Bespreek je twijfels en klachten met de zorgverlener(s) in het ziekenhuis waar je nu behandeld wordt. Misschien kunnen zij je doorverwijzen naar een ander ziekenhuis. Neem contact op met je zorgverzekeraar over deze situatie. Sommige zorgverzekeraars doen aan zorgbemiddeling en wachttijdbemiddeling.
Vrije keuze arts en zorgverlener
In de Nederlandse wet is daarom opgenomen dat patiënten het recht hebben om zelf een hulpverlener te kiezen en eventueel van hulpverlener te veranderen. Dat houdt in dat de patiënt bijvoorbeeld voor een ander ziekenhuis mag kiezen voor het uitvoeren van een bepaalde operatie.
Verwijzing door uw medisch specialist
Of wilt u naar een ander ziekenhuis overstappen? Bespreek dit dan met uw behandelend medisch specialist. Uw medisch specialist zorgt voor een eventuele verwijzing of begeleidend schrijven en u krijgt uitleg over het vervolg.
Zorgverleners zijn in principe verplicht om aan bestaande patiënten zorg te blijven verlenen, ook als dat voor de zorgverlener problemen kan opleveren. Een zorgverlener kan behandeling van een patiënt niet zomaar weigeren.
In principe beslist de arts over de duur van het verblijf. Maar je mag als patiënt het ziekenhuis verlaten wanneer je wil. Gebeurt dat tegen het advies van de arts in, moet je een document ondertekenen waarin je verklaart dat je vertrekt op eigen risico.
Als patiënt heeft u rechten in de zorg. Uw huisarts moet u helpen bij uw gezondheid en u informatie geven over uw gezondheid. U heeft bijvoorbeeld recht op informatie, recht om uw medisch dossier in te zien, recht op privacy en recht om zelf een hulpverlener te kiezen.
Geneeskundige behandelingsovereenkomst en zorgplicht
Bij de zorgverlening dient een zorgverlener de zorg van een goed hulpverlener in acht te nemen. Er moet dan in overeenstemming gehandeld worden met de op hem rustende verantwoordelijkheid.
'U zal ermee moeten leren leven', wat als de woorden van de arts je ziek maken? Wat een arts tegen je zegt, en hoe, dóet ertoe, ervoer Sofie Rozendaal. Je kunt daadwerkelijk ziek worden door de verkeerde woorden.
Een arts moet iemand die ziek is in principe behandelen. Toch kan een arts besluiten om te stoppen met een behandeling. Of om een behandeling niet (meer) te geven, als hij/zij dit medisch zinloos vindt. Dit wordt ook wel 'medisch zinloos handelen' genoemd.
Een second opinion wordt alleen vergoed als je een verwijzing hebt. Het wordt vergoed uit de basisverzekering, dus het gaat wel eerst van je eigen risico af. Kies je ervoor om zonder verwijzing een second opinion aan te vragen? Dat kan, maar dan kan het zijn dat je zelf voor de kosten opdraait.
Volgens Groot zijn er een aantal redenen voor de toename van wachttijden: meer vraag, minder budget en minder personeel. "Met name verpleegkundigen zijn moeilijk te krijgen. Dat betekent dat ziekenhuizen in toenemende mate afdelingen moeten sluiten."
De zorg aan een individuele cliënt kan uitsluitend geweigerd of beëindigd worden indien er gewichtige redenen bestaan, verband houdend met omstandigheden die de cliënt betreffen en op grond waarvan de zorgverlening in redelijkheid niet van Thuiszorg Comfort kan worden verlangd.
Elke patiënt heeft volgens de Wet op de Patiëntenrechten (22 augustus 2002) het recht om de tussenkomst van een arts of een andere zorgverlener te weigeren. De arts respecteert steeds uw beslissing en probeert alternatieven voor te stellen.
Een specialist kan de patiënt altijd terugverwijzen naar de huisarts en in de brief huisarts advies geven over een nieuwe verwijzing. Verschijnt de patiënt op de dag van het eerste consult in het ziekenhuis zonder verwijsbrief, dan wordt de patiënt beschouwd als zelfverwijzer en moet hij/zij de zorg zelf betalen.
Voor een second opinion heeft u een verwijzing van uw behandelend arts nodig. Hij moet aan uw verzoek voldoen. Behalve als hij daartegen zwaarwegende argumenten heeft. Die moet hij dan onderbouwd aan u laten weten.
Als een patiënt twijfelt over een diagnose of behandeling, dan heeft hij het recht om een second opinion te vragen. Er is sprake van een second opinion als een patiënt aan een tweede, onafhankelijke arts vraagt om een diagnose of voorgestelde behandeling van een andere arts te beoordelen.
Geschillencommissie Zorg
Bent u niet tevreden met de reactie op uw brief? Dan kunt u een klacht indienen bij de Geschillencommissie Zorg. De Geschillencommissie bekijkt uw klacht en bepaalt of de zorgverlener inderdaad een fout maakte. De Geschillencommissie kan besluiten dat de zorgverlener uw schade moet vergoeden.
Bij ruim één op de vijf operaties worden er nog fouten gemaakt. Vooral betere communicatie kan dit volgens Patiëntenfederatie Nederland ondervangen. Patiëntenfederatie Nederland heeft 955 mensen bevraagd die in de afgelopen twee jaar een operatie ondergingen.
De gangbare regel is dat u niet meer mag eten vanaf middernacht als uw operatie gepland is voor de volgende ochtend. Drinken van water, koffie en thee zonder melk, niet-koolzuurhoudende vloeistoffen en energiedranken, en ook fruitsap zonder pulp (bijv. appelsap) mag tot 2 uur vóór de start van de anesthesie.
Veel mensen overlijden vanzelf en rustig. Sommigen krijgen last van benauwdheid, angst of pijn. Er zijn mogelijkheden om lijden in de laatste fase te verminderen, zoals behandeling van pijn, angst en onrust. Ook uw naasten kunnen veel voor u doen als het levenseinde dichtbij komt, bijvoorbeeld waken.
Zorg als u niet meer beter wordt
Dit heet palliatieve zorg. Het is de hulp en zorg die u nodig heeft om u zo goed mogelijk te laten voelen. Een team van zorgverleners zorgt hiervoor: Bespreek met uw huisarts wat u nodig heeft, hoe u zo goed mogelijk verder kunt.
Wens iemand sterkte
Zeg tegen jouw dierbare dat je het verschrikkelijk vindt wat er is gebeurd en je met hem meeleeft. Wens hem alle kracht toe die hij nodig heeft. Geef bovendien aan dat je er altijd voor hem bent en dat hij altijd op jouw steun kan vertrouwen en hulp aan je kan vragen.
Wanneer u ziek bent kan de operatie niet doorgaan. U moet dit zo snel mogelijk doorgeven aan de afdeling waar u onder behandeling bent. Er kan ook een andere reden zijn waardoor uw operatie niet door kan gaan. Ook dan moet u zo snel mogelijk contact met de afdeling opnemen.
Ontslaggesprek. Meestal hoort u voor opname hoe lang uw verblijf in het ziekenhuis ongeveer gaat duren. Wanneer u daadwerkelijk met ontslag gaat, is afhankelijk van het verloop van uw herstel. Uw behandelend specialist zal u hier zo goed mogelijk over inlichten.