Kies thema's die je kind enthousiast maken Is je kind bijvoorbeeld dol op dieren, dansen, de ruimte of piraten? Kies dan leuke boeken die daarmee te maken hebben. Verhalen of informatieve boeken, dat maakt niet uit. Laat de keuze over aan je kind – dat zal extra enthousiasmeren en motiveren!
Kinderen met een leesachterstand of dyslexie hebben vaak weinig zelfvertrouwen bij het lezen. Het is meestal één van de redenen waarom ze lezen niet leuk vinden: het gevoel dat ze er niet goed in zijn en veel fouten maken.
Onderneem verschillende leesactiviteiten. Onderzoek toont aan dat – naast voorlezen – praten over boeken, boeken cadeau geven en een bezoek aan de boekhandel en bibliotheek het leesgedrag en de leesmotivatie stimuleren.
Ze vallen meestal op als ze hardop moeten lezen. Vaak gaat dat langzamer dan het tempo van hun klasgenootjes en niet vloeiend. In plaats daarvan lezen ze op een spellende en/of radende wijze. Daarnaast schrijven ze woorden vaak zoals ze die horen (fonetisch) en maken ze veel fouten in dictees.
Het onderzoek van Stichting Lezen noemt redenen waarom jongeren minder boeken lezen. Jongeren zouden het lastig vinden om actuele boeken te vinden die hen aanspreken. Jongeren bezoeken immers geen bibliotheken en boekwinkels en in de media komen ook weinig boeken voorbij.
Soms is zo'n achterstand het gevolg van afwezigheid, bijvoorbeeld na langdurige ziekte of een ernstige spijbelproblematiek. De afwezigheid van een leraar of een langere periode van afstandsonderwijs kunnen ook een oorzaak zijn. Niet alleen afwezige scholieren kunnen een leerachterstand krijgen.
Slecht lezen leidt niet alleen tot minder verdiencapaciteit en een slechtere gezondheid, maar holt ook de democratie uit. Jaar na jaar waarschuwt de Onderwijsinspectie voor de gebrekkige burgerschapsvaardigheden van Nederlandse leerlingen.
Een dyslexieonderzoek wordt altijd uitgevoerd door een speciale instantie. Vanaf welke leeftijd kan je testen op dyslexie? Je kind mag vanaf zijn zevende levensjaar getest worden op dyslexie. Als je wilt dat de test vergoed wordt, moet deze voor het twaalfde levensjaar van je kind uitgevoerd worden.
Problemen met lezen en spellen zijn de primaire symptomen van dyslexie. Daarnaast hebben kinderen met dyslexie vaak moeite met begrijpend lezen, vreemde talen en het automatiseren van rekenvaardigheden. Deze laatste drie symptomen worden ook wel de secundaire symptomen van dyslexie genoemd.
Meestal worden de kenmerken van dyslexie duidelijk vanaf een jaar of 7. Kinderen hebben dan moeite met klanken in de goede volgorde zetten, zoals dorp of drop. Maar ook bij cijfers: 12 en 21. Kinderen kunnen de letter d en b door elkaar halen, vinden hardop lezen vaak niet leuk en lezen vaak 'radend'.
Je kunt het enthousiasme om te lezen onder andere stimuleren met: Voorlezen: ook oudere kinderen vinden het fijn om voorgelezen te worden! Kies een verhaal dat je vroeger zelf mooi vond en praat er enthousiast over. Theatervoorstellingen en verfilmingen: zo stimuleer je je kind om daarna het boek te lezen.
In Nederland hebben ruim 3 miljoen ouders minderjarige kinderen. Zo'n 11 procent van die ouders (333.000 mensen) heeft moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Vaak kunnen zij ook slecht omgaan met een computer en smartphone.
Een kind van zeven kent zo'n 20.000 woorden en kan ongeveer 200 woorden lezen. Dit jaar zal je kind nóg meer woorden leren lezen én schrijven. Hij zal hele zinnen op papier zetten, inclusief punten en komma's. Wat taalontwikkeling betreft lopen jongens trouwens gemiddeld anderhalf jaar achter op meisjes.
een hekel hebben aan lawaai en drukte, alle geluiden even belangrijk vinden, onhandig zijn. Ze hebben bijvoorbeeld moeite met eten met bestek of gooien vaak iets om.
Zelf lezen begint vaak op de leeftijd van 6 of 7 jaar.
We zien natuurlijk graag dat de leesboeken vervolgens niet aan te slepen zijn, maar niet in alle gevallen gaat het oppikken van zelfstandig lezen even vlot of plezierig. We horen met regelmaat dat een kind meer 'moet' oefenen thuis.
Mondelinge taalvaardigheden (bijvoorbeeld moeite met vlot vertellen) Rekenvaardigheden (bijvoorbeeld moeite met automatiseren van de tafels) Begrijpend leesvaardigheden (door de moeite met het technisch lezen blijft er soms minder aandacht over voor het begrijpend lezen)
Algemeen wordt aangenomen dat mensen met ernstige leesproblemen/dyslexie moeite hebben met het fonologisch verwerken van taal. Ze hebben met andere woorden moeite met de koppeling van geschreven taal aan gesproken taal. Daarom blijft men vastzitten in de energieverslindende fase van het ontsleutelen van taal.
Verschillen en overeenkomsten
Daarnaast hebben ADHD en dyslexie een verschillende uitwerking op de schoolprestaties. ADHD leidt niet altijd tot een ernstig leerprobleem, terwijl dyslexie bijna altijd leerproblemen tot gevolg heeft. '
Gelukkig zijn er ook vaardigheden waar dyslectische mensen meestal juist erg goed in zijn, zelfs beter dan de meeste mensen zonder dyslexie. Het gaat dan om visuele, visueel-analytische en ruimtelijke vaardigheden.
Voor kinderen met dyslexie is het uiterst belangrijk om zoveel mogelijk te lezen. Zij moeten veel extra leeskilometers maken. Per week moeten zij een uur extra leestijd hebben, verdeeld in bijvoorbeeld 3 keer 20 minuten. Daarnaast is het belangrijk om veel aan begrijpend luisteren te doen.
Lezen heeft een bewezen positief effect op woordenschat, spelling, begrijpend lezen en schrijven. Kinderen die minimaal 15 minuten lezen per dag, lezen 1.146.000 woorden per jaar. Hun woordenschat kan met 1000 nieuwe woorden per jaar groeien.
Van de zevenjarigen – beginnende lezers – leest 68% vrijwel dagelijks een boek in de vrije tijd. Aan het eind van de basisschool, op twaalfjarige leeftijd, is dat met de helft gedaald (naar 35%).
Lezen is niet alleen leuk, maar ook van groot belang voor je kind en zijn ontwikkeling. Lezen draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en de taalontwikkeling van je kind.Bovendien bevordert lezen de concentratie en creativiteit van je kind.