Binnen het crankstel met twee kettingbladen kan je kiezen tussen een Compact crankstel (50/34), een Semi-Compact crankstel (52/36) en een Dubbel crankstel (53/39).
Met de aanname dat je voldoende hebt getraind voor ritten in het hooggebergte, zou een semi-compact (52/36) moeten volstaan. Je kunt dat crankstel combineren met verschillende cassettes, bijvoorbeeld een 11/32 of een 11/34.
Dubbel zijn de klassieke twee-voorbladen, meestal hebben deze 53 tandjes op het grote blad en 39 op het kleine blad. Ideaal in het vlakke Nederland, maar veel te groot en te zwaar voor bijvoorbeeld de Ardennen of in de Franse Alpen.
Beter gezegd: 5,8 resp 5,1 Watt/kg, want daar gaat het om. Een vermogen van 150 tot 200 Watt bij 60-65 kg is al heel mooi om de kale berg te beklimmen. Een laag gewicht, jezelf en je fiets, is dus een heel groot voordeel. Een kleiner vermogen per kilo vraagt om kleinere verzetten.
Een derailleur met een korte kooi heeft de derailleurwieltjes dicht bij elkaar staan. Een lange kooi heeft een grotere afstand tussen de derailleurwieltjes. De lengtes tussen de derailleurwieltjes kunnen per merk en per soort verschillen.
Voor de meeste etappes kiezen de renners voor een cassette met 11-28 verhouding. Het kleinste tandwiel is daarbij 11 tanden groot en het grootste tandwiel heeft er 28. Tijdens zware bergritten kiezen sommige renners voor een lichter verzet, bijvoorbeeld 11-30. Dit zie je vooral vel bij de renners van Ineos Grenadiers.
Het is niet mogelijk om de distributieketen zelf te veranderen en het wordt niet aanbevolen, zelfs als je over de juiste kennis beschikt. Als je het benodigde speciale gereedschap niet bij de hand hebt, ben je in de werkplaats altijd beter af.
Shimano Dura Ace groep
Shimano Dura Ace is de beste groepset van Shimano. Je krijgt hier echt het beste van het beste. Een zo laag mogelijk gewicht, maar wel oersterk.
Dit is het aantal kettingbladen op je cassette. Wanneer je cassette uit 10 kettingbladen bestaat, dan is het een 10-speed. Bestaat het uit 11 bladen, dan is het een 11-speed, enzovoorts.
Iedereen die de Mont Ventoux beklimt verdient respect. Dan weten jullie dat vast. Maar dit is wel de makkelijkste beklimming van de Mont Ventoux. Sault ligt al op 765 meter hoogte en over 26 kilometer neemt de route de tijd om boven te komen.
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Veel mensen maken zich zorgen of de lichtste versnelling van een 1x12 derailleur wel licht genoeg is. Een gangbaar 2x11 systeem heeft als lichtste overbreging 26-42 wat resulteert in een verzet van 0,62. Bij 1x12 heb je doorgaans een 32 tands voorblad en een 50 tands tandwiel als grootste achter ( Shimano XTR = 51t ).
Het voordeel van 12 speed is de kleinere overstap tussen de tandwieltjes. Zo kun je beter je ideale cadans rijden en beter presteren. Op 11 speed is dat ook mogelijk als je een 'vlakke' cassette hebt.
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Bij een triple is het binnenste blad al geschikt om de meest steile stukken mee te beklimmen, bij een compact kun je hier nog in kiezen. Het binnenblad heeft daar vaak standaard 39 tanden. Voor het beklimmen van de Mont Ventoux zou je er voor kunnen kiezen om het binnenblad te vervangen met voor een blad met 34 tanden.
De berg wordt regelmatig beklommen in de Ronde van Frankrijk en wordt gekenmerkt door zijn moeilijkheidsgraad met lange steile afstanden in een bijzonder landschap. De Mont Ventoux is dan ook een populaire vakantiebestemming voor renners en fietsliefhebbers die er volop kunnen fietsen.
Als je een fietsketting wilt kopen dan is de Shimano Ultegra een van de beste keuzes. De fietskettingen van Shimano staan erom bekend dat ze soepel schakelen en in zijn algemeenheid goede prestaties leveren. Daarna volgt KMC en SRAM.
Het aantal kettingwielen van een cassette wordt veelal aangeduid met het begrip 'speed'; een cassette met zeven kettingwielen wordt een 7-speedcassette genoemd, één met acht kettingwielen een 8-speedcassette, één met negen kettingwielen een 9-speedcassette et cetera.
In het mountainbike is de trend naar een 12-speed al langer aan de gang. Maar daar wordt die gecombineerd met een enkel tandwiel vooraan. De 1x12. Met zo een fiets hoef je vooraan niet meer te schakelen, maar zijn de verschillen bij het schakelen achteraan veel groter.
XT is duurzamer en sterker dan Deore behalve de naven, die zijn een stuk slechter, ketting en zo slijten bijna net zo snel maar de shifters en derailleurs zijn degelijker dan Deore en schakelen duidelijk beter.
Voor veel mountainbikers is een Shimano Deore of een Shimano SLX al een perfecte groep. Het verschil zit hem vooral in het materiaal van de verschillende onderdelen en het gewicht van de groepset. Hoe duurder je groepset, hoe duurzamer en lichter het materiaal is.
Er is geen vaste levensduur voor. Een aantal jaren moet probleemloos gaan, maar hoe meer gebruik, hoe korter de levensduur. Er komt op een gegeven moment speling in de derailleur.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen. Let wel, dit is slechts een richtlijn.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Meten doe je door een schuifmaat te gebruiken. Zet de binnenpootjes op 118 mm. Dan zet je hem tussen de schakels en duw je hem uit, tegen de rollertjes aan. Komt ie dan boven de 120,5 mm dan is je ketting versleten.