Het antwoord hierop is dat het aantal toegestane fouten kan variëren, maar er is een maximum. Het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) hanteert beoordelingscriteria waarin staat dat je bij een totaal van 35 of meer fouten zakt voor je praktijkexamen.
Tot de eliminerende fouten behoren het rijden met te hoge snelheid, het negeren van verkeerslichten en het niet stoppen voor een stopbord. Als de kandidaat een eliminatiefout begaat, wordt hij of zij automatisch aangehouden en moet hij of zij het praktijkexamen opnieuw afleggen.
Veranderingen in het theoretische rijexamen
Door het rood rijden of te snel rijden levert je bijvoorbeeld een zware overtreding op, goed voor vijf strafpunten. Je moet minimum 41 op 50 halen, wat betekent dat je er bij twee zware overtredingen sowieso aan bent voor de moeite.
De examenrit
Voor het grootste deel rijd je op aanwijzingen van de examinator. Die kijkt of je veilig en zelfstandig rijdt. Daarbij let hij onder meer op de beheersing van de auto, kijkgedrag en voorrang verlenen. Dat geldt voor alle zeven examenonderdelen.
Er is geen vaste limiet op het aantal mensen dat een examinator bij het CBR mag laten slagen.
Snelheid
Waar het vaak fout gaat, is bij het niet goed aanpassen van de snelheid aan situaties. Veel mensen zakken bijvoorbeeld omdat ze te laat remmen bij kruispunten of te hard door scherpe bochten rijden. Dit is een kwestie van oefenen en tijdens onze rijlessen besteden we daarom veel aandacht aan snelheid.
Deze fouten zijn minder ernstig en vormen geen direct gevaar voor de bestuurder of anderen in zijn omgeving .
rem zoveel mogelijk op de motor; neem je voorrang als je voorrang hebt (probeer niet te stoppen op een kruispunt als je voorrang hebt); vergeet niet om je handrem op te trekken na je parkeermanoeuvre.
De zware fout is de ernstige tekortkoming die een normaal voorzichtig persoon niet zou begaan. Het gaat om een onopzettelijke fout die zo erg is dat zij onvergeeflijk wordt.
Je kunt zakken voor te langzaam rijden, omdat je vooruitgang moet maken en ander verkeer niet mag ophouden. In sommige gevallen, zoals 64 km/u rijden op een 112 km/u weg, kan dat zelfs als gevaarlijk worden beschouwd. Maar je moet altijd streven naar 1-2 km/u onder de snelheidslimiet, ook na je test.
Moeilijkste bijzondere verrichting: Keren op een weg (3-puntsbocht) Dit houdt in dat je je voertuig draait in een smalle straat of weg om in de andere richting te rijden. Het kan een uitdaging zijn, vooral als er veel verkeer is of wanneer je weinig ruimte hebt om te manoeuvreren.
Zware overtredingen zijn alle overtredingen van de derde graad (zoals bijvoorbeeld het negeren van een rood verkeerslicht of het overschrijden van een witte doorlopende streep), en van de vierde graad (bijvoorbeeld de bevelen van een politieagent niet naleven) en snelheidsovertredingen.
€120 voor het theorie-examen: Gemiddeld wordt het examen 2 tot 3 keer afgenomen, à €48 per poging. €520 voor het rijexamen: Dit omvat 1 tot 2 examens (à €135,50), rijschoolkosten en 1 rijles voor het examen. €180 aan bijkomende kosten: Gezondheidsverklaring, eventuele tussentijdse toets, pasfoto's en rijbewijsaanvraag.
Dit gaat vaak fout:
Overdreven kijken om goed aan de examinator te laten zien dat je kijkt. Te nonchalant kijkgedrag. Te gehaast door de spiegels vliegen en te weinig echt waarnemen. Te kort voor de auto kijken en daardoor laat reageren op situaties.
Het remsysteem is je belangrijkste veiligheidsfunctie. Het gebruik van de rem gaat vaak samen met de koppeling, vooral bij het tot stilstand komen. Onthoud de volgorde: eerst de rem, dan de koppeling, om te voorkomen dat de auto abrupt stopt of de motor afslaat.
Antwoord: Trap het pedaal in voordat u de motor start: De remmen mogen niet sponzig of slap aanvoelen. Na het starten en direct na het wegrijden en het vinden van een veilige plek om dit te doen, moeten de remmen worden getest door ze stevig in te drukken. Het voertuig moet snel optrekken zonder naar één kant te trekken.
Het ophalen van je rijbewijs
Voordat je mag gaan rijden moet je jouw rijbewijs in handen hebben. Het feit dat je geslaagd bent is namelijk niet voldoende, je moet in bezit zijn van een rijbewijs voordat je zelfstandig mag gaan rijden. Je kunt op de dag van het examen bij de gemeente terecht voor het rijbewijs.
Als u een manoeuvre niet correct uitvoert, zoals draaien op de weg, achteruit parkeren of achteruit een hoek omrijden, kan dit resulteren in een kleine, grote of gevaarlijke fout , waardoor u kunt zakken voor het rijexamen.
Het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) hanteert beoordelingscriteria waarin staat dat je bij een totaal van 35 of meer fouten zakt voor je praktijkexamen.
Deze duurt ongeveer 35 minuten. De examinator kijkt of je veilig en zelfstandig rijdt en de verkeersregels kent. Met of zonder navigatie rijdt je zelfstandig naar een bestemming. Ondertussen kijkt de examinator bijvoorbeeld of je goed voorrang verleent en kijkt hij naar je inhaalgedrag en beheersing van de auto.
Welke gevolgen heeft de zwarte lijst van het CBR? Vanaf 1 september 2022 zal de zwarte lijst van toepassing zijn voor iedereen die 2x achterelkaar gezakt voor het praktijkexamen is. Alle cursisten die op de zwarte lijst komen te staan, mogen binnen 15 weken geen nieuw praktijkexamen afleggen.
De kandidaat mag dus maximum 9 lichte fouten of maximum 1 zware én 4 'lichte' fouten maken. Bij 2 zware overtredingen wordt de kandidaat onmiddellijk uitgesteld. De kandidaat moet vandaag 2 manoeuvres uitvoeren tijdens het praktijkexamen: parkeren achter een voertuig en keren in een smalle straat.