Als de naam bij het ingevulde IBAN niet gecontroleerd kan worden, geeft de IBAN-Naam Check hiervan een melding. De betaling kan wel gewoon uitgevoerd worden.
Er kan sprake zijn van fraude. We geven aan dat de opgegeven naam niet hoort bij het ingetoetste IBAN. Controleer zelf of de factuur klopt. Bezoek bijvoorbeeld websites van bedrijven, bekijk je originele bestelbon of neem contact op met de ontvanger.
Veel te vaak weigeren bedrijven in de EU, zoals internetproviders, telefoonmaatschappijen of zelfs banken, uw IBAN te accepteren , omdat ze beweren dat u een IBAN van een bepaald land nodig hebt - meestal het land waar ze zelf gevestigd zijn.
Je hebt te vaak een verkeerde combinatie van je naam en IBAN ingevuld. App met de klantenservice via 06 13 76 85 28. Voor het controleren van je gegevens zijn wij afhankelijk van de informatie die jouw bank aanlevert. Momenteel geeft jouw bank niet de juiste informatie om een check te kunnen doen.
De bank is verplicht een foutieve overboeking op korte termijn te herstellen. Het bedrag moet worden teruggevorderd van de ontvanger. Daarna moet het worden overgemaakt naar het juiste rekeningnummer. De schade die is ontstaan door de verkeerde overboeking, kun je verhalen op de bank.
Op grond van Europese richtlijnen kijken banken in heel Europa bij een betaalopdracht uitsluitend naar het rekeningnummer van de begunstigde en niet naar de naam die de opdrachtgever ook moet invullen.
Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking. Als u zelf geld naar een verkeerd rekeningnummer stort (losse overboeking) is het helaas niet vanzelfsprekend om het geldbedrag terug te krijgen.
Tikkie-fraude
De link van een echt betaalverzoek via Tikkie ziet er altijd zo uit: https://tikkie.me/pay/[code]. Bij 'code' staat steeds een andere code. Oplichters spelen graag met de link. Er staat dan bijvoorbeeld 'tlkkie.nl' in plaats van 'tikkie.me'.
NL10INGB0005300114 met tegenrekening naam ING Bank NV. NL13ABNA0506417344 met tegenrekening naam ABN AMRO Bank NV.
Wil je geld overmaken naar een buitenlandse bankrekening? Als je geld overboekt in euro's en de betaling binnen de SEPA-zone plaatsvindt, is de IBAN en de naam van de ontvanger voldoende. Als een land niet in de SEPA-zone valt, heb je een BIC/SWIFT code nodig voor internationale overboekingen.
Het bankrekeningnummer (IBAN) mag geen spaties, punten of andere leestekens bevatten en dient 18 tekens lang te zijn. Als het IBAN nummer correct is maar niet wordt geaccepteerd kan dit ook liggen aan de browser.Probeer de vragenlijst in te vullen via een andere browser.
Het is heel gebruikelijk en redelijk veilig om iemand je IBAN te geven zodat ze je geld kunnen sturen. In principe kan iedereen die je IBAN heeft deze misbruiken om spullen te betalen of zelfs geld over te maken naar hun eigen rekening, via automatische incasso.
Eenvoudige en snelle verificatie
Verifeer je online klanten om zeker te weten dat de juiste persoon aan de juiste bankrekening is gekoppeld voordat je maandelijks gaat factureren. Vraag IBAN verificatie aan bij grote betalingen om de naam van de rekeninghouder te controleren voordat er wordt gefactureerd.
Je wilt graag betalen aan de juiste persoon of het juiste bedrijf. De IBAN-Naam Check geeft een melding als de naam en IBAN die je intoetst anders zijn dan de gegevens die bekend zijn bij de bank. Dit voorkomt vergissingen en helpt fraude te bestrijden.
Postex maakt hiervoor gebruik van de betaaldiensten van Adyen, zij verwerken uw betaling. Dat is de reden dat u bij de betaling een Adyen-bankrekeningnummer NL04ADYB2017400157 ziet. Zie ook https://www.adyen.com/nl_NL/waarom-zie-ik-adyen-op-mijn-bankafschrift.
Hoe werkt de IBAN-Naam Check? Bij het invullen van een betaalopdracht in Mijn ING controleert de IBAN-Naam Check automatisch of de naam die de klant invult hoort bij het rekeningnummer dat de klant opgeeft. Als de naam niet klopt bij het rekeningnummer, geeft de check een melding.
Want als je nu een Eenvoudig Beleggen rekening opent, krijg je van ons een fijn bedrag cadeau. Als je bijvoorbeeld start met een inleg van €500 en daarnaast 3 maanden automatisch €50 inlegt, krijg je van ons ook €50 cadeau.
IBAN controleren op juistheid
Het controleren van een bankrekening is relatief eenvoudig omdat het opgegeven rekeningnummer moet overeenkomen met de naam van de rekeninghouder. Deze controle kan handmatig worden uitgevoerd, bijvoorbeeld door contact op te nemen met de bank van de rekeninghouder.
Via WhatsApp krijg je een betaallink die uitkomt op een nagemaakte Tikkie-website. Als je op deze nepsite inlogt, kunnen de fraudeurs bij je bankgegevens. Om met je gegevens te betalen of geld vanaf je rekening naar zichzelf over te maken.
Betaalverzoekfraude is een vorm van phishing. Deze vorm van oplichting gebeurt vooral via Marktplaats, Facebook, Marketplace, Vinted en andere platformen. Vaak gaat deze vorm van oplichting zo: De oplichter reageert op uw advertentie.
Controleer het webadres als iemand je een Tikkie verstuurt.Het webadres van Tikkie is altijd tikkie.me.Alle varianten daarop zijn valse websites.
U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken.Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.
Meestal zal jouw bank contact opnemen met de bank van de ontvanger die daarop de ontvanger zal verzoeken om het geld vrijwillig over te maken. Als de ontvanger dat niet doet, geven de meeste banken de contactgegevens van de ontvanger door.
Jazeker, dat kan.Je kunt het bedrag zelf online binnen 8 weken terughalen.