Was u op tijd op het vliegveld, maar miste u uw vlucht door de lange wachtrijen? Dan kunt u door een tijdelijke regeling van Schiphol schadevergoeding krijgen. Bijvoorbeeld voor de kosten van een nieuw ticket of hotelovernachting. U kunt de vergoeding aanvragen tot 30 september 2022.
De vergoeding is maximaal € 600
Bij vluchten tot 1.500 kilometer: € 250. Bij vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer: € 400. Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, tussen de 3 en 4 uur vertraging bij aankomst: € 300. Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, meer dan 4 uur vertraging bij aankomst: € 600.
Bij sommige reizen wordt bijvoorbeeld de terugvlucht automatisch geannuleerd als je de heenvlucht om wat voor reden dan ook hebt gemist. Ook kan het missen van de heenvlucht consequenties hebben voor de geboekte accommodatie en een eventuele transfer. Dit is wel het laatste wat je wilt.
Als je toch je vlucht mist, moet je bewijzen dat je ruim op tijd op de luchthaven aanwezig was en hebt gedaan wat nodig was om je vlucht te kunnen halen, zoals tijdig inchecken en in de rij gaan staan. Bewaar hiervoor bijvoorbeeld je treinkaartje, of maak een foto van het moment van arriveren op de luchthaven.
U mist een vlucht door lange wachtrijen op de luchthaven
Van u als passagier wordt verwacht dat u een geldig reisdocument en ticket heeft, en dat u op tijd bij zowel de incheckbalie als de gate bent.
annulering vlucht. Bij een zogeheten 'no-show' (oftewel het niet gebruikmaken van één van de geboekte vluchten uit het ticket zonder hiervan melding te maken) heeft de luchtvaartmaatschappij het recht alle doorgaande- en retourvluchten automatisch te annuleren.
Als je op je eindbestemming aankomt met een vertraging van 3 uur of meer, heb je mogelijk recht op compensatie. Als de vertraging meer dan 5 uur is, kun je besluiten niet (verder) te reizen. Je hebt dan recht op terugbetaling van je ticket en een terugvlucht naar je oorspronkelijke vertrekpunt.
De drukste dag op Schiphol zal maandag 25 juli 2022 zijn. De weken erna zal het met name op de vrijdag heel druk worden.
Als je je aansluitende vlucht hebt gemist door een vertraging van de eerste vlucht, moet de luchtvaartmaatschappij je een alternatief aanbieden zodat je je eindbestemming alsnog kunt bereiken. Dan is de kans groot dat je later op je bestemming aankomt dan oorspronkelijk gepland.
Superlange rijen en rustige momenten: hoe druk het is op Schiphol, verschilt van uur tot uur. Waar het volgens een medewerker in vertrekhal 1 rond 06.00 uur 'echt gekkenhuis' was, waren de meeste hele lange rijen in de vertrekhallen tussen 08.00 en 09.00 uur verdwenen.
Waarom is het zo druk op Schiphol? Dat komt voornamelijk door het tekort aan personeel. Of het nou bij de beveiliging, vluchtafhandeling of bij incheckbalies is, overal zijn er te weinig medewerkers om het grote aantal passagiers, dat op vakantie of zakenreis wil zonder al te veel oponthoud, te laten doorstromen.
Meer dan 3 uur vertraging
Dan heeft u recht op een vergoeding. Hoe hoog uw vergoeding van de vliegmaatschappij is, verschilt per vlucht: tot 1.500 kilometer: € 250. meer dan 1.500 kilometer, binnen de EU: € 400.
Het verschilt per airline, luchthaven, maar hangt ook af van de verbinding die je hebt. Voor elke luchthaven is zelfs een zogenoemde Minimum Connection Time (MCT) vastgesteld en die laat zien hoeveel tijd je minimaal nodig hebt als je moet overstappen.
Nachtvluchten zijn alle vluchten die tussen 23.00 uur 's avonds en 07.00 uur 's ochtends plaatsvinden. Vliegtuigen die in deze nachtelijke uren opstijgen of landen op Schiphol kunnen de slaap van omwonenden verstoren en zorgen daarmee voor extra hinder.
Om te voorkomen dat je veel te vroeg in de rij staat, ben je pas vanaf 4 uur voordat je vlucht vertrekt welkom in de vertrekhal. Fijn als je hier rekening mee houdt, want zo help je mee de rijen voor de incheckbalies en de securitycontrole beter te spreiden en soepeler te laten doorstromen.
De hoogte van de compensatie voor je vertraagde vlucht, hangt af van de afstand tussen je luchthaven van vertrek en de luchthaven van bestemming. Voor alle vluchten van minder dan 1.500 km bedraagt de compensatie 250 euro. Voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 km komt de compensatie neer op 400 euro.
De vertraging van uw vlucht kan verschillende oorzaken hebben. Als u te laat op uw bestemming aankomt, kunt u recht hebben op een vergoeding. Deze compensatie ligt tussen de 250 en 600 EUR en luchtvaartmaatschappij kennen die toe bij een vertraging vanaf 3 uur.
Is je TUI-vlucht ten minste 3 uur vertraagd? Dan kun je tot €600,- compensatie krijgen!
Een no show, ook geschreven no-show, houdt in dat iemand niet komt opdagen op een afspraak, zoals bij een arts, een rechtbank, een geboekte reis of voorstelling, zonder tijdig te annuleren.
Het beste antwoord. U krijgt geen "boete". Maar let op: u bent wel de vluchtprijs van je heenreis kwijt (tenzij u de boeking nog kunt veranderen). U betaalt anders voor het laten vertrekken van de voor u vrijgehouden en nu dus in principe lege stoel.
Vlieg je binnen het Schengengebied, dan kun je gewoon het vliegveld verlaten. Wil je buiten Europa van een vliegveld af, dan heb je vaak een visum nodig.
Normaal gesproken kunnen passagiers hun ingecheckte bagage 15 tot 45 minuten na aankomst verwachten, volgens Nick Gates, een directeur bij SITA, een luchtvaarttechnologiebedrijf. Hoe lang duurt het om op bagage te wachten?