'In theorie kan benzine jaren goed blijven in een hermetisch afgesloten tank, maar als er een lek is, verdampt de benzine,' zegt ze. 'Eerst verdampen de bestanddelen die de ontbranding in de motor soepeler laten verlopen: de ethanol en het
Als benzine naar iets anders ruikt dan benzine , is de kans groot dat het te oud is geworden om te gebruiken. Benzinedampen kunnen hoofdpijn, misselijkheid en duizeligheid veroorzaken, dus besteed niet te veel tijd aan het snuiven om te controleren of het nog vers is. Benzine verliest zijn gelige kleur en wordt donkerder naarmate het verloopt.
Benzine die te lang is opgeslagen, bederft vroeg of laat en begint te verouderen zodra deze de raffinaderij verlaat. Experts uit de industrie zijn er zeker van dat benzine twee tot drie maanden tot wel een jaar houdbaar is zonder meetbaar kwaliteitsverlies.
Zes maanden
Moderne brandstof is daar gevoeliger voor, maar het duurt lang voordat er effecten merkbaar zijn. Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
Bij Euro 95 E5 of Euro 98 is de houdbaarheid ongeveer 3 maanden.
Méér toevoeging van bio-brandstof kan inderdaad effect hebben op de houdbaarheid. In geval van E10 moet u er van uitgaan dat wanneer de tankinhoud langer dan drie maanden niet wordt aangevuld, het beter is E5 te tanken. Dan kom je vrijwel altijd uit bij een 98 octaan premium benzine voor een hogere prijs.
Benzine in een gewone Jerrycan 4 maandjes zo.In een metalen of cross-linked polyetheen can blijft benzine zo'n 2-3 jaar goed.
Over het algemeen begint zuiver gas te degraderen en verliest het zijn brandbaarheid als gevolg van oxidatie en verdamping in drie tot zes maanden , indien opgeslagen in een afgesloten en gelabelde metalen of plastic container. Ethanol-benzinemengsels hebben een kortere houdbaarheid van twee tot drie maanden.
Giet je de benzine in een open container, dan zal de brandstof snel verdampen. Maar bewaar je de brandstof in een gesloten container waar slechts een beperkte hoeveelheid zuurstof bij is gekomen, zoals een jerrycan, dan blijft die makkelijk drie tot zes maanden goed.
Terwijl u tientallen gallons aan zeer brandbare brandstof opslaat, wilt u ervoor zorgen dat deze koel, vers en drukloos blijft. Een tank brandstof die in de hete zon staat, kan gevaarlijk zijn. Bewaar uw brandstoftanks in een garage of schuur, in een goed geventileerde ruimte .
De residu's van oude benzine tasten de kleppen aan en zorgen er voor dat ze niet mee sluiten of zelfs gewoon vast komen te zitten. Nog oudere benzine zorgt voor gomvorming in de tank, leidingen en carburator.
De makkelijkste manier om te zien of benzine over de datum is, is de kleur. Goede benzine heeft een kleur die lijkt op witte wijn (misschien iets geler), maar oude peut lijkt meer op ochtendurine of appelsap. Oude benzine brand minder goed en je motor zal dus niet zo lekker lopen, of zelfs helemaal niet meer starten.
Particulieren kunnen hun oude benzine kwijt bij daarvoor bestemde inzamelpunten, zoals milieustraten, recyclingpunten of gespecialiseerde bedrijven die chemische stoffen verwerken (bijvoorbeeld bij een KCA depot of chemokar).
Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee.
Bewaar brandstof op een koele en goed geventileerde plaats: hoge temperaturen kunnen drukopbouw in de jerrycans veroorzaken. Bewaar brandstof verder uit de buurt van direct zonlicht. Controleer de jerrycans regelmatig op slijtage; brandstoffen tasten op den duur de verpakking aan.
Beide kunnen brandstoffilters, brandstofpompen, injectoren en carburateurs verstoppen . Deze toestand kan ervoor zorgen dat een motor slecht, arm en heet loopt.
Benzineopslag is vooral niet aan te raden voor appartementbewoners. -- Bewaar benzine nooit in containers, behalve die gemaakt van stevig staalplaatwerk dat niet gemakkelijk kan worden doorboord . Glazen containers en plastic containers die worden gebruikt voor voedsel en melk zijn vooral gevaarlijk, net als verroeste metalen blikken.
De brandstof in je tank is heus niet meteen 'slecht', maar let hier toch mee op. In de praktijk komt het er op neer dat brandstof in een auto een houdbaarheid heeft van minimaal 6 maanden. In de meeste gevallen wordt dat zelfs probleemloos enkele jaren.
Een brandstof jerrycan voor benzine of diesel moet een speciaal keurmerk hebben, het kunststof (HDPE) moet aan strenge veiligheidseisen voldoen. Anders is de kans aanwezig dat ze uiteindelijk gaan lekken, dit kan tot gevaarlijk (explosie) gevaar leiden.
Gas gaat ongeveer 3 tot 6 maanden mee als het in een luchtdichte container op een koele, droge plek wordt bewaard. Het toevoegen van een brandstofstabilisator aan oude gas maakt het niet weer als nieuw. Wanneer het aan nieuwe gas wordt toegevoegd, kan het de levensduur verlengen tot 1-3 jaar.
93 octaan brandstoffen zijn verfijnder en bevatten stabielere koolwaterstoffen. Deze stabiele koolwaterstoffen kunnen 2-3 keer langer meegaan dan 87 octaan brandstof. Zelfs bij de juiste opslag kan 87 octaan gas binnen 3 maanden beginnen af te breken, 93 octaan brandstof zou dichter bij 9 maanden moeten meegaan voordat de afbraak merkbaar is.
Brandstof gaat langer mee als u het op een koele, droge plek bewaart. Als u uw brandstof niet wilt overbrengen, stabiliseer het dan in de generator. Voeg brandstofstabilisator toe voordat u de tank vult. Laat de generator een minuut draaien om de stabilisator te verspreiden.
Als de container echt 'verzegeld' is (de meeste goedkope plastic containers zijn niet betrouwbaar verzegeld) en de container bijna vol is, met weinig lucht, kan brandstof meerdere jaren meegaan, zelfs zonder toegevoegde brandstofstabilisator. Standaard (beste) praktijk is om de opslag te beperken tot 1 jaar en brandstofstabilisator te gebruiken.
Fabrikanten spreken van een periode van 15 dagen tot enkele maanden waarin de kwaliteit van benzine terugloopt. Zorg ervoor dat je tank vol is als je lange tijd geen gebruik maakt van je boot, bijvoorbeeld tijdens stalling in de wintermaanden. Een volle tank vermindert ook de kans op condensvorming.
De tweetakt scooters met het bouwjaar 2010 of ouder mogen Amsterdam niet meer in. Een uitzondering is er voor viertakt scooters die nog geen tien jaar oud zijn, die mogen met een ontheffing nog wel de stad in.