Het oorspronkelijke Moby-Dick-idee en "Starbo" kwamen uiteindelijk samen in de naam Starbuck, naar het eerste bemanningslid van Pequod. Het logo van Starbucks is een sirene in de gedaante van een soort zeemeermin met twee staarten.
Het logo van Starbucks bestaat uit een zeemeermin met twee staarten. In de Griekse mythologie trok deze zeemeermin zeilers naar de kust van het eiland Starbuck. Zo is ook de naam Starbucks ontstaan.
Bowker dacht toen aan Starbuck, de eerste stuurman op de Pequod van Moby Dick, en de "S" werd toegevoegd om het meer alledaags te laten klinken. Het bedrijf zegt dat de naam ook "de romantiek van de volle zee opriep."
De vrienden hadden een voorliefde voor goede koffie en exotische thee. Ze investeerden alle drie 1350 dollar en leenden nog eens 5000 dollar van de bank om hun eigen winkel te kunnen beginnen. De naam Starbucks stamt af van Starbuck, een bekend (koffieliefhebbend) personage uit het boek 'Moby Dick' van Herman Melville.
Het originele logo, bestaande uit een zeemeermin met twee staarten, werd bedacht door Heckler. In de Griekse mythologie trok deze zeemeermin zeilers naar de kust van een eiland genaamd Starbuck. Dus gebruikten ze het beeld van de sirene om koffieliefhebbers aan te trekken om een kopje koffie te komen drinken.
Starbucks Corporation is een internationale keten van koffiehuizen uit de Verenigde Staten. Het bedrijf is in 1971 in Seattle opgericht. Het logo van Starbucks is een gestileerde weergave van een sirene.
"Het is een metafoor voor de aantrekkingskracht van cafeïne, de sirenes die zeelui naar de rotsen lokten ," vertelde hij in 2011 aan The Seattle Times. De uitnodigende uitstraling van het logo en de associatie met zeevaart verbinden de centrale ideeën van het Starbucks-merk: geweldige koffie van over de hele wereld toegankelijk maken in een aantrekkelijke ruimte.
Howard Schultz (New York, 19 juli 1953) is een Amerikaanse zakenman en politicus.
Het groene, zwarte en witte kleurenschema werd in deze versie geïntroduceerd om de groei, frisheid en welvaart van Starbucks weer te geven. Vergeleken met het oude koffie-bruine kleurenschema, hadden de groene en witte kleuren een veel rustgevender effect op de consumenten van het merk.
De familie Withers , die in 2014 de Australische tak van Starbucks kocht, is de voormalige eigenaar van het 7-Eleven-netwerk in Australië.
In 1987 verkochten de oorspronkelijke eigenaren de Starbucks-keten aan hun voormalige marketingdirecteur Howard Schultz, die zijn Il Giornale-koffiezaak omdoopte tot Starbucks en het bedrijf begon uit te breiden.
Met een sterke merkherkenning, een uitzonderlijke klantervaring in de winkel (er zullen altijd uitzonderingen zijn) en een loyale klantenkring is er eigenlijk heel weinig behoefte aan traditionele reclame . Starbucks richt zich ook op betrokkenheid van de gemeenschap en duurzaamheidsinitiatieven die over het algemeen positieve PR genereren.
Als reactie op de ophef vertelde Tata Consumer Products Ltd op 19 december aan de media dat de berichten dat Starbucks zich uit India zou terugtrekken " volledig onjuist en ongegrond " zijn.
Onze koffiebars zijn een ontmoetingsplaats in jouw buurt, maken een deel uit van je dagelijkse routine. Bij Starbucks® wordt alles gedaan met onze mensen op de eerste plek. Starbucks® heeft een lange weg afgelegd sinds de eerste koffiebar in Seattle, maar het blijft trouw aan dezelfde waarden.
Maar neem ook even de tijd om een assortiment van meer Starbucks® koffies van Nespresso® te ontdekken en te genieten - zoals onze Medium Roast, Sunny Day Blend, of de iconische Starbucks® Pike Place Roast of zelfs onze Blonde Espresso Roast.
Bigbee, Caribou, Philz, Peet's, Dutch Bros, etc.
De huidige gemiddelde prijs van een Starbucks bekers is € 12.
Tiffany Blue, Reese's oranje, Cadbury paars, Starbucks groen, Barbie roze, UPS bruin en Carolina blauw — wat hebben deze unieke kleuren met elkaar gemeen? Naast nationale erkenning en associatie met hun respectievelijke merken, zijn ze geregistreerd onder de federale handelsmerkwet .
Starbucks is eigendom van zijn aandeelhouders , aangezien het een beursgenoteerd bedrijf is. Het bedrijf heeft meer dan 1.500 institutionele aandeelhouders, volgens de proxyverklaring die Starbucks op 7 januari 2022 bij de SEC heeft ingediend. Dit cijfer laat duidelijk zien hoe goed gediversifieerd het eigendom van het bedrijf is.
Van 1987 tot 2018 was Howard CEO en uitvoerend voorzitter van de raad van bestuur van Starbucks , een van de meest diverse bedrijfsbesturen van Amerika. Hij leidde de IPO van het bedrijf en was voorzitter van meer dan 100 kwartaalwinstgesprekken.
Het hoofdkantoor is gevestigd op Lange Leidsedwarsstraat A, Nm, Amsterdam 1017 72. Het KVK-nummer voor Starbucks Coffee Netherlands B.V. is 512952450002, met het Safe-nummer NL02949297.
Het Starbucks-logo toont een zeemeermin met twee staarten , geïnspireerd op de Griekse mythe van de Sirenen, die half vrouw en half vogel waren. Volgens de legende lokten de sirenen zeelui naar hun dood met betoverende liederen.
Het verhaal achter het logo:
De zeemeermin in het logo is geïnspireerd door de Griekse mythologie, met name de sirene, een wezen dat zeelieden lokte met zijn betoverende stem en uiterlijk . De oprichters kozen de zeemeermin om de verleidelijke aard van koffie te vertegenwoordigen.
Vandaag de dag is Starbucks met meer dan 32.000 winkels in 80 landen de grootste koffiebrander en verkoper van koffiespecialiteiten ter wereld.