De naam Coolblue is het tegenovergestelde van Hot-Orange, een voormalig online warenhuis dat de bedrijfsvoering uitbesteedde aan derden, extern gefinancierd was en geen klantenservice had. De oprichters van Coolblue hadden het tegenovergestelde voor ogen en lieten dit zien in hun bedrijfsnaam.
Rond 2000 bestaat er een groot internetwarenhuis, genaamd HotOrange. Ze besteden alles uit aan anderen, zijn volledig extern gefinancierd en hebben geen eigen klantenservice. Daar wilden de oprichters tegenin. Hot werd cool en orange werd blue.
HAL is nu voor 49 procent eigenaar van Coolblue. De overige aandelen zijn in handen van 'beginbaas' Pieter Zwart en het management. Medeoprichters Paul de Jong (links op de foto) en Bart Kuijpers (rechts) zijn uitgestapt.
Studentenonderneming. Coolblue is in feite een uit de hand gelopen studentenonderneming, bol.com stamt af van een megalomaan project van het Duitse uitgeversconcern Bertelsman dat miljoenen verbrandde om een Europese en Amerikaanse concurrent van Amazon te maken.
1,4 maal de omzet. De omzet van Coolblue in 2020 was € 2 miljard – een mogelijke beurswaarde van ca. € 3 miljard.
Dat hun onderscheid relevant is wordt bewezen door hun succes; iedere webwinkel kijkt naar hun werkwijze en jaar op jaar groeien ze met ruime cijfers. De continue groei wordt gedreven door hun obsessieve focus op klanttevredenheid. Als je klant tevreden is, komen ze terug en stijgt de omzet. Een win-win situatie.
Zoals gezegd geeft Amazon geen specifieke cijfers voor Nederland. Eigenaar Ahold Delhaize van bol.com is de afgelopen jaren iets scheutiger met informatie. Bol.com boekte in 2020 4,3 miljard euro omzet en gaat dit jaar waarschijnlijk de 5 miljard euro voorbij.
Coolblue behaalde vorig jaar een recordomzet van 2,3 miljard euro. Dat is 348 miljoen euro meer dan in 2020.
Coolblue is meer dan een e-commercebedrijf. We bouwen totaaloplossingen voor onze klanten met onze ondersteunende infrastructuur. Dit doen we in Nederland, België en Duitsland, online en in onze 15 fysieke winkels.
Bij Coolblue kan je met een gerust hart shoppen. Ze hebben scherpe prijzen en leveren erg snel. En met regelmaat hebben ze ook mooie aanbiedingen. Klik op onderstaande button om direct naar de website van Coolblue te gaan.
Coolblue is bij het grote publiek bekend geworden met haar nadrukkelijke focus op klantenservice. De website, verzendmailtjes en verpakkingen zitten vol met kleine grapjes en het bedrijf staat erom bekend veel voor de (potentiële) klant te willen doen, ook nadat een aankoop is voltooid.
Pieter Zwart, de nummer één van onze verse Quote Top 100 Jonge Miljonairs-lijst, heeft een chic appartement op de 28e verdieping van de Montevideo in Rotterdam gekocht. Met zijn vermogen is hij bescheiden behuisd, want het prijskaartje bedroeg een kleine €1,2 miljoen.
Logistiek bij Coolblue
Alle producten komen in ons magazijn in Tilburg binnen, worden er in blauwe dozen verpakt en als pakketje meegegeven aan onze blauwe bus om dezelfde dag bij onze klant bezorgd te worden.
Vandaag maakt Coolblue zijn jaarcijfers voor 2021 bekend. Het e-commercebedrijf behaalde een recordomzet van 2,3 miljard euro. Dat is 348 miljoen euro meer dan in 2020.
De missie van Coolblue dus. Alles voor een glimlach. Niet alleen extern, maar ook zeker intern. Dagelijks werken er meer dan 1500 Coolblue'ers om die glimlach op het gezicht van elke klant te toveren.
Omzetcijfers voor webshops zitten flink in de lift, blijkt uit de Twinkle100, een jaarlijkse ranglijst van de grootste Nederlandse webwinkels. Vooral Bol.com maakt een flinke omzetsprong en loopt uit op nummer twee Coolblue.
Zijn er nog verschillen in doelgroep
We zien dat jongeren weten dat Coolblue uit Rotterdam komt, ze denken meer aan 'online webwinkel', 'creatief' en 'gadgets'. En denken minder aan 'reclame'. De middengroep heeft meer associaties met 'Bol.com', 'concurrent', 'merk', 'reclame', 'assortiment', 'koud' en 'kauwgom'.
Want wat voor product je ook koopt, er is een truc om goedkoper uit te zijn bij Bol.com bij het afrekenen. Wie namelijk voor minder dan 20 euro afrekent, moet verzendkosten betalen. Als je daarboven komt te zitten qua prijs, komen de verzendkosten voor de rekening van Bol.com.
Sindsdien kropen de prijzen gestaag omhoog. In september 2020 was Amazon.nl nog 5 procent goedkoper dan gemiddeld, in maart 2021 nog 2 procent en inmiddels is het prijsniveau al een halfjaar stabiel op ongeveer 0,5 procent goedkoper dan gemiddeld.
Bol.com en Amazon zijn met hun brede aanbod elkaars directe concurrent. ,,De Nederlandse consument is verwend door de snelle service en bezorging. Amazon concurreert ook fel op prijs, maar heel veel scheelt dat niet.
Minder concurrentie. Internet is zo transparant als wat. Als een product bij MediaMarkt, Bol.com en Wehkamp een paar euro goedkoper is, gaan klanten daar shoppen. Daarom verkoopt Coolblue steeds meer producten die nergens anders te koop zijn.
De straat Wasmachines heeft elf depots, 241 bussen en 897 bezorgers. Televisies zijn, buiten internet, verkrijgbaar in 12 winkels maar worden ook bezorgd door zeventien bussen en 52 bezorgers.
Over de beursgang van Coolblue
Op 1 oktober 2021 kondigde Coolblue haar IPO (Inital Public Offering, of 'beursgang') aan, waarbij de aandelen genoteerd zullen worden aan Euronext Amsterdam.