Blauw: Het blauwe lampje geeft aan dat het groot licht van uw auto staat aan. Wit: Een wit lampje is een aanwijzing of aanbeveling.
Een blauw motorkoelvloeistoftemperatuurlampje geeft maar één ding aan: dat uw koelvloeistof, of antivries, te koud is . In feite is de temperatuur zo laag dat het mogelijk is dat uw radiator te koud wordt, wat resulteert in het bevriezen van uw motor en het niet kunnen starten.
De zogeheten voorrangsvoertuigen – dat zijn ambulances, politie- en brandweerauto's – zijn te herkennen aan hun blauwe zwaailichten.
Koelvloeistof lampje brandt, wat nu? (koelvloeistof lekt)
Als het koelvloeistof waarschuwingslampje brandt betekent het dat er iets aan de hand is met de koelvloeistof.
Koelvloeistof
Als dit lampje tijdens het rijden gaat branden, is je motor oververhit. Doorrijden kan tot ernstige motorschade leiden. Je moet het koelvloeistofpeil controleren en zo snel mogelijk bijvullen.
Blauw: Het blauwe lampje geeft aan dat het groot licht van uw auto staat aan. Wit: Een wit lampje is een aanwijzing of aanbeveling. Groen: Een groen lampje geeft aan dat alles goed werkt. Geel/Oranje: Bij een geel/oranje lampje moet u uw auto zo snel mogelijk laten nakijken.
Wanneer het koelvloeistof lampje rood brandt, moet je onmiddelijk stoppen. De motor kan namelijk oververhit raken en dit heeft ernstige gevolgen. Is de motor nog te heet? Wacht dan nog even met het controleren van de koelvloeistof.
Waarom brandt het blauwe waarschuwingslampje voor de motorkoelvloeistoftemperatuur? Het blauwe waarschuwingslampje voor de motorkoelvloeistoftemperatuur gaat branden wanneer u uw Subaru start, het betekent alleen dat de motor nog niet is opgewarmd. U ziet dit lampje waarschijnlijk elke keer dat u de auto start. Totdat het lampje echter uitgaat, moet u voorzichtig rijden .
U kunt zelf de koelvloeistof bijvullen door de draaidop van het expansievat eraf te draaien. Bescherm uw handen hierbij met een doek: het kan zijn dat er nog druk op het systeem staat. Vul de koelvloeistof vervolgens bij totdat het maximumniveau wordt bereikt.
Wanneer u een overhitte motor heeft of de temperatuurmeter in het rood komt. Dan kan dit duiden op te weinig koelvloeistof. Ook een laag peil van de koelvloeistof kan dit veroorzaken. Let daarom altijd goed op de signalen van uw auto en vul tijdig bij indien dit nodig is.
Het is uw koelvloeistoftemperatuurlampje en zijn taak is om de temperatuur van uw motor aan te geven. Als het blauw is, betekent dit dat uw motor nog niet helemaal op de operationele rijtemperatuur is. Met andere woorden, de motor is nog niet helemaal opgewarmd tot het punt waarop hij in optimale rijconditie is.
Politie, ambulance en brandweer mogen blauwe zwaailichten alleen gebruiken voor dringende taken.
Er is een belangrijke reden waarom onze hulpdiensten de kleur blauw gebruiken. Blauw licht wordt namelijk goed opgenomen door de atmosfeer.Het is hierdoor van dichtbij beter te zien, in vergelijking met rood licht. Ook valt blauw op tussen alle rode en witte lichten die overvloedig te zien zijn in het verkeer.
Kunt u doorrijden met een brandend motorstoringslampje? Om ergere problemen te voorkomen is het aan te ramen om uw brandende motorstoringslampje zo snel mogelijk op te laten lossen. Echter, in het geval van een oranje lampje kunt u door blijven rijden, maar wanneer deze rood is moet u direct stoppen.
Het blauwe lampje geeft aan dat de grootlichtkoplampen aan staan (zorg ervoor dat u deze dimt voor tegemoetkomend verkeer.) Een soortgelijk lampje, maar dan groen, geeft aan dat de dimlichtkoplampen aan staan. Een lichtsymbool met de streepjes naar beneden gericht, meestal met een streep erdoor, betekent dat de mistlampen aan staan.
Ook bekend als het Coolant Temperature Low Indication Light, geeft het blauwe lampje op uw dashboard aan dat de koelvloeistoftemperatuur extreem laag is . Zodra u de contactsleutel omdraait, brandt het waarschuwingslampje een tot twee minuten (tot de motor op optimale bedrijfstemperatuur is) en gaat dan automatisch uit.
Het is belangrijk om te wachten tot de motor volledig is afgekoeld voordat u koelvloeistof bijvult, wat doorgaans betekent dat u ongeveer een uur na het rijden moet wachten. Een warme motor kan zorgen voor een uitbarsting van hete vloeistof. Wacht daarom altijd op de juiste temperatuur.
Een liter koelvloeistof kost zo'n 5 euro en vaak gaat er 5 liter in een reservoir. Een 5 liter fles koelvloeistof voor je auto kost tussen de 15 en 20 euro. Het laten bijvullen kost gemiddeld een stuk meer: in een garage komt er namelijk meestal rond de 40 euro aan arbeidskosten bovenop.
Gevaren rijden zonder koelvloeistof
Dit kan schade veroorzaken aan de motor, zoals het vervormen van de cilinderkop, beschadiging van de krukaslagers, of het vastlopen van de motor. Slijtage van de motor: Zonder koelvloeistof kan de slijtage van de motor versnellen, waardoor de levensduur van de motor verkort wordt.
Gemiddeld genomen kun je nog behoorlijk wat kilometers rijden nadat het brandstoflampje aangaat. De meeste mensen schatten de actieradius tussen de 40 en 50 km zodra het lampje begint te branden, maar in de praktijk kan je vaak nog wel wat verder rijden.
Een blauw koelvloeistoflampje betekent doorgaans dat de koelvloeistof van uw motor koud is , maar het is beter om dit niet zelf te proberen te repareren. Rijd veilig en zet de motor uit. Koelvloeistof is essentieel om oververhitting te voorkomen, dus rijden met een waarschuwingslampje is riskant.
Rijd niet door ! Stop het voertuig zo snel mogelijk en wanneer het veilig is om dit te doen. Schakel het aandrijfsysteem van het voertuig uit. Laat de elektrische aandrijving afkoelen totdat het waarschuwingslampje uitgaat.
Zonder koelvloeistof kom je niet ver. Na een paar kilometer raakt de motor oververhit en kan deze automatisch uitschakelen om interne componenten te beschermen tegen hitteschade. Als deze beveiliging niet aanwezig is, riskeert u ernstige motorschade als u blijft rijden.
LEKKAGE VAN DE KOPPAKKING
Reparatiekosten van het herstellen van een lekke koppakking liggen tussen de 600 en 1200 euro, met uitschieters ver daarboven voor grote of gecompliceerde motoren.
Het beheersen van de temperatuur in uw motor is van het grootste belang. Zoals bij de meeste lampjes in uw auto, moet u STOPPEN als u rood ziet . Ga aan de kant en laat het onmiddellijk controleren. Dit kan u behoeden voor het vernietigen van uw motor!