² deels bepaald door de geringere wrijving tussen metalen oppervlakken (wielen, rails en remblokken) en deels door de hogere massa. Bij eenzelfde aanvangssnelheid is de remweg van een trein ongeveer een factor tien langer dan die van een auto.
NS Centraal Station Centrum Den Bosch.
Wat is juist: Den Bosch of 's-Hertogenbosch? De officiële naam van de stad (en de gemeente) is 's-Hertogenbosch. Toch komt ook Den Bosch veel voor en kun je dat niet 'fout' noemen. Niet alleen de gemeente zelf, maar ook – onder meer – de ANWB en de NS hanteren deze vorm.
Het eerste station in 's-Hertogenbosch werd geopend op 1 november 1868 aan de spoorlijn Utrecht - Boxtel.
Voorafgaand aan de coronacrisis stond Schiphol ook al in de top vijf, gemeten in het aantal in- en uitstappers, en in 2022 keerde het station dus terug op die positie. Utrecht Centraal is traditioneel het drukste station van Nederland, op de voet gevolgd door Amsterdam Centraal.
NOORD-HOLLAND Het rustigste station van Nederland, het Twense Geerdijk, wordt gesloten. Het station telde maar 55 reizigers per dag.
Met zo'n 181 in- en uitstappers is Eijsden het kleinste station van Nederland. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Spoorwegen. Daarna volgt het station van Soest. Met 218 in- en uitstappers staat Soest tweede op de lijst.
Het zit zo: perrons krijgen de nummers van de sporen waar ze aan liggen. Alle sporen hebben dus een eigen nummer, maar niet alle sporen liggen aan een perron. Spoor 10 en 13 bestaan dus wel, maar liggen niet aan een perron. Het zijn van die sporen waarop je wel eens goederentreinen voorbij ziet denderen.
In deze periode werd ook het stationsplein heringericht. Dit station heeft het hoogst voorkomende spoornummer aan een perron van Nederland, namelijk spoor 35. Dit omdat de nummers van de sporen op een emplacement voor de duidelijkheid zo min mogelijk worden aangepast.
Het treinstation telt zeven perrons met dertien perronsporen en twee doorgaande sporen zonder perron, de sporen 5 en 10. Spoor 1 werd begin 2018 opgebroken met de verbreding van het zijperron langs het stationsgebouw tot aan het tot dan toe perronloze, doorgaande spoor 2.