De meeste dieselmotoren kunnen wel op kerosine gebracht worden. En inderdaad, vliegtuigkerosine is stukken goedkoper dan autodiesel. De auto rijdt lekker. Echter, de lage prijs is er omwille van internationale afspraken ivm taksen en accijnzen.
Alle jeeps, tanks en trucks van het Nederlandse leger gaan op kerosine rijden.
Qua samenstelling is de diesel wat vetter. Je kunt gerust kerosine in je auto doen, alleen krijg je dan meer rookontwikkeling. Omgekeerd kun je geen diesel in een vliegtuig doen. Diesel is dan ook zwaarder dan kerosine.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Ook voor de douanecontroles is men niet in orde, op petroleum (en rode mazout, dit is lichte stookolie met bijna gelijkwaardige eigenschappen als diesel) voor verwarming worden andere taksen toegepast dan op dieselbrandstof voor vervoer zodat het in feite verboden is om met petroleum te rijden.
Kerosine wordt ook wel petroleum genoemd, omdat het in de eerste decennia van de aardolie-industrie het meest gebruikte aardolieproduct was. Tegenwoordig wordt het vooral gebruikt in verplaatsbare petroleumkachels. Het is ook de brandstof voor de meeste vliegtuigen. Stookolie is de zwaardere fractie van de distillatie.
Gezuiverde petroleum kopen kan als particulier onder andere bij meerdere bouwmarkten in Nederland. Vaak bieden deze winkels een hoeveelheid per fles, maar ook per Jerrycan. Voor een hoeveelheid van twintig liter betaal je ongeveer 55 euro.
De meeste dieselmotoren kunnen wel op kerosine gebracht worden. En inderdaad, vliegtuigkerosine is stukken goedkoper dan autodiesel. De auto rijdt lekker. Echter, de lage prijs is er omwille van internationale afspraken ivm taksen en accijnzen.
Schade door fijnstof
Bij de verbranding van kerosine komen er naast broeikasgassen ook fijnstof en ultrafijnstof vrij. Fijnstof zijn roetdeeltjes die we binnenkrijgen als we lucht inademen. Ze veroorzaken schade aan de longen en astmatische klachten. Ultrafijnstof is zelfs nog schadelijker.
De eenvoudigste aromaat is benzeen (een ringvormige koolwaterstof). Daaraan kunnen allerlei toevoegingen geplakt zitten en dat zijn dan de zwaardere aromaten. Bij het taxien en het proefdraaien ontwijkt er altijd niet of gedeeltelijk verbrande kerosine.
1 liter is ongeveer 0,8 kilo.
Het is in principe mogelijk om een benzine motor op petroleum te laten lopen. Wat ik er nog van weet is dat je de petroleum goed moet voorverwarmen, zodat het dun word. Alleen niet alle motoren zijn geschikt daarvoor. Ik denk dat een lage compressie benzinemotor, zoals in onze 404tjes best op petroleum kan draaien.
Reizend per vliegtuig
Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie.
Kerosine is trouwens lichtgeel tot kleurloos en wordt meestal met de naam JET-A1 aangeduid. Bij het werken met kerosine moet je natuurlijk steeds op de veiligheid letten! Geen vlammen in de buurt en steeds goed verluchten! Let wel dat kerosine bij gewone temperaturen veiliger is dan benzine, een goede zaak.
Kerosine heeft een energetische waarde van 43,1 MJ/kg, vergelijkbaar met die van dieselolie. De soortelijke massa is 0,78–0,81g/cm3.
Wat zit er in lampolie? Lampolie kan gemaakt zijn van aardolie of palmolie. Lampolie op basis van aardolie, ook wel paraffine olie genoemd, bestaat uit een mengsel van alifatische koolwaterstoffen. Voorbeelden van deze koolwaterstoffen zijn kerosine of paraffine.
Het lozen van kerosine is een veiligheidsmaatregel. "Niet per se voor explosiegevaar, maar wel voor het gewicht. Een vliegtuig heeft namelijk een maximum landingsgewicht. Een net opgestegen vliegtuig heeft veel kerosine aan boord en weegt dus meer.
Als je de wc doortrekt in een vliegtuig, dan hoor je een hard zuigend geluid. De poep en plas worden vanuit de wc-pot door het hele vliegtuig gezogen en verzameld in een grote afgesloten afvalbak achterin het vliegtuig.
Petroleum is een wat vettere brandstof met een wat hoger vlampunt dan dieselolie. Het goedkoopst is dan de rode gasolie die vroeger ook als brandstof voor o.m. landbouwvoertuigen en nu nog voor scheepsmotoren wordt gebruikt.
Zeer licht ontvlambaar: vlampunt lager dan 0°C (K0), zoals aceton. Licht ontvlambaar: vlampunt tussen 0°C en 21°C (K1), zoals brandspiritus. Ontvlambaar: vlampunt tussen 21° en 55°C (K2), zoals petroleum. Stoffen met een vlampunt boven 55°C worden "brandbaar" (K3) genoemd, zoals dieselolie.
Naast alle gemakken van een snel gebruiksklare en verplaatsbare kachel, is verwarmen met een petroleumkachel ook erg zuinig. Met 20 liter speciale brandstof verwarm je tot 100 uur! Door deze voordelen zijn petroleumkachels de perfecte oplossing om ruimtes te verwarmen.
Gezuiverde petroleum
Klanten hebben de keuze om zelf een jerrycan mee te brengen of een lege jerrycan (20 liter) aan te kopen voor slechts 8 euro. Deze jerrycans worden met plezier voor u gevuld.
Deze petroleum is extra schoon en wordt in bouwmarkten voor ongeveer 1,50 per liter verkocht. Als je meerdere liters nodig hebt, vanaf 6 liter, kan het de moeite zijn om bij een watersportwinkel of campingspecialst per jerrycan in te kopen. In dat geval is de petroleum prijs per liter ongeveer één euro.
Vliegtuigen verbranden kerosine en stoten daardoor CO2 uit, waarmee ze bijdragen aan het broeikaseffect. Daarnaast komen er nog andere stoffen vrij, zoals stikstofoxiden, roet en andere broeikasgassen. Doordat ze hoog in de lucht worden uitgestoten, hebben ze een extra broeikaseffect.