Een gesloten spitsstrook is te herkennen aan een rood kruis op de borden boven de strook. Een spitsstrook is open als de borden erboven een groene pijl laten zien. Ook is op de borden, met pijlen langs de weg, dan de tekst 'spitsstrook open' te zien.
Soorten strepen op de weg
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Hoe zie ik hoe hard ik mag rijden? Verkeersborden langs of boven de weg geven de maximumsnelheid aan. Houd de borden in de gaten als je wilt weten hoe hard je ergens mag. Omdat de maximumsnelheid in de avond en nacht hoger is dan overdag, hebben veel borden een zogeheten tijdvenster.
Matrixborden boven of naast de weg hebben dezelfde betekenis als gewone verkeersborden. Staat er op het matrixbord een andere maximumsnelheid dan op een verkeersbord, dan geldt het bord met de laagste snelheid.
a. voor motorvoertuigen op autosnelwegen 130 km per uur, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur; Binnen de bebouwde kom geldt in beginsel een maximumsnelheid van 50 km per uur.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
Voertuigen mogen alleen op autowegen als zij 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid heet de minimumconstructiesnelheid. Rijd je te langzaam zonder aanleiding en breng je daarmee het andere verkeer in gevaar, dan riskeer je wel een boete.
Meestal wordt een voorwaarschuwing gegeven door middel van witte pijlen. Voor de doorstroming is het wel het beste om de hele rijstrook te gebruiken, ook in de file. Kern is dat de gehele strook gebruiken dus beter is voor de doorstroming. Dus wat u normaal gesproken doet, is goed.
Signalering houdt in dat de snelheid op de weg automatisch beperkt kan worden d.m.v. matrixborden. Er zijn wegen met en zonder signalering. De borden zijn bedoeld om je attent te maken op het begin of einde van een wegvak met signalering.
Reacties. Na wat zoekwerk vond ik als antwoord: Mdrop Dit is omdat de borden niet op afstand uit en weer aan gezet kunnen worden, vandaar dat ze er een pixel opzetten en die laten knipperen om de X aantal seconden (Zodat het dus nog minder opvalt).
Op autowegen geldt standaard een maximumsnelheid van 100 km/h, doch zijn vele autowegen uitgevoerd met snelheden van 80 en 70 km/h. Daar ontstaat vaak de vergissing bij weggebruikers die de verkeersregels niet voldoende kennen, door standaard 80 km/h te rijden op een autoweg.
50 km/h is de standaard binnen de bebouwde kom. Zoals aangegeven merk je dat aan het plaatsnaambord dat je voorbij rijdt. De rijbaan wordt vaak aangegeven door middel van een onderbroken of doorgetrokken streep tussen jou en de tegenligger.
Provinciale wegen hebben over het algemeen de nummers 175 en hoger en kunnen zowel N- als A-wegen zijn. De nummers 1 t/m 174 zijn gereserveerd voor interprovinciale wegen. 175 t/m 399 zijn voor de provinciale wegen.
Om je te waarschuwen voor een gevaarlijk punt worden soms zigzag-strepen op het wegdek aangebracht. Dit kan zijn een voetgangersoversteekplaats, gevaarlijk kruispunt of een ander gevaarlijk punt.
Het beste antwoord. Dit zijn meetpunten. Ze worden vliegschijven genoemd. Het zijn belangrijke hulpmiddelen bij het maken van gedetailleerde landkaarten en plattegronden.
Waarschuwingen. Een driehoekig wit bord met een rode rand waarschuwt je voor mogelijke gevaren op de weg. Op het bord wordt aangegeven waar voor wordt gewaarschuwd.
Dit bord geeft de afrit van de autosnelweg aan. U verlaat met het nemen van de afrit ook het snelwegennet.
Het blauwe bord is in de binnenvaart een sein waarmee een schip aan een tegengesteld naderend ander schip kan aangeven dat het voorbijvaren stuurboord op stuurboord zal gebeuren. Midden in het blauwe bord bevindt zich een wit knipperlicht.
Deze borden zijn wit met 3 zwarte strepen erdoor. Dit bord betekent dat de maximale snelheid die van kracht was niet meer geldt. Er geldt nu een nieuwe maximale snelheid die gevolgd dient te worden. Dit wordt vaak duidelijk gemaakt door andere borden.
Matrixborden worden gezien als een sterk verkeersteken van snelheid gevaar. Als je een matrixbord ziet moet je gelijk het snelheid gebruiken die aangegeven is daarop. Als er een verkeersbord is en ook een matrixbord dan moet je de snelheid gebruiken die het laagst is.
Het verkeersbord met de code A1 geeft de maximum toegestane snelheid aan. Te hard rijden is een dure hobby en daarnaast stijgt de hoogte van de boete voor te hard rijden ook elk jaar.
Systeem waarmee afhankelijk van de verkeerssituatie door middel van signaalgevers tijdelijke maatregelen op rijstrookniveau kunnen worden opgelegd. De verkeerssignalering is in Nederland een geïntegreerd verkeerssysteem voor zowel wegkant als verkeerscentrale.
Op een kruising moet je voorrang verlenen aan bestuurders die van rechts komen, tenzij met verkeerstekens anders wordt aangegeven. Bestuurders die van rechts komen, maar zich op een onverharde weg, woonerf of oprit met verlaagde stoeprand bevinden, hebben geen voorrang.
Er is onderzoek naar gedaan, en automobilisten geven deze redenen aan voor hun hoge snelheid³ : ze willen zich aanpassen aan het andere verkeer. ze hebben haast. ze vinden hard rijden leuk.
Binnen de bebouwde kom mogen motorvoertuigen maximaal 50 km per uur. Buiten de bebouwde kom mogen motorvoertuigen 130, 100 of 80 km per uur afhankelijk van de weg waarop zij rijden. De grens van de bebouwde kom volgens de Wegenverkeerswet is voor de meeste mensen duidelijk, maar het is zeker niet de enige grens.