De vier ringen in het Audi-logo vertegenwoordigen vier automerken: Horch, DKW, Wanderer en Audi. In juni 1932 werden de vier tot één merk samengevoegd: Auto Union. Maar na de Tweede Wereldoorlog werd met splitsing van Duitsland ook Auto Union opgedeeld.
Het logo van Auto Union bestond uit vier gevlochten ringen, met elk merk een eigen ring. Vandaag gebuikt Audi de vier ringen nog steeds! Weetje: Auto Union maakte supersnelle racewagens.
De 'A' staat voor het continent waar merk is opgericht: Azië. Ook Audi heeft een naam dat is afgeleid uit het Latijn. De oorspronkelijke oprichter van Audi, August Horch, startte namelijk eerst het bedrijf onder de naam Horch. Door onenigheid stapte Horch uit het bedrijf en begon het bedrijf dat wij nu kennen als Audi.
AUDI AG is de Duitse autofabrikant van het merk Audi. Het bedrijf uit Ingolstadt is sinds 1965 een onderdeel (99,95%) van Volkswagen AG, de overige 0,05% staan genoteerd aan de Deutsche Börse.
De zilveren plak gaat op de valreep van dit jaar naar een Audi R8 Spyder, ter waarde van €325.460. Deze dakloze sportauto gebruikt een V10 met 580 pk om in 3,2 seconden naar de 100 te schieten. Qua topsnelheid wint dit dakloze exemplaar het van de nummer 1 en kan nog 14 km/h harder.
Voor de rest breiden beide merken hun elektrische aanbod de komende jaren sterk uit. Nu Volkswagen en Audi (als R&D-kartrekker van de Volkswagen Group) hebben aangekondigd geen nieuwe verbrandingsmotoren te ontwikkelen, is de kans groot dat dit beleid het voor het hele concern geldt.
De 4 ringen van Audi
Op aansturen van de Saksische staatsbank wordt Auto Union AG opgericht. Deze nieuwe industriële groep vertegenwoordigt vier merken, Audi, Horch, DKW en Wanderer, wat de vier ringen in het embleem van Auto Union verklaart.
Het getal komt voor de aanduiding van het type van motor te staan. Zo gebruikt Audi het getal 30 om motoren met vermogens tussen de 110 pk en 130 pk aan te duiden. Het getal 45 staat voor motoren in de vermogensklasse 230 pk tot 250 pk.
e-tron of 'e'? TFSI betekent benzine en TDI betekent diesel, zoveel is duidelijk. Voorheen heette de plug-in hybride versie van de Audi A3 Sportback de 'e-tron'. De nieuwste plug-in hybride heet voluit 'A3 Sportback 40 TFSI e'.
Via audi.de kan je met je chassisnummer je aanmelden, en dan krijg te zien wat voor uitvoering je hebt en met welke opties.
De Audi Q7 is met zijn 5,05 meter lengte de grootste SUV op de menukaart van Audi, een auto die de op een haar na 5 meter lange Q8 boven zich moet dulden binnen de Audi-hiërarchie. Die twee SUV's lijken straks puur wat formaat betreft een model boven zich te krijgen.
Waar Audi ook bekend om staat is het mooie en comfortabele interieur. In ieder Audi-interieur draait het volgens het merk om reiscomfort. Je bent zelf in staat om bij veel modellen jouw auto zo veel mogelijk aan jouw wensen en behoeften aan te laten passen, en dat is natuurlijk ideaal!
In Ingolstadt rollen de A3, A4, A5 en Q5 van de band en in Neckarsulm de A4 Limousine, A5 Cabriolet, A6, A7, A8 en R8. Fabrieksbezoeken zijn mogelijk van maandag tot en met vrijdag, tussen 9.00 en 16.00 uur.
Met de nieuwe aanduidingen geeft Audi voortaan de indeling in vermogensklassen aan. Zo geven de nieuwe cijfercombinaties ook het prestatieniveau weer. Bijvoorbeeld de cijfercombinatie '30' voor alle modellen met een vermogen tussen 81 en 96 kW. 45 staat voor de vermogensrange van 169 tot 185 kW.
De RS6 wordt geproduceerd door quattro GmbH, die ook verantwoordelijk is voor de Audi R8 en de andere RS-modellen van Audi. De benaming "RS" staat voor "Renn Sport", Audi's hoogste modellenlijn die nog boven de "S" ("Sport") modellen is gepositioneerd.
TFSI is een Engelse afkorting voor 'Turbo Fuel Stratified Injection'. Een motor met TFSI-techniek heeft een direct ingespoten injectie en beschikt tevens over een turbo. De 'T' in de naam staat voor 'turbo'. Een motor met FSI-techniek beschikt over een direct ingespoten inspuiting (link FSI) ontwikkeld door Bosch.
De grootste aandeelhouder van Volkswagen is Porsche Automobil Holding SE, een bedrijf dat investeert in verschillende autofabrikanten. Dit is de participatie van de familie Porsche, de belangrijkste aandeelhouder van Volkswagen, met een eigendomsbelang van 31.3% in het bedrijf en een stemrecht van 53.1%.
De Volkswagen Group bestaat naast Volkswagen personenwagens en Volkswagen Bedrijfswagens uit Audi, SEAT, ŠKODA, Porsche, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Ducati, MAN en Scania.
Het overmatige olieverbruik komt voor bij Audi TFSI-motoren vanaf 2008 die (meestal) meer dan 100.000 kilometer hebben gelopen. Het probleem is ook aanwezig bij de 1.4 TSI, 1.8 TSI en 2.0 TSI motoren van VW, Skoda en Seat.
De 1.4 TSI motor heeft inderdaad de reputatie van uitgerekte kettingen maar na 2007 lijkt dat bij de 1.4 versie definitief wel opgelost te zijn. Rammelende motorische bijgeluiden tijdens de koudstart wijzen al snel richting een te slappe ketting.