Wanneer je verkeerd getankt hebt, kan je direct een melding voor pechhulp doen. In vrijwel de meeste gevallen zal de Wegenwacht langskomen om het systeem af te tappen. Juist, omdat de Wegenwacht beschikt over voertuigen met een “verkeerd getankt" installatie, kunnen zij je helpen.
De overtollige brandstof kan namelijk op plekken terechtkomen waar het niet hoort, waardoor onder andere het ontluchtingssysteem flink beschadigd kan raken. De kosten voor het herstellen of vervangen verschillen per auto, maar het staat vast dat het bedragen zijn die je niet graag aftikt.
HLN-mobiliteitsspecialist Brecht Vanhaelewyn geeft advies: “Je riskeert er kosten door.” Een benzine- of dieselpomp slaat automatisch af als je tank ongeveer vol is. Dat is het geval als de pomp goed afgesteld is en je het tankpistool goed in je vuldop hebt gestoken. Dan nog verder tanken is geen goed idee.
Een te volle gastank leidt tot een afname van de prestaties van uw auto . Dit komt doordat een te hoog brandstofniveau het brandstofinjectiesysteem van het voertuig kan verstoren. Dit veroorzaakt een afname van vermogen en acceleratie. Het geeft u ook minder brandstofverbruik.
Aftappen met druk
Steek de lange slang diep in de tank en de kortere slang slechts enkele centimeters in de opening. Sluit de opening af met een oude doek of handdoek en blaas lucht in de korte slang. Als de brandstof begint te vloeien, stop je met blazen.
Eerst moet u de aftapplug vinden, die zich meestal onderin de brandstoftank bevindt.Zodra u deze hebt gevonden, kunt u deze met een sleutel losdraaien . Terwijl u de plug losdraait, zal de brandstof eruit beginnen te stromen. Zorg ervoor dat u een container met een brede opening, zoals een teil, hebt om de brandstof uit de tank op te vangen.
Zoek eerst de zekering of het relais van de brandstofpomp in de zekeringkast van uw voertuig en verwijder deze. Zet vervolgens het contact aan zonder de motor te starten. De brandstofpomp wordt geactiveerd en begint de brandstoftank leeg te laten lopen. Zodra de tank leeg is, zet u het contact uit en vervangt u de zekering of het relais van de brandstofpomp.
Als u teveel brandstof in uw auto hebt gedaan, zal deze overstromen en eruit lopen . Als de gastank tot boven de capaciteit is gevuld, kan het 'check engine'-lampje op het dashboard ook gaan branden. De meeste brandstofpompen hebben een automatisch uitschakelmechanisme, dat wordt geactiveerd wanneer de brandstoftank vol is.
U kunt ook proberen de brandstofretourleiding kortstondig af te knijpen terwijl de motor draait . Dit verhoogt de brandstofdruk; als u vuile injectoren hebt, kan dit ze rechtzetten. Als het stationair draaien soepeler wordt wanneer u dit doet, kan dit duiden op een probleem met de brandstoftoevoer.
Als je vaak op de reservebrandstof rijdt, kunnen op de lange termijn kunnen de motor, brandstofpomp en injectoren zelfs beschadigd worden. Het mag duidelijk zijn dat hun prestaties verslechteren. Het risico is nog groter als je een dieselmotor hebt. Dieselolie is zwaarder en zit vol met vettige deeltjes.
Als je het vulpistool bij het tankstation goed bekijkt, zie je dat er twee openingen aan zitten. Een grote, waardoor de benzine naar buiten komt en een kleine, die op het eerste gezicht geen nut heeft. Beide komen echter in de slang bij elkaar.
Door verder te tanken na de klik neem je het risico brandstof op te slaan op plaatsen die daar niet voor bestemd zijn. Je kunt dan niet alleen de tank, maar ook het vulkanaal vullen. Met meer brandstof in je auto dan eigenlijk de bedoeling was, stijgt het risico op kosten.
Bellen aan een tankstation is absoluut verboden. "Benzine is een licht ontvlambaar product en tijdens het tanken komen er brandbare benzinedampen vrij. Je gsm kan in theorie vonken geven in een omgeving met benzinedampen. Ook de afleiding van het bellen of een val van je gsm, vergroot het brandgevaar.
Als je de brandstoftank te vol maakt, kan overtollige brandstof in dit systeem terechtkomen, wat kan leiden tot schade en mogelijk dure reparaties. Het kan ook leiden tot een verhoogde uitstoot van schadelijke stoffen, wat slecht is voor het milieu.
Maximale hoeveelheid brandstoffen
Wil je brandstof vervoeren, dan mag je dat als particulier doen. Maar houd er rekening mee dat je maximaal 240 liter brandstof mag vervoeren in jerrycans of andere navulbare houders van maximaal 60 liter.
Als je je tank dan helemaal vol gooit kan er diesel of benzine gaan lekken door de tankopening of de brandstofontluchting. Dit is niet alleen slecht voor het milieu, het kan ook de lak of de bodembescherming beschadigen. In het ergste geval kan er brand uitbreken omdat de brandstof op de uitlaat terecht komt.
Een te volle gastank kan leiden tot problemen met de auto, waaronder moeite met starten of het aangaan van het motorstoringslampje omdat het emissiesysteem is aangetast . Te veel gas in uw tank kan de koolstoffilter verzadigen, leiden tot een storing in de purge valve en schade aan de solenoïde veroorzaken.
vlammen uit de uitlaat, een auto die helemaal stil is en hapert bij vol gas, een benzinelucht uit de uitlaat, zwarte rook, een auto die erg gevoelig is voor benzine , zijn allemaal voorbeelden van wat een auto kan doen als hij te veel brandstof heeft, maar elke auto is anders.
Als de brandstofdruk te hoog is, kan de motor van uw voertuig te veel brandstof hebben, wat leidt tot veel van de hieronder genoemde symptomen. Enkele van deze symptomen zijn dat uw motor onregelmatig loopt, dat het brandstofverbruik laag is en dat er zwarte rook uit de uitlaat komt .
Een jankend geluid uit de tank is vaak een voorbode van drukverlies of totale uitval. Het kan soms uren, weken of oneindig duren met een slechte brandstofpompgeluid.
Soms zit de vulopening niet ver genoeg in de vulopening . Er zit bij nieuwere auto's een kleine egalisatielijn die de damp uit de tank laat als u vult. Deze kan worden afgeknepen of verstopt, waardoor de brandstof terugstroomt in de vulopening.
Van verkeerde brandstof tot potentiele schade
Dit kan resulteren in problemen zoals haperende motorprestaties, startproblemen, oververhitting en zelfs beschadiging van de motoronderdelen. In sommige gevallen kan dit leiden tot dure reparaties als er niet snel wordt ingegrepen.
Als jij de benzine dus helemaal hermetisch kan bewaren, kan het heel lang goed blijven. Het is dus de zuurstof die de houdbaarheid van benzine aantast. Volgens brandstofboer BP blijft benzine drie tot zes maanden goed in een gesloten container waar zuurstof bij is gekomen. Dit is afhankelijk bij de buitentemperatuur.
Nadat u de slang in de brandstoftank hebt gestoken, pakt u het losse uiteinde op (er verschijnt een 'drain'-prompt) en houdt u de linkermuisknop ingedrukt . De inhoud van de tank zal weglopen in de grond.
Kantel de generator lichtjes zodat alle brandstof naar één kant stroomt en uit de losgekoppelde brandstofleiding loopt. Draai de brandstofklep open: Zodra de meeste brandstof is weggelopen, zet u de brandstofklep terug op de stand "On" om alle resterende brandstof uit de generator te laten lopen.