Basissalaris vrachtwagenchauffeur Het basissalaris van een vrachtwagenchauffeur in Nederland varieert tussen de €1.910 en €2.585 bruto per maand, met een gemiddelde van ongeveer €2.492 bruto per maand (of €29.900 bruto per jaar, exclusief vakantiegeld). Het nettosalaris bedraagt gemiddeld €1.600 per maand.
Universiteit opleidingsniveau levert € 2.665,- per maand op. Met een HBO opleiding ontvang je € 2.540, MBO niveau resulteert in een salaris van € 2.520,-.
Het gemiddelde salaris van een Vrachtwagenchauffeur in Nederland in 2025 is € 2.939 bruto per maand, waarbij de ondergrens ligt bij € 2.702 en de bovengrens bij € 3.175.
Het salaris voor een Vrachtwagenchauffeur is het hoogst bij Timing en ligt op € 4.149 bruto. Andere werkgevers die een hoog loon betalen zijn IQ select en Perflexxion.
De oorzaak van het chauffeurstekort komt met name door de lage aanloop van jongere vrachtwagenchauffeurs. Volgens de cijfers van het IRU-rapport is te zien dat ¼ deel van de vrachtwagenchauffeurs jonger is dan 50 jaar. Ook is het salaris van een vrachtwagenchauffeur voor vele geen vetpot.
Hoe erg is het tekort aan vrachtwagenchauffeurs in 2024? De American Trucking Associations (ATA) schat dat er op de huidige markt een tekort is van ongeveer 60.000 chauffeurs , en dat het tekort tegen het einde van het jaar naar verwachting zal groeien tot 82.000.
Het beroep van vrachtwagenchauffeur – basisinformatie
Vrachtwagenchauffeur zijn is zonder twijfel een veeleisende baan, zowel lichamelijk als mentaal. Lange uren achter het stuur van een vrachtwagen zitten met concentratieverlies en een verkeerde houding, kunnen leiden tot gezondheidscomplicaties.
Het salaris in 2025 ligt grofweg tussen de € 2.350 en € 3.000 bruto per maand. Als je net komt kijken in deze business kun je dus rekenen op een bedrag van ongeveer € 2.350 per maand. Je salaris loopt op naarmate je langer in je functie werkt. Ook wat je vervoert, bepaalt je salaris.
De beste Class A Truck Driver-banen kunnen tot $ 312.000 per jaar opleveren. Een Class A truck driver-baan verwijst naar de categorie van het commerciële rijbewijs (CDL) dat nodig is om een groot voertuig voor de baan te besturen.
Na het afronden van de laatste lesperiode op de Politieacademie krijg je een vaste aanstelling in schaal 6 met bijhorend salaris tussen € 2.744,- en € 3.312,- (peildatum juli 2024). Je hebt je diploma op mbo 4-niveau voor de tweejarige politieopleiding behaald en gaat als agent aan de slag.
Als chauffeur zit je meestal in loonschaal C, D of E. Dat betekent dat je tussen de €13,10 en €19,24 per uur kunt verdienen.
Het verschil tussen indeling in functiegroep A of B zit vooral in het feit dat iemand in B iets zelfstandiger opereert terwijl de medewerker in A werkt onder directe leiding.
HBO opleidingsniveau levert € 2.270,- per maand op.Met een MBO opleiding ontvang je € 2.020, LBO / VMBO niveau resulteert in een salaris van € 1.875,-. Vuilnisman gezocht? Bekijk cv's van 1.497 Vuilnismannen in onze CV-database.
Wat houdt de nachtelijke toeslag in binnen het beroepsgoederenvervoer? Werknemers die tussen 21:00 uur en 05:00 uur werken, ontvangen een extra vergoeding, bekend als de nachtelijke toeslag. Artikel 37 van de CAO beroepsgoederenvervoer bepaalt namelijk dat deze toeslag 19% van het uurloon bedraagt.
Hoeveel verdient een Zzp chauffeur in Nederland? Als we kijken naar de Zzp chauffeur salarisstatistieken in Nederland op 5 februari 2025, dan maakt de vertegenwoordigde werknemer € 56.220; om preciezer te zijn is het salaris € 4.685 per maand, € 1.171 per week of € 30,82 per uur.
Zwaar transport, tankers en HazMat zijn gespecialiseerde vrachtgebieden die hogere salarissen voor vrachtwagenchauffeurs vragen. De certificeringen en aanvullende training die voor deze functies vereist zijn, weerspiegelen het extra risico en de vaardigheden die nodig zijn om gevaarlijke stoffen of overmaatse ladingen veilig te vervoeren.
Het nettosalaris bedraagt gemiddeld €1.600 per maand. Volgens de CAO beroepsgoederenvervoer 2021/2022 ligt het salaris tussen de €1.966 en €3.015 bruto per maand. Een ander bron meldt dat het salaris varieert van €1.821 (minimum) tot meer dan €3.271 (maximum), exclusief overuren, toeslagen en onkostenvergoedingen.
Met name lange-afstandschauffeurs (over the road trucking, of OTR) verdienen in de Verenigde Staten een relatief goed salaris. $ 60.000 - 80.000 per jaar is niet ongebruikelijk. Een opvallend verschil met Europa is dat het in de Verenigde Staten ongebruikelijk is dat chauffeurs helpen met laden en lossen.
Het salaris van een internationaal vrachtwagenchauffeur in 2024 wordt geschat tussen €2.350 en €3.200 bruto per maand, exclusief eventuele toeslagen voor onregelmatige werktijden, nacht- en weekendwerk.
Toelichting salaris Piloot
Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €4000 tot €5500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Het gemiddelde salaris van een Treinmachinist in Nederland in 2025 is € 2.894 bruto per maand, waarbij de ondergrens ligt bij € 2.714 en de bovengrens bij € 3.073. Lees meer over de salarisontwikkeling, bij welk bedrijf en in welke stad je het meeste loon krijgt en of omscholen tot Treinmachinist de moeite waard is.
Als zwaar beroep geldt: chauffeur, medewerker logistiek en magazijn, heftruckchauffeur, kraanmachinist, koerier, verhuizer of een functie in de technische dienst.
Als vrachtwagenchauffeur is vrijheid een van je belangrijkste voordelen. Je kunt veilig over de weg rijden en zit niet de hele dag in een hokje. Je kantoor is de weg, je zit niet vast aan eindeloze vergaderingen en papierwerk, en niemand kijkt over je schouder mee terwijl je werkt.
De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.