Een autoweg wordt in Nederland aangeduid met het RVV-bord model G3.
Daarom is het dan ook belangrijk dat een verkeersbord goed zichtbaar is, ook vanop afstand en in het donker. Er zijn zes hoofdcategorieën waarin verkeerborden worden opgedeeld: gevaarsborden (A), voorrangsborden (B), verbodsborden (C), gebodsborden (D), parkeren-en stilstaan borden (E) en aanwijzingsborden (F).
binnen de bebouwde kom: 50 kilometer per uur. buiten de bebouwde kom: 80 kilometer per uur. op autosnelwegen overdag (06:00 tot 19:00 uur): 100 kilometer per uur.
Een driehoekig wit bord met een rode rand waarschuwt je voor mogelijke gevaren op de weg. Op het bord wordt aangegeven waar voor wordt gewaarschuwd.
Hoe zie ik hoe hard ik mag rijden? Verkeersborden langs of boven de weg geven de maximumsnelheid aan. Houd de borden in de gaten als je wilt weten hoe hard je ergens mag. Omdat de maximumsnelheid in de avond en nacht hoger is dan overdag, hebben veel borden een zogeheten tijdvenster.
Motorvoertuigen mogen alleen op autowegen als zij minimaal 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur.
Wanneer een bestuurder binnen twee jaar tweemaal de maximumsnelheid overschrijdt, geldt de zogenaamde recidiveregeling. Van recidive is sprake indien de overtreding wordt begaan binnen twee jaar na afdoening van één eerdere gedocumenteerde snelheidsovertreding.
De omgekeerde driehoek (bord B1) betekent dat je voorrang moet verlenen aan bestuurders die op de openbare weg rijden die jij wilt oprijden, en dat je, indien het nodig is moet stoppen. Zijn er geen andere bestuurders, dan hoef je niet te stoppen en mag je het kruispunt oprijden.
Deze gebodsborden met pijlen zeggen dat bestuurders verplicht zijn de richting van de pijl te volgen.
Ken jij het verschil tussen het verkeersbord C1 en het verkeersbord C3? Het verkeersbord C1 is een rond, rood bord met een horizontale witte balk (enkelrichting).Het verkeersbord C3 is een rond wit bord met een rode rand (verboden toegang). Je mag geen van beide borden voorbij rijden.
Zo zie je vaak borden met 60 op de provinciale weg. De bebouwde kom herken je vaak aan het verkeersbord met de plaatsnaam van de stad of dorp waar je inrijdt. Het einde van de bebouwde kom is hetzelfde bord met een rode schuine streep er doorheen.
25 km/h: € 235. 30 km/h: € 302. 35 km/h: € 378.
Het bekende rode ronde verkeersbord met witte binnenkant RVV C01, dat 'verboden in te rijden' betekent, is het meest gebruikte verkeersbord uit de categorie C. Met dit geslotenverklaringsbord geef je aan dat het verboden is om een bepaalde straat in te rijden. De straat is namelijk voor al het verkeer gesloten.
Fiets hinderlijk of gevaarlijk parkeren. Overtreden van verkeersbord C3 (verboden toegang) of F103 (begin van een voetgangerszone)
Iedereen kent de betekenis van het verkeersbord C1: “verboden richting voor iedere bestuurder“. De betekenis van verkeersbord C3 is, daarentegen, minder bekend: verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder. Het verkeer in de straat is dus volledig verboden voor alle voertuigen.
Eenvoudige uitleg: Opgelet!pas je snelheid aan, je nadert een gevaarlijk kruispunt, hier moet je ook rechts voorrang geven.
Verkeersbord met kruis betekenis: u nadert een gevaarlijk kruispunt. Rotonde. Werk in uitvoering. Rijbaanversmalling.
Zie je bord E4 staan, dan weet je dat je daar mag parkeren. Dit is een gebodsbord dat aangeeft dat er parkeergelegenheid is.
De Valknut (Oudnoords valr, gesneuvelde krijgers + knut, knoop) is een symbool dat uit drie ineen gestrengelde driehoeken bestaat. De naam Valknut heeft een onbekende herkomst. De symbolen staan op oude Germaanse artefacten gegraveerd, meestal in samenhang met de god Odin.
Als je haaientanden verkeer ziet betekent het dat je voorrang moet verlenen aan het verkeer op de kruisende weg. En dit geldt alleen voor bestuurders. voetgangers voorrang regels zijn anders, zij behoren niet tot bestuurders.
Bij een voorrangskruispunt hebben bestuurders van de ene zijweg voorrang op bestuurders komende vanaf de andere zijweg. Dit is per kruispunt is aangegeven. Bestuurders die voorrang moeten verlenen, zien verkeersbord B6 staan, meestal aangevuld met haaientanden.
Soms komt het voor dat iemand twee boetes krijgt voor hetzelfde feit. Dit is in strijd met het 'ne bis in idem-beginsel' ofwel het “het verbod op dubbele bestraffing''. Iemand mag niet tweemaal bestraft worden voor hetzelfde feit. In geval van het krijgen van een dubbele boete is een van de boetes vernietigbaar.
Ben ik geflitst op die tijd en plaats? In dat geval kun je een flitsfoto opzoeken op de website van het CJIB. Wanneer je met je eigen voertuig bent geflitst, vul je je DigiD in en kun je meteen de foto inzien.
De tijd tussen de overtreding en de bekeuring op de deurmat, is meestal slechts enkele dagen. Flitsfoto's kunnen worden opgevraagd bij het digitaal loket van het CJIB.