Je kunt tijdens een teamoverleg onder andere de volgende onderwerpen bespreken: • personeel: bijvoorbeeld personeelsbezetting, vakantieplanning, ziektecijfers, behoefte aan opleiding, samenwerking; • arbeidsomstandigheden: bijvoorbeeld tocht, kou, stress door onderbezetting, hygiëne, veiligheid; • inhoud werkzaamheden: ...
In het werkoverleg worden informatie en meningen uitgewisseld over alle aangelegenheden die het werk en de werksituatie betreffen. Het gaat bij werkoverleg om wederzijds informeren. Een werkoverleg is dus meer dan een werkinstructie of een werkbespreking.
Het doel van werkoverleg is het informeren van medewerkers, ze de mogelijkheid te geven invloed uit te oefenen op de werksituatie, ze te betrekken bij de bedrijfsvoering en daardoor te motiveren. Door het houden van werkoverleg krijgen alle medewerkers dezelfde informatie op dezelfde manier.
Zich goed voor te bereiden op de vergadering, bijgevoegde stukken goed te lezen en tot zich te nemen. Een standpunt te bepalen over onderwerpen die besproken worden. Eigen standpunt op een heldere wijze te verwoorden tijdens de vergadering. Anderen te helpen om hun standpunten te verwoorden.
Microsoft Teams Tutorial – An einer Besprechung teilnehmen (2019) | Microsoft
30 gerelateerde vragen gevonden
Wat is een goed teamoverleg?
Werkoverleg bestaat uit regelmatig overleg over het werk op een afdeling tussen leidinggevende en werknemers. Dergelijk overleg heeft onder meer tot doel ideeën te ontwikkelen, meningen te vormen, besluiten te nemen, draagvlak te creëren en het werkproces te verbeteren.
De agenda is een lijst met onderwerpen die aan de orde komen in een vergadering. Meestal staan de belangrijkste zaken bovenaan. Soms staan bij de agenda ook actiepunten vermeld van de vorige vergadering, zodat besproken kan worden in hoeverre geplande acties ook zijn uitgevoerd.
Door altijd een agenda met gesprekspunten op te stellen, voorkom je dat je bij elkaar komt zonder een duidelijk doel. Vraag je werknemers om van tevoren mogelijke agendapunten in te sturen. Hierdoor krijgen je medewerkers een actievere rol en zo betrek je ze meer bij het overleg.
Een werkbespreking is een overleg over het werk tussen leidinggevende en medewerkers, maar ook medewerkers onderling en gaat over het te verrichten werk op korte termijn. Een werkbespreking heeft een instructief karakter.
Wat is het verschil tussen werkoverleg en werkbespreking?
Een werkoverleg is wat anders dan een dagelijkse werkbespreking of een briefing: een werkoverleg wordt voorbereid, heeft een agenda en er wordt een verslag van gemaakt. Inspraak. Medewerkers horen een mate van inspraak te hebben bij een werkoverleg.
Een bilateraal overleg, vaak afgekort als bila kan van belang zijn als overlegvorm tussen medewerker en leidinggevende. ... Als ik een suggestie mag doen;
Betekenis van werk en ervaar je het werk als zinvol?
Jouw talent: wordt dat ingezet?
Voel je je ook gewaardeerd? Zien we jou staan? Voel je je gehoord?
Wie moet er bij aanwezig zijn? Bij iedere vergadering maar zeker ook bij het werkoverleg geldt: betrek die mensen erbij die daadwerkelijk bij dit overleg betrokken moeten zijn. Kortom: medewerkers die bepaalde informatie voor de uitoefening van hun functie nodig hebben.
Formeel overleg is van tevoren vastgesteld overleg, dikwijls voor een bepaalde tijdsduur. De werkzaamheden sluiten aan op de individuele werkzaamheden van de betrokken werknemers, maar vinden in overleg plaats in groepsverband.
Check aan het begin van de meeting met elkaar in: Begin de meeting niet direct met de inhoud, maar vraag aan je collega's hoe ze zich vandaag voelen. ...
Gebruik break-out rooms: In Zoom en Microsoft Teams heb je de mogelijkheid om mensen in break-out rooms bij elkaar te zetten.
Een teammeeting is een gezamenlijke bespreking, waarbij alle deelnemers aan de overlegscheiding aanwezig zijn. Dat zijn de partijen zelf (jij en je partner) en de professionals (en eventueel een notulist).
Hoe zorg je ervoor dat iedereen aan het woord komt?
Belangrijk is dat iedereen aan het woord komt in een vergadering. Om dat te bevorderen, kun je alle deelnemers een kaartje geven en vragen daarop hun visie te delen over het onderwerp. Dat kan elk onderwerp zijn. De reactie mag tekst zijn, maar ook een tekening of andere creatieve uiting.
In één oogopslag moet duidelijk zijn om welke vergadering het gaat (naam, datum, tijd, locatie etc.). Dan volgt een overzicht van de te bespreken onderwerpen: de agendapunten. Er zijn twee soorten agendapunten: de vaste (steeds terugkerende) en de variabele agendapunten die telkens verschillend zijn.
Omdat er van alles in een vraag verwerkt kan worden is het een mogelijkheid om alles te sprake te brengen. Vroeger stond vaak WVTTK (Wat verder ter tafel komt) op de agenda. Wat verder ter tafel komt is nog vager dan de rondvraag. Daar kan iedereen alles in naar voren brengen.