Iedereen kan wiskunde leren! Methodiek is ook enorm belangrijk en iets dat we allemaal kunnen verbeteren om zo onze relatie met wiskunde een beetje meer liefdevol te maken. De lesmethode is de manier van lesgeven, die moet aansluiten op de leerstijl van een leerling, wat de manier is waarop iemand iets leert.
Het kan gebeuren dat je merkt nog maar één dag hebt om te leren voor een belangrijke toets. Misschien heb je dingen uitgesteld of had je te weinig tijd. Met discipline en focus kun je nog steeds slagen voor je examen, ook al heb je slechts één dag om je voor te bereiden.
Dit kan door verschillende dingen komen. Je kind kan bijvoorbeeld hoogbegaafd zijn of last hebben van andere oorzaken zoals leerproblemen, concentratieproblemen en motivatieproblemen. Als er spanningen thuis zijn of je kind zit niet lekker in zijn vel heeft dat ook invloed op schoolprestaties.
Bijvoorbeeld allerlei beroepen in de verzorging (mens en dier) , in de commercie/verkoop, creatieve opleidingen, kapper, bakker, horeca, kok, media en entertainment,... eigenlijk heeft het niet-hebben van wiskunde in je pakket maar consequenties voor een paar opleidingen, en eigenlijk alleen op niveau 4.
Wiskunde is eigenlijk veel meer een vaardigheid dan een leervak. Je moet het vooral veel doen! Je kunt het wel een beetje vergelijken met het spelen van een instrument. Je moet er eerst wel wat voor leren (snappen hoe het instrument en de muziek in elkaar zit), maar je moet er vooral heel veel voor oefenen.
Eindcijfer. Het eindcijfer is het gemiddelde cijfer van je schoolexamen en het centraal examen. Het eindcijfer is altijd een afgerond getal en een 4,5 wordt naar boven afgerond tot een 5.
Een leerling is bevorderd wanneer: alle cijfers 6 of hoger zijn of als aan alle onderstaande voorwaarden is voldaan: er zijn maximaal 3 onvoldoende cijfers. er zijn maximaal 4 tekortpunten toegestaan.
Je mag twee keer een 5 hebben of één 5 en één 4, maar dan moeten al je andere eindcijfers 6 of hoger zijn en het gemiddelde van al je eindcijfers ten minste 6,0 zijn. Let op dat geen enkel eindcijfer (afgerond) lager mag zijn dan een 4.
Zorg ervoor dat je bij je vorige tentamen een paar extra velletjes papier vraagt die je leeg mee naar huis neemt. Schrijf ze thuis vol met een samenvatting voor je volgende tentamen en leg ze tijdens de toets stiekem op tafel. Iedereen zal denken dat je gewoon veel schrijft.
Voldoende wil zeggen: 5,5 of hoger.
Hogere score op toetsen
Als dat nog niet genoeg motivatie om je leerlingen in beweging te krijgen! Uit het onderzoek blijkt zelfs dat sporten kort voor een proefwerk of examen leerlingen helpt om een beter resultaat te halen.