In Duitsland bestaat er geen landelijke mogelijkheid om na te gaan of er nog een verkeersboete openstaat. Wel kan er per deelstaat via het Zentrale Bussgeldstelle middels opgave van het kenteken achterhaald worden of er nog verkeersboetes openstaan.
Procedure Duitsland
Is uw verkeersboete in het Duits is opgesteld en zit er geen vertaling bij, vraag hier dan schriftelijk om. Als u vervolgens binnen een week betaalt, is de boete daarmee afgedaan. Betaalt u niet of te laat dan krijgt u een brief (=Anhörungsbogen) thuisgestuurd.
tot 10 km/h: € 30. 11-15 km/h: € 50. 16-20 km/h: € 70. 21-25 km/h: € 115.
Word je nou toch geflitst? Dan kun je de boete binnen drie weken thuis verwachten. Soms duurt dit wat langer en als je echt mazzel hebt, krijg je de boete niet binnen.
De zaak is dan afgedaan en bezwaar is niet meer mogelijk. Wanneer de betaling uitblijft, bijvoorbeeld omdat je betwist de overtreding te hebben begaan, dan wordt de Verwarnung omgezet naar een Bußgeldbescheid, met als gevolg een hoger boetebedrag.
Wie 31 tot 40 km/h te hard rijdt in de bebouwde kom, moet nu nog 160 euro betalen. Vanaf november kost dezelfde overtreding 260 euro.
De toiletruimtes zijn via een betaalautomaat met tourniquet bereikbaar en de toiletbril wordt volautomatisch gereinigd. De kosten voor uw toiletbezoek bedragen €0,70, maar u ontvangt hiervoor een kortingsvoucher van €0,50, welke u kunt inleveren bij de wegrestaurants in Duitsland.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
Niet betalen van de boete
Een boete (uit de Europese Unie) kan uiteindelijk in Nederland door het CJIB worden geïnd. Als je niet betaalt, kan je naam opgenomen worden in het buitenlandse opsporingsregister. Bij bijvoorbeeld de grens of een verkeerscontrole kun je staande worden gehouden en alsnog moeten betalen.
Afhandeling van een boete in Duitsland
Verkeersovertredingen tot € 55 worden direct afgehandeld. Deze kun je direct betalen bij de agenten in kwestie dat kan tegenwoordig met je pinpas en creditcard of contant.
Naast een geldboete kan een rijverbod opgelegd worden, variërend van één tot drie maanden. Dit rijverbod geldt niet in Nederland, maar alleen in Duitsland. Je hebt vier maanden de tijd om het rijverbod te laten aantekenen op je rijbewijs. Soms gaat het rijverbod in op de dag dat je het verbod laat aantekenen.
“Omdat deze beter in het straatbeeld passen”, laat een woordvoeder van het Duitse Ministerie van Verkeer weten. “Er is daarom bewust gekozen voor een blauwe kleur zodat de palen niet verward kunnen worden met een reguliere flitspaal.”
De boetes in Duitsland zijn lager
Rij je in Nederland 10 km/u te hard op de snelweg, dan is de boete 65 euro, in Duitsland nog maar 10 euro. Rij je 30 km/u boven de maximumsnelheid, dan is de boete in Nederland 222 euro hoger. De boete voor 39 km/u te hard in Nederland is 435 euro, in Duitsland is dat 120 euro.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69.
U wilt weten wat de boete is voor door een rood verkeerslicht rijden in Duitsland. De boete kan variëren van €90 - €320, Daarbij komen 1 tot 2 strafpunten. Als er sprake is van roekeloosheid dan volgt ook nog een rijverbod van minimaal 1 maand.
De opgelopen punten worden naar verloop van tijd kwijtgescholden: registraties met één punt na 2,5 jaar, registraties met twee punten na 5 jaar en registraties met drie punten na 10 jaar.
Euro95 is in veel gevallen nog wel verkrijgbaar aan de tank. Euro95 heet in Duitsland Super 95, Super E5, Super bleifrei, Super 95 Oktan of E5 Eurosuper. Sinds 2014 is diesel in Duitsland goedkoper dan in Nederland. Nederland rekent extra belasting over diesel en Duitsland niet.
Een Autohof is een type tankstation en rustplaats in Duitsland. Het betreffen voorzieningen die meestal niet direct aan een Autobahn is gelegen, maar in de nabijheid van een aansluiting, maximaal op 1 kilometer afstand. Een aanduiding voor een Autohof langs de Autobahn.
Je komt ze voornamelijk tegen in openbare toiletten omdat het goedkoper is en veel gemakkelijker te onderhouden en schoon te maken. Een Frans toilet is ook hygiënischer omdat je niet met je billen op een vieze bril hoeft te zitten. En je bent sneller klaar omdat je niet even lekker kunt gaan zitten.
Populaire apps die waarschuwen voor flitsers zoals Waze en Flitsmeister mogen conform de Duitse verkeerswet evenmin worden gebruikt. Je hoeft deze niet van je telefoon te verwijderen, maar word je betrapt op het gebruik ervan, dan volgt een boete.
Het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed is 0,5 promille. Voor bestuurders die korter dan twee jaar het rijbewijs hebben of jonger zijn dan 21 jaar, geldt een absoluut alcoholverbod. Het is verboden te rijden onder invloed van drugs.
Op de A1 geldt sinds 4 september een variabel snelheidsregime. Borden boven de weg dwingen automobilisten langzamer te rijden als het drukker wordt. Iedereen die harder rijdt, wordt direct geflitst. De gedachte achter het systeem is de capaciteit van de weg te vergroten en daardoor files te voorkomen.
25 km/h: € 235. 30 km/h: € 302. 35 km/h: € 378. Meer dan 40 km/h: strafbeschikking.