Vragen over het beoordelingsgesprek. Hoe beoordeel je een werknemer? De beoordeling gaat over het functioneren van je werknemer. Dus of hij afgesproken doelen heeft behaald of bepaalde vaardigheden heeft ontwikkeld.
wat is een beoordelingsgesprek? Een beoordelingsgesprek is een gesprek tussen jou en je leidinggevende waarin je bespreekt hoe je functioneert, hoe anderen je beoordelen en je ontvangt feedback. Dit is vaak hét moment om een mogelijke promotie, loonsverhoging of contractverlenging te bespreken.
Aan een beoordelingsgesprek nemen altijd twee partijen deel: een werknemer en zijn leidinggevende. Je functie bepaalt welke rol je tijdens een beoordeling inneemt. De verhoudingen tussen beide partijen zijn tijdens een beoordelingsgesprek ongelijkwaardig: er is sprake van eenrichtingsverkeer.
In een beoordelingsgesprek geeft je leidinggevende een oordeel over hoe jij je werk in de afgelopen periode hebt gedaan. Voor het gesprek moet jij weten wat je leidinggevende met je wil bespreken. Soms heeft de beoordeling gevolgen voor je salaris of contract.
Het doel van een beoordelingsgesprek de prestaties van een medewerker te beoordelen. Het resultaat van zo'n gesprek is de basis voor het nemen van beslissingen over bijvoorbeeld loonsverhogingen. Het doel van een functioneringsgesprek is het bespreken van de ontwikkeling en groei van de medewerker.
Beoordelen van het functioneren gaat dus over een aantal zaken: de taken, de verantwoordelijkheden, de bevoegdheden, de houding of attitude en de motivatie. Dat vraagt niet alleen objectiviteit maar ook inzicht en bekwaamheid van de leidinggevende.
Maister: "Er zijn twee manieren om de effecten van een manager te meten. In de eerste plaats kun je kijken naar de prestaties van de groep: winst, groei, klanttevredenheid, ontwikkeling van mensen. In de tweede plaats kun en moet je mensen uit de groep vragen om te evalueren of hun manager toegevoegde waarde levert.
Wat is je hoogste prioriteit aankomende week en welke support heb je van mij nodig? Welk onderdeel van je werk geeft je de meeste energie en motivatie? Wat heb je nodig om je (langetermijn)doelen te behalen? Wat kan ik als leidinggevende doen om je werk fijner te maken?
De spontane ongecensureerde meningen van collega's over degene die feedback van jou moet krijgen, zijn ongezouten positief of negatief en vaak op niets gebaseerd. Haal dus niet de mening van anderen erbij, en vertrouw op je eigen inzichten. Dat maakt het feedbackgesprek eerlijker en sympathieker.
voor gezien: Als je tekent 'voor gezien' geef je aan dat je een beoordelingsgesprek hebt gehad en dat je de inhoud van het beoordelingsformulier hebt gezien. Je geeft dus nog niet aan dat je het eens bent met deze inhoud. Je kunt nu nog bezwaar maken tegen je beoordeling.
Naast het feitelijke functioneren kunnen onderwerpen als ontwikkelpunten, ambities, groeimogelijkheden, arbeidsomstandigheden, werkdruk, sfeer, aansturing door de leidinggevende, motivatie, etc. aan de orde komen. De afspraken die hierover gemaakt worden moeten vastgelegd worden.
Geef in de brief duidelijk aan wat het doel is van het gesprek en wat van de werknemer wordt verwacht. Het is natuurlijk ook mogelijk om de werknemer per e-mail uit te nodigen. Beste [naam werknemer], Graag nodig ik je uit voor het beoordelingsgesprek.
Eerlijkheid en consequentie zijn belangrijk. Sterke leiders maken op verschillende manieren indruk op hun personeel. Soms door goed leiding te geven, soms met hun moed en durf, soms met hun creativiteit en intelligentie. Geef uw medewerkers interessant werk en uitdagingen.
De drie belangrijkste factoren waar volgens medewerkers een eerlijk beoordelingssysteem al moet voldoen, zijn: Effectieve coaching door managers. Persoonlijke doelen gekoppeld aan bedrijfsdoelen. Gedifferentieerde compensatie.
Dan kun u bij UWV een deskundigenoordeel aanvragen. Het doel van het deskundigenoordeel is dat u samen met uw werkgever het re-integratietraject weer oppakt. Het oordeel is niet bindend. Het is dus ook geen officiële beslissing.
In een functioneringsgesprek praat je over persoonlijke inzet, sfeer en mogelijke verbeterpunten. In een beoordelingsgesprek wordt gekeken naar prestaties van een bepaalde periode en wordt gekeken naar arbeidsvoorwaarden (zoals een salarisverhoging).
Beoordelingsgesprek: niet verplicht
De werkgever is wettelijk niet verplicht om jaarlijks een beoordelingsgesprek te voeren met zijn werknemers. Daarom zijn er ook geen wettelijke regels waar beide partijen zich aan moeten houden bij zo'n gesprek.