Dotjes. De 'schaapjes' ontstaan wanneer de luchtvochtigheid toeneemt. Koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht, dus op deze hoogte raakt de lucht al snel verzadigd en ontstaan (zichtbare) waterdruppeltjes die samenklonteren. Wanneer er ook niet al te veel wind bij staat, vormen zich die kenmerkende dotjes.
Deze zogenaamde 'shelfclouds' of 'plankwolken' kondigen zwaar onweer aan. Klimaatwetenschapper Samuel Helsen van de KU Leuven legt uit hoe ze ontstaan. Om een onweersbui te doen ontstaan heb je een onstabiele atmosfeer nodig. In een onstabiele atmosfeer daalt de temperatuur sterk met de hoogte.
Als cirruswolken worden voortgestuwd door winden met een verschillende windsnelheid, krijgen ze een typische haakvorm. Enkel wanneer deze wolken zich op grote hoogtes of net heel laag bevinden, zorgen ze bij ons voor regen.
De cirrus kan je herkennen aan de vegen of strepen die de wolk maakt in de lucht. Net zoals bij de cirrostratus, kan je bij de altostratus de vorm van de zon door de wolken zien. Bij de altostratus zie je geen halo rond de zon en kan je naar de zon kijken zonder dat dit pijn doet aan je ogen.
De cirruswolk is een typische lentewolk. De zon heeft geen problemen om er doorheen te schijnen en hij past bij een mooie dag. Cirrus is onderdeel van de hoge –wolkenfamilie. De wolk ziet eruit als draderige plukken of veren en we noemen cirruswolken daarom ook wel windveren.
Is de rest van de lucht ook warm, dan stijgt de bel langzaam en komt deze niet zo hoog. Er ontstaan dan lage kleine, witte, wolkjes, mooiweerwolken. Is de lucht koud, dan stijgt de bel warme lucht snel en komt deze hoog. De wolken die dan ontstaan zijn groot en hebben een donkere onderkant: buienwolken.
Vliegtuigstrepen zijn kunstmatige wolken, veroorzaakt door de uitstoot van waterdamp door vliegverkeer. Vliegtuigstrepen ontstaan door uitlaatgassen van vliegtuigmotoren. Deze uitlaatgassen zorgen voor een toename van waterdamp en roetdeeltjes op de vliegroute.
De vliegtuigsporen bestaan uit ijskristallen
In droge warme lucht laat een vliegtuig geen sporen achter, in vochtige koude lucht wel. Het spoor ontstaat als hete, vochtige waterdamp uit de uitlaten van het vliegtuig zich mengt met de buitenlucht.
De strepen verraden namelijk veel over de atmosfeer op grote hoogte. Lossen ze snel op, dan wijst dat op droge lucht en is de kans op een weersomslag klein. Een droge lucht en een heldere, blauwe hemel wijzen op stabiel weer. Hoe droger de lucht, hoe sneller de streep verdwijnt.
Lage wolken bevinden zich onder de 2 kilometer en bestaan vooral uit waterdruppels. Er zijn twee soorten lage bewolking: stratus en stratocumulus. Ook mist rekent het KNMI tot de lage bewolking.
Kijk 's nachts naar de MAAN. Is de maan roodachtig of bleek, dan zit er stof in de lucht. Maar als de maan helder en scherp gerand is, dan is dat waarschijnlijk omdat lage luchtdruk de stof heeft verwijderd en tevens dat er regen onderweg is. Lage luchtdruk betekent immers regen.
Zuidwestenwinden zijn warmer dan westenwinden en de lucht wordt aangevoerd vanaf zee. Door de hogere temperatuur kan de lucht meer waterdamp bevatten, waardoor buien vaak talrijker en steviger zijn. De weerspreuk: “zuidwest regennest” benadrukt het natte weertype bij een zuidwestenwind.
Het onweert vaker 's middags of 's avonds. "Dat komt doordat de lucht gedurende de dag vaak opwarmt en het 's ochtends nog niet warm genoeg is om onweer te veroorzaken", zegt de woordvoerder van Weerplaza. Als het 's nachts onweert komt dat vaak doordat onweersbuien overwaaien uit buurlanden als België en Frankrijk.
Het lijkt een klassiek fabeltje, maar het is toch echt waar: vermijd contact met stromend water.Slaat de bliksem dichtbij in, dan zoekt de stroom een uitweg langs leidingen. Dus niet alleen een douche en een bad kunnen gevaarlijk zijn, of kranen in het algemeen, maar ook radiatoren. Fietsen.
De afstand van onweer berekenen door te tellen
Zit er drie seconden tussen de bliksemschicht en het gedonder, is het onweer dus zo'n kilometer bij je vandaan. Als je het aantal seconden deelt door drie, weet je op welke afstand het onweer zich bevindt.
Sommige kleine vliegtuigen hebben een erg lage stall-snelheid. Als er genoeg tegenwind is kan zo'n toestel schijnbaar stil in de lucht hangen.
Een vliegtuig is niet gemaakt om lang stil te staan. De motoren en de banden kunnen hier niet tegen. Een vliegtuigmotor heeft olie nodig om in goede conditie te blijven. Om alle onderdelen te smeren worden de vliegtuigen in ieder geval iedere tien dagen uitgepakt en opgestart.
Het antwoord is nee. Commerciële vliegtuigen zijn zo gebouwd dat ze in principe voor onbepaalde tijd meegaan. Daarom zijn ze ook zo duur. Voor maatschappijen is vliegen met vliegtuigen van 25 jaar of ouder dan ook de normaalste zaak van de wereld.
Chemtrails bevatten een brouwsel van barium, glasvezel met nano aluminium (bekend als CHAFF), radioactief thorium, cadmium, chromium, nikkel, sporen van schimmels, ethyleen dibromide en polymeervezels. Barium is net zo giftig als arsenicum en werkt op het hart. Aluminium is schadelijk voor de hersenen.
Chemtrail is een samentrekking van de Engelse woorden chemical (chemisch) en trail (spoor). De sporen die vliegtuigen achterlaten in de lucht zouden chemicaliën bevatten en het bewijs vormen van een groot geheim spuitprogramma of zelfs chemische oorlogsvoering.
Ryan Air). Er zouden dus op wereldwijde schaal chemicaliën worden gesproeid vanuit vliegtuigen om de mensen te vergiftigen/rustig te houden/ziek te maken, vandaar de naam chemtrails.
Altostratus & Nimbostratus (regenwolken)
Dit type bewolking is heel bekend in Nederland. De wolken brengen je niets meer dan regen. Altostratus ontstaat wanneer warme lucht over zwaardere koude lucht heen schuift.
Dat heeft te maken met het feit dat wolken eigenlijk uit hele kleine waterdruppeltjes bestaan. Kleine druppels, zo klein als een haar eigenlijk, daarom blijven ze ook zweven in de lucht, omdat ze heel licht zijn. Het licht dat erop valt, dat wordt eigenlijk weerkaatst door al die kleine druppeltjes.