Neem contact op met de bezorger De bezorger is bijvoorbeeld PostNL of DHL. Zij kijken of ze het pakketje kunnen vinden. Lukt dat niet, dan verwijzen ze door of terug naar de webwinkel. Leden van de Consumentenbond helpen we op weg met onze voorbeeldbrieven postbezorging.
In de meeste gevallen is de verkoper verantwoordelijk voor de leveringen totdat ze op de aangewezen plaats van de klant worden afgeleverd. Zodra de koerier de levering heeft bevestigd, wordt het pakket de verantwoordelijkheid van de online shopper . Gelukkig kunnen sommige vervoerders en verkopers samenwerken met ontvangers als hun pakketten worden gestolen.
Je kan enkel een klacht indienen bij bpost als afzender van het pakje, niet als ontvanger. Gelukkig hebben de meeste afzenders vaste afspreken voor verloren en beschadigde pakjes. Ben jij de ontvanger, neem dan contact op met de afzender om samen te kijken wat de beste oplossing is voor je bestelling (bv.
Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf. De verkoper is ook de afzender en heeft een (vervoers)overeenkomst met het postbedrijf. Jij als koper en ontvanger niet.
Wat doen dieven met gestolen pakketten? Veel dieven stelen omdat ze gewoon de kans hebben. Ze zien een pakket een paar dagen liggen en denken dat het makkelijk te stelen is. Ze kunnen je pakket houden, het verkopen in een pandjeshuis of Craigslist, of het zelfs opnieuw cadeau doen .
Meld het : Laat het de verkoper of winkelier weten. Zij zullen het onderzoeken en mogelijk een vervanging of restitutie aanbieden. Neem contact op met de politie: Hoewel zij het misschien niet meteen onderzoeken, creëert het indienen van een rapport een officieel verslag, wat handig is voor claims of verzekeringsdoeleinden.
Civiele rechtszaak: Naast de strafrechtelijke procedure, kun je ook een civiele rechtszaak aanspannen om het gestolen geld terug te vorderen. Je zult moeten bewijzen dat de persoon het geld van jou heeft gestolen en dat je recht hebt op teruggave.
Neem contact op met de bezorger
De bezorger is bijvoorbeeld PostNL of DHL. Zij kijken of ze het pakketje kunnen vinden. Lukt dat niet, dan verwijzen ze door of terug naar de webwinkel.
Uw artikel is bezorgd door een koerier
Als u hiermee akkoord bent gegaan, is het niet de verantwoordelijkheid van de verkoper als uw bestelling zoekraakt. Als uw artikel niet op de afgesproken locatie is afgeleverd, is het de wettelijke verantwoordelijkheid van de verkoper om het probleem op te lossen .
Neem dan binnen 30 dagen contact op met onze Klantenservice. Wij onderzoeken dan eerst wat er is gebeurd. Daarna laten we je weten of je online jouw claim kunt indienen.
Doe aangifte van diefstal bij de politie
Telefonisch: bel de politie via 0900-8844. Op een politiebureau bij je in de buurt.
U kunt een klacht over postbezorging indienen bij het postbedrijf. Bijvoorbeeld als een pakket of brief die u heeft verstuurd niet bezorgd is. Of als er iets misging bij de bezorging.
Meld vermoedelijke postverliezen aan Postinspecteurs door te bellen naar 877-876-2455 of op www.uspis.gov . Houd aangetekende post gescheiden van andere post.
U moet proberen contact op te nemen met de verkoper voordat u Royal Mail om compensatie vraagt - u krijgt meestal een beter resultaat. U kunt: om een terugbetaling of herlevering vragen als het artikel niet is aangekomen.
Als de vervoerder de pakketten niet kan vinden, moet u een verzekeringsclaim indienen om de gecombineerde verzekerde waarde van de verloren pakketten te dekken . Hiervoor hebt u het trackingnummer, het bewijs van de waarde van het artikel en het bewijs van verzekering nodig.
Om een claim in te dienen voor een gestolen pakket bij Amazon :
Zoek de betreffende bestelling en selecteer "Probleem met bestelling". Vervolgens wordt u gevraagd het probleem met uw bestelling te selecteren. Voer in dat uw pakket niet is aangekomen. Klik ten slotte op "Restitutie aanvragen" en verstuur.
Wat u kunt doen: Als u uw pakket nog steeds niet kunt vinden en het meer dan 24 uur geleden is dat het de status 'bezorgd' kreeg, gebruik dan uw trackingnummer en dien een serviceverzoek in bij uw lokale postkantoor ™.
De webwinkel is dus verantwoordelijk voor het pakket. Als de bezorger het pakket niet heeft kunnen afleveren, wordt het uiteindelijk geretourneerd aan de verzender.
Als u akkoord bent gegaan met het achterlaten van uw pakket op een veilige plek en het wordt vervolgens gestolen, is dat uw verantwoordelijkheid. Maar als de koerier het pakket ergens heeft achtergelaten waar u geen toestemming voor heeft gegeven, is het de verantwoordelijkheid van de verkoper om het op te lossen.
Vrachtvervoerders zijn volgens de internationale verdragen slechts beperkt aansprakelijk voor verlies of beschadiging van de goederen van klanten.
Vraag de verkoper om contact op te nemen met het postbedrijf dat de bestelling moet afleveren. Je kunt uiteraard zelf contact zoeken met het post- of koeriersbedrijf, bijvoorbeeld als je over een track & trace-nummer beschikt. Aan de hand van die gegevens kun je meer te weten komen over de status van je pakket.
Krijgt u het product niet binnen de afgesproken tijd? Dan kunt u de overeenkomst 'ontbinden' en uw geld terugvragen. En soms kunt u zelfs een schadevergoeding vragen. Bijvoorbeeld als de verkoper het product niet kan leveren en u het product nu duurder bij een andere verkoper moet kopen.
Het is belangrijk om aangifte te doen als slachtoffer van diefstal. Na je aangifte kan de politie proberen de dader op te sporen. Aangifte doen na diefstal is ook nodig om je schade vergoed te krijgen.
Als u een oplichter heeft betaald
Als u al een oplichter hebt betaald, kan uw bank u terugbetalen, afhankelijk van de betaalmethode — en sommige methoden hebben betere terugbetalingsmogelijkheden dan andere. Als u een oplichter contant betaalt, is de kans klein dat een bank u terugbetaalt.
Heb je alleen de bankrekening (IBAN-adres) van de oplichter, dan kun je de naam, het adres en de woonplaats (NAW) opvragen bij de bank. Met behulp van een deurwaarder kun je vervolgens het geld terugvorderen bij de dader.