Cognitief sterk functioneren is ruimer dan een (zeer) hoge totaalscore op een intelligentie- meting. Cognitief sterk functioneren omvat sterke brede cognitieve vaardigheden en/of sterke schoolse vaardigheden die al dan niet tot uiting komen onder invloed van leerling- en/of omgevingskenmerken.
Cognitieve begaafdheid: meer dan intelligentie
“[Intelligentie] omvat de vaardigheid om te redeneren, plannen, problemen op te lossen, abstract te denken, complexe ideeën te begrijpen, snel te leren en te leren uit ervaring.
Cognitief sterke leerlingen onderscheiden zich van andere cognitief sterke leerlingen door o.a. naturalistische intelligentie, muzikaal- ritmische intelligentie, lichamelijke kinesthetische intelligentie, interpersoonlijke intelligentie en intra persoonlijke intelligentie.
Met de term cognitieve functies worden functies bedoeld die te maken hebben met het verwerken van informatie. Functies zoals waarneming, aandacht, concentratie, geheugen, oriëntatie, taalgebruik en vaardigheden.
Elk begaafd persoon beschikt over een aantal cognitieve leerkenmerken die je in de klas goed kan opmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken zoals perfectionisme, doorzettingsvermogen, behoefte aan autonomie, autoriteit in vraag stellen, creativiteit, humor, enzovoort.
Cognitie is het menselijk denkvermogen. Het wordt aangestuurd vanuit het voorste stuk van ons brein, de prefrontale cortex. Je cognitieve functies liggen mede aan de basis van intelligent gedrag, sociaal inzicht en je leervermogen.
Hoewel een erkende IQ-test een score boven de 130 als officieel hoogbegaafd beschouwt, vinden wij dit bij Gifted People te kort door de bocht. Hoogbegaafdheid omvat niet alleen een hoog IQ, maar ook specifieke kenmerken zoals anders zijn, intens voelen en snel denken.
Onder de cognitieve functies verstaan we onder andere bewustzijn, aandacht en oriëntatie, intellectuele functies zoals oordeelsvermogen, abstractievermogen, uitvoerende functies, intelligentie, taal en rekenen. Ook worden er inprenting en geheugen toe gerekend.
Je gebruikt cognitieve vaardigheden om informatie te onthouden, verwerken en met anderen te delen. Denk aan concentreren, taal- en rekenvaardigheid, verbanden leggen, empathisch zijn, emoties herkennen en begrijpen, patronen herkennen, analyseren, conclusies trekken, evalueren, redeneren en creatief denken.
Cognitieve functies worden gemeten met een neuropsychologisch onderzoek (NPO). Een NPO bestaat uit een groot aantal tests die de verschillende cognitieve functies in kaart brengen. Zo bestaan er tests om het geheugen, de aandacht, de snelheid van informatieverwerking en de planningsvaardigheden te meten.
Regelmatig bewegen verbetert namelijk de cognitieve functies in je brein. Niet alleen wordt het motorische gedeelte in de hersenen geprikkeld, maar ook de gebieden die te maken hebben met geheugenprocessen. Hierdoor krijgen je geheugen, leervermogen en concentratie een boost!
De cognitieve psychologie is de tak van de psychologie die zich met cognitie bezighoudt, dus met alle psychische processen die te maken hebben met zaken als begrip, kennis, herinneringen en geheugen, probleemoplossen en informatieverwerking. Het is een van de cognitiewetenschappen.
Cognitief begaafde kinderen denken en leren erg snel.
Ze zijn in staat om veel informatie op korte tijd te verwerken en snel verbanden te leggen tussen zaken die hen voorgeschoteld worden.
De kenmerken van sterke leerlingen zijn onder andere leren in grote stappen, top-down kun- nen redeneren en analytisch sterk zijn. dezelfde 'soort' leerlingen die dagdelen naar een verrijkingsgroep of plusklas gaan.
Dankzij de cognitieve functies kunnen we een vakantie plannen, een websiteadres onthouden, een gezicht herkennen, de spellingregels toepassen, autorijden, gitaarspelen of gewoon een gesprek voeren enzovoorts. Het concept Mediërend Leren onderscheidt 22 cognitieve functies . Ze zijn de bouwstenen van het denken.
Volwassenen met ADHD hebben beperkingen in alle cognitieve domeinen, zoals aandacht, retrospectief geheugen, prospectief geheugen en executief functioneren.
Cognitieve vaardigheden volwassenen
Auditief kortetermijngeheugen; auditieve informatie (geluiden / woorden / klanken) gedurende een korte periode onthouden. Non verbaal geheugen; non-verbale informatie opslaan en terughalen. Inschatting; snelheid of afstand inschatten, maar ook een situatie snel beoordelen.
De cognitieve stoornissen kunnen verschillende domeinen betreffen: complexe aandacht, executieve functies, leervermogen en geheugen, taal, perceptueel-motorisch en sociaal-cognitief.
Een negatieve cognitieve stijl kenmerkt zich door het trekken van negatieve conclusies over oorzaken en gevolgen van gebeurtenissen, met tot gevolg dat objectief kijken lastig wordt en een individu de schuld veelal bij zichzelf legt (Rood et al., 2012).
Van de instrumenten uit de PICRO zijn de MMSE, Kloktekentest, MoCA en 6-CIT veel gebruikt in Nederland. De MMSE is in Nederland en wereldwijd de meest gebruikte cognitieve testmethode. Ook onder huisartsen wordt deze test steeds meer gebruikt. Het afnemen van de MMSE kost 10 tot 15 minuten.
Cognitieve psychologie is de studie van mentale functies, waaronder aandacht, geheugen, bewustzijn, emotie, taal en actiecontrole. Het doel is om de complexe relaties tussen brein, cognitie en gedrag te begrijpen.
100 is het gemiddelde dat overeenkomt met mavo/vmbo-denkniveau. Vanaf een score van 130 spreekt men van hoogbegaafdheid. Met een IQ score tussen de 120 en 130, wordt vaak gesproken over 'meerbegaafd'. Een score van 145 of meer valt in de categorie 'uitzonderlijk begaafd'.
Jij neemt dingen intenser waar. Je hebt een hoog bewustzijn, sterk rechtvaardigheidsgevoel en inlevingsvermogen, een kritische instelling en je legt de lat vaak hoog voor jezelf. Verder is er sprake van een grote gevoeligheid voor zowel sensorische prikkels als emoties.