'Bruto' of 'bruto' staat voor de prijs inclusief BTW (19% in Duitsland). Een particulier kan een importauto alleen inclusief BTW kopen. Een zakelijke klant kan (met BTW-nummer) onder bepaalde voorwaarden de auto exclusief BTW kopen en betaalt dus de 'netto'prijs.
De netto catalogusprijs of netto cataloguswaarde van een auto is de catalogusprijs zonder omzetbelasting (BTW) inclusief alle extra opties, accessoires en bijzondere uitvoeringen welke door de fabrikant zijn aangebracht.
Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Het BTW-tarief in Duitsland bedraagt 19%. Dit betekent dat u 2% voordeliger uit bent wanneer u een auto importeert uit Duitsland. In Nederland wordt namelijk 21% gehanteerd. Omdat u in Duitsland Mehrwertsteuer (BTW) betaald hoeft u in Nederland geen BTW meer te betalen.
Waarom zou u een auto gaan importeren uit Duitsland? Allereerst de prijs: op de auto wordt in Duitsland geen BPM geheven en zijn Duitse auto's aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. De BPM is een belasting die wordt geheven over de aankoop van een nieuwe auto.
Naast een eventuele besparing zit het voordeel van het importeren van een Duitse auto ook in een groter aanbod in Duitsland, een doorgaans vollediger uitrusting van Duitse auto's en lagere kilometerstanden waardoor het vinden van een auto naar uw smaak vele malen meer kans heeft in Duitsland dan op de Nederlandse markt ...
Bent u niet ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland? Dan mag u maximaal 6 maanden per jaar in Nederland rijden in uw auto met buitenlands kenteken. U heeft dan recht op een vrijstelling op basis van internationaal recht. Deze vrijstelling hoeft u niet aan te vragen.
Bij XRAY kunnen we zowel de BPM berekenen voor je, als een compleet ingevuld BPM aangifteformulier verzorgen (eenmalige kosten: € 59,95 incl. btw). Deze aangifte kan je vervolgens zelf, nadat je bij de RDW de auto hebt gekeurd, indienen bij de Belastingdienst.
U berekent de invoerrechten over de waarde van de goederen die u laat invoeren. Dat is de prijs van de goederen plus onder andere commissies, de kosten voor het vervoer (inclusief verzekeringskosten) tot tot aan de buitengrens Europese Unie (EU). U berekent de btw over de waarde van de goederen die u laat invoeren.
De netto catalogusprijs is de consumentenprijs zonder BTW en BPM. Om de netto catalogusprijs te berekenen haalt u eerst de BPM uit de consumentenprijs en daarna de BTW er uit. Over de BPM wordt namelijk geen BTW berekend.
De cataloguswaarde en fiscale waarde blijven gelijk maar de consumentenprijs (het bedrag dat voor de auto betaald moet worden) valt lager uit.
Ook na de wijzigingen rond de BPM blijft gelden dat er geen BTW wordt geheven over de BPM wanneer de inschrijving in het kentekenregister (en dus de afdracht van de BPM) plaatsvindt op naam en voor rekening van de koper.
Bruto of netto kopen in Duitsland
Als particulier koop je altijd een auto voor de bruto prijs in Duitsland. Dit is dus incl de Duitse 19% BTW. Een zakelijke klant kan onder bepaalde voorwaarden een auto netto kopen.
Bij de import van een auto wordt het bruto BPM bedrag waar volgens de BPM tabel op afgeschreven mag worden berekend aan de hand van de netto catalogusprijs en/of de CO2-uitstoot (zie ook: CO2-heffing BPM) die een vergelijkbare auto in Nederland gehad zou hebben ten tijde van de eerste ingebruikneming in het buitenland.
Daarnaast worden invoerrechten geheven (het tarief wordt berekend op basis van de douanewaarde van het voertuig en de kosten verbonden aan het transport naar België). Gemiddeld bedraagt dat tarief 10% voor een auto. Ten slotte betaal je ook 21% btw.
Aanschafbelasting (bpm)
Koopt u een tweedehands auto in Nederland? Dan betaalt u als particulier geen aanschafbelasting. Het maakt in dit geval niet uit of de auto elektrisch is of op benzine rijdt.
Inschrijven of herinschrijven in het kentekenregister
U betaalt bpm als u een zelf geïmporteerde personenauto of motor inschrijft die jonger is dan 25 jaar. Voor een bestelauto betaalt u alleen bpm als uw bestelauto jonger is dan 5 jaar en u geen ondernemer bent of niet voldoet aan de ondernemersregeling.
Ha, die Pashands; In aanvulling op bovenstaand antwoord: nee, Duitschland kent geen BPM. Bij het invoeren van een voertuig uit een EU-land moet je aangifte doen en BPM betalen, invoerrechten gelden alleen bij import buiten de EU vandaan.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
Het is mogelijk om zowel zakelijk als privé een auto in het buitenland te leasen. Je kunt dan ook terecht bij een van de vele Duitse autodealers voor het afsluiten van een leasecontract. Een mogelijkheid is het rijden van een auto met een buitenlands kenteken in Nederland.
Als u in Nederland woont en ingeschreven staat in de Basisregistratie Personen dan moet u uw auto bij de RDW laten registreren. Dit betekent dat u het kenteken laat overzetten naar een Nederlands kenteken. Ook moet u belasting op personenauto's en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen.
“Bij de RDW kun je online de gegevens van een voertuig controleren. Zoek uit wat het oorspronkelijke bpm-bedrag van de auto is en vergelijk dat met wat je bij de RDW ziet staan onder het kopje Fiscaal. Als de bpm heel laag is dan kun je op je vingers natellen dat die auto met schade is geïmporteerd.
Zelf auto invoeren bij RDW keuringsstation
Voor het invoeren van de auto bij de RDW dient u rekening te houden met €107,20 kosten voor RDW leges en tenaamstelling en ca. €39,50 kosten voor de productie van kentekenplaten (zie ook: totale kosten auto importeren).