Informatie- en archiefbeheer houdt zich bezig met het bewaren en ontsluiten van overheidsinformatie. Archiefbeheer vindt natuurlijk al heel lang plaats. Maar nu steeds meer overheidsinformatie digitaal is, vraagt ook het bewaren van niet-gearchiveerde informatie om specialistische aandacht.
Naast documenten, in de vorm van agenda's, notulen, dossiers, brieven en akten, kunnen ook kaarten, foto's, films, video's en digitale bestanden gearchiveerd worden.
Archiveren is het duurzaam toegankelijk maken en houden van informatie. Zodat deze nu en in de toekomst bruikbaar is. Voor iedereen die het recht heeft om de informatie in te zien. Niet alle informatie wordt blijvend bewaard.
De Archiefmedewerker heeft een archieffunctie binnen een organisatie. Dit houdt in dat de Archiefmedewerker documenten beheert en archiveert. Dit kunnen historische documenten zijn maar ook documenten die nog dagelijks gebruikt worden. De organisaties waar een Archiefmedewerker werkzaam is, kunnen hierdoor uiteenlopen.
Archivaris worden bij de overheid
Er bestaat een universitaire opleiding Archivistiek A (Universiteit van Amsterdam), een hbo-opleiding Archivistiek B (Reinwardt Academie) en een traject post-hbo Archivistiek (Hogeschool van Amsterdam).
Het aanvangssalaris van een Archivarissen en conservatoren bedraag meestal tussen de € 2.189 en € 3.169 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 2.703 en € 3.995 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Wettelijke eisen archiefruimten
De ruimte moet voldoende beveiligd zijn tegen brand, inbraak en wateroverlast. Daarnaast moet er een systeem voor klimaatbeheersing in de ruimte zijn. Deze eisen zijn uitgewerkt in de Archiefregeling. (artikelen 27 tot en met 46 en de overgangs- en slotbepalingen).
Bewaar het materiaal steeds in hun doos. Zorg dat de dozen vrij van vuil en stof blijven. Stapel nooit optische schijven op elkaar of verpak ze niet samen en vermijd dat ze tegen elkaar kunnen leunen.
op je Android-telefoon of -tablet. Log in op je Google-account. Tik onderaan op Bibliotheek. Archief.
Chatgesprek uit archief halen (Android)
Blader helemaal naar beneden. Tik op Gearchiveerde chats. Tik op het betreffende gesprek in en houd het even ingedrukt. Tik bovenaan op het icoon 'Chat dearchiveren'.
Het archiveren van chats betekent niet dat chats worden verwijderd of gekopieerd naar je SD-kaart. Gearchiveerde individuele chats of groepschats blijven gearchiveerd wanneer je een nieuw bericht ontvangt van die individuele chat of groepschat.
iOS | Hou een bericht ingedrukt in een groepsgesprek -> Selecteer Meer -> Privé antwoorden. Android | Hou een bericht ingedrukt -> selecteer de drie stipjes in de rechter bovenhoek -> Privé antwoorden.
Zodra je data hebt gearchiveerd kun je deze data beheren zodat je het later voor andere doeleinden kunt gebruiken. Deze bestanden kunnen later erg waardevol voor jou zijn. Door deze informatie goed te organiseren en structureren kun je alles later op een eenvoudige manier efficiënt terug vinden.
Voor particulieren geldt geen wettelijke bewaarplicht. Maar voor naheffingen door de Belastingdienst is het slim om uw administratie 5 jaar te bewaren. Voor bedrijven en zelfstandigen geldt wel een wettelijke bewaarplicht van 7 tot 10 jaar.
Het gaat dan om bankafschriften, belastingpapieren en mogelijk correspondentie over de zorgtoeslag. Bij andere officiële papieren, zoals jaarrekeningen van gas, water en licht, salarisstrookjes, huurovereenkomsten of verzekeringen, is 2 jaar voldoende.
Maar wat moet je nu eigenlijk bewaren en voor hoe lang? Bewaar alleen documenten die een bewijsfunctie hebben of informatie bevatten die je niet zo makkelijk elders kunt opvragen. Van alle overige papieren kun je met een gerust hart afscheid nemen.
Na het overlijden van een patiënt/cliënt bewaar je als zorgverlener het medische dossier nog 20 jaar. Deze termijn gaat in na het laatste behandelcontact en is wettelijk vastgesteld in de Wet op geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO).
Er worden wel eisen gesteld waarmee getoetst kan worden of beheer en ontsluiting van informatie zodanig is geregeld dat de informatiehuishouding van een overheidsorganisatie op orde is. Deze kaderstellende randvoorwaarden zijn: 1. Informatie moet vindbaar zijn 2. Informatie moet toegankelijk zijn 3.
e. Archiefwaardig document: een document dat een rol speelt bij de uitvoering van een werkproces. Die rol kan worden gespeeld in het kader van: – Bedrijfsvoering: informatie is één van de productiefactoren in een organisatie en onmisbaar voor management- en procesondersteuning en bron voor kennismanagement.
Vaak staat in je OER beschreven hoe lang de school je toets- en examenresultaten bewaart. Gemiddeld is dat zo'n 18 maanden na het behalen van het diploma. Je diploma moet de school op basis van de archiefwet 50 jaar bewaren.
Hoe word je archivaris/documentalist? Om als archivaris aan de slag te gaan, is een diploma Archivistiek gewenst. De Hogeschool van Amsterdam biedt hiertoe de specialisatie Media & Informatie van de hbo-opleiding Media, Informatie en Communicatie aan met een aantal archivistische keuzevakken.
Als informatiebeheerder verzamel je belangrijke documenten (op papier of digitaal) en bewaar je deze in een (eventueel digitaal) archief. Je zorgt ervoor dat de informatie over een organisatie of over een bepaald onderwerp zo volledig mogelijk is.
Wat is een Archivaris? Een Archivaris beheert en onderhoudt een archief en maakt dit inzichtelijk en toegankelijk voor een publiek. De Archivaris kan werken voor iedere organisatie die belang heeft bij het behouden van niet langer actuele informatie.