Als je je pincode niet meer weet, of deze 3x fout hebt ingevoerd, heb je de pukcode nodig voor het deblokkeren van je simkaart. De pukcode heb je samen met je pincode bij je simkaart ontvangen.
Helaas, je kunt je pincode van je betaalpas van Rabobank niet wijzigen. De pincodes worden automatisch aangemaakt. Dit is het veiligst.
Dan kunt u een nieuwe pincode aanvragen. U ontvangt de brief met uw nieuwe pincode op uw woonadres. Binnen Nederland ontvangt u deze brief binnen 3 tot 5 werkdagen. Houd er rekening mee dat dit naar het buitenland vaak nog wat langer kan duren.
Wanneer u 3 maal de verkeerde pincode intoetst, zal uw betaalpas blokkeren. Neem in dat geval contact op met de bank die de betaalpas uitgegeven heeft. Is iemand anders op de hoogte van uw pincode? Dan is het verstandig om uw betaalpas te laten blokkeren.
Lang niet alle banken staan toe dat je zelf de pincode van je nieuwe of bestaande betaalpas kiest of aanpast. De pincode van je bankpas wijzigen is op dit moment mogelijk bij ABN Amro, SNS, ASN, Regiobank en Bunq.
Als u te vaak een verkeerde pincode heeft ingegeven dan wordt de pas voor 24 uur geblokkeerd voor het afrekenen van transacties. Na 24 uur is de blokkade automatisch weer opgeheven.
3x verkeerde pincode op een geldautomaat (ATM) ingetoetst: wacht 24 uur. Je pas zal dan automatisch weer werken. 3x verkeerde pincode op een betaalautomaat (POS) ingetoetst: doe een geldopname of saldo check op een geldautomaat. Dan werkt je pas weer.
De pincode staat op het kaartje waar je simkaart in zat. Deze kun je zelf wijzigen naar een persoonlijke code.
De 'pin' in pincode is een afkorting voor Personal Identification Number, een viercijferige code. Deze voer je in zodra je de telefoon opstart of als je de simkaart in de telefoon plaatst.
Om betalen veilig te houden, kunt u niet altijd online uw pas deblokkeren. Gelukkig kunt u dan gewoon naar een geldautomaat: door uw saldo te checken of geld op te nemen. Deblokkeer uw pas via een geldautomaat als: U 3 keer de verkeerde pincode heeft ingevoerd met een e.
Je simkaart ontgrendelen op Android en Samsung
Ga naar het instellingenmenu. Druk op 'Beveiliging en locatie'. Ga naar 'Geavanceerd' en druk op 'Simkaart vergrendeling'. Je kunt nu de simkaart ontgrendelen.
Houd de juiste knop voor uw iPhone ingedrukt terwijl u uw iPhone meteen op de computer aansluit. Laat de knop niet los. Blijf de knop ingedrukt houden totdat u het herstelmodusscherm op de iPhone ziet en laat dan los. Als u het wachtwoordscherm ziet, moet u de iPhone uitschakelen en opnieuw beginnen.
Mobiele pincode of digipas
Als je de app installeert, kies je zelf een 5-cijferige mobiele pincode. Deze pincode gebruik je als je geld overboekt met de app, of als je online aankopen afrekent met iDeal. Heb je een digipas? Dan kun je deze ook gebruiken om je betalingen te ondertekenen.
Betalen met je Android-telefoon
Je moet wel een geschikte telefoon hebben, met een NFC-chip. Het werkt voor een groot deel hetzelfde als contactloos betalen met je betaalpas. Boven de €25 of €50 moet je ook je pincode invoeren. Bij de meeste banken kun je instellen dat er altijd om een pincode wordt gevraagd.
Voor bedragen tot 50 euro per keer is geen pincode nodig. Als je verschillende betalingen hebt gedaan die in totaal boven de 150 euro uitkomen, moet je wel je pincode invoeren. Wil of moet je betalen met je pincode, dan steek je de creditcard op dezelfde manier in de betaalautomaat als een bankpasje.
Bewaar deze code goed, want met de puk code kunt u de blokkering van de simkaart opheffen. De puk code bestaat uit acht cijfers en u krijgt negen pogingen om de juiste code in te voeren.
Pincode vergeten of geblokkeerd
Als u 3 keer een verkeerde pincode invult op de e. dentifier, wordt uw pincode geblokkeerd. Weet u de juiste pincode weer? Ga naar een geldautomaat en check uw saldo of neem geld op.
Deblokkeer zelf je creditcard
Na het 3x intoetsen van een verkeerde pincode, deblokkeer je je creditcard in de meeste gevallen zelf.
Nieuwe betaalpas
Als je je betaalpas blokkeert, kun je meteen een nieuwe aanvragen. Dit kan via de mobiel bankieren-app, internetbankieren en/of telefonisch. Bij sommige banken zijn er kosten verbonden aan een nieuwe pas.
Daarbij noemt hij vijfcijferige inlogcodes of het gebruiken van een vingerafdrukscanner in een telefoon. Dat de Rabobank een 5-cijferige pincode veilig noemt is opmerkelijk.
Het opvragen van je pincode duurt drie werkdagen. Kies daarom tot die tijd voor een andere betaalmethode, bijvoorbeeld je bankpas.
De iPhone met Touch ID ontgrendelen
Op een iPhone met een thuisknop druk je op de thuisknop met de vinger die je hebt geregistreerd voor Touch ID. Om de iPhone weer te vergrendelen, druk je op de zijknop of op de sluimerknop (afhankelijk van welk model je hebt).