Als jouw scooter stottert op topsnelheid kan het zijn dat de bougie aan vervangen toe is omdat deze niet goed meer werkt. Je merkt zeer waarschijnlijk dat scooter gaat stotteren. Vaak voel je vooral dat de scooter stottert bij optrekken.
Mocht je scooter stoppen tijdens het rijden en niet meer starten. Dan is de kans groot dat je scooter een warmloper heeft gehad. Dit kan komen door een tekort aan olie. Bekijk dus eerst of je genoeg olie in je blok hebt voordat je weer opnieuw start.
Een scooter die ineens afslaat bij het gas geven kan meerdere oorzaken hebben. De belangrijkste en meest voorkomende oorzaak is vaak dat de scooter valse lucht pakt. Dit kan komen door onder meer kapotte of versleten pakkingen, of sproeier wat te groot of juist te klein is.
- Met het rechtse handvat (Q) geeft u zeer gedoseerd gas. Het gashandel veert automatisch terug naar de nulstand. - De linker remhandel (S) bedient de achterrem, de rechter remhandel (D) bedient de voorrem. Nooit gas geven (Q) en remmen (S en D) tegelijkertijd.
Zolang de motor niet draait verzuipt die niet als jij alleen gas geeft. Ga je kicken/starten en vol gas geven, zonder dat de motor start, verzuipt ie wel. Als dat je overkomt kun je even wachten als je de tijd hebt, maar je kunt ook je bougie eruit draaien, even droog maken en dan weer terug stoppen.
Het is te constateren door tijdens het starten iemand aan het ontsnappende gas uit de uitlaat te laten ruiken. Als dat alleen naar brandstof ruikt is de motor verzopen. Wacht bij een 'verzopen' motor tien minuten. Start opnieuw met geheel ingetrapt gaspedaal.
Zet je linkerbeen op de grond. Houd je linkerhand aan je linkerhandvat vast en je rechterhand aan je rechterhandvat vast of de buddygrip. Zet je rechtervoet op het kickstartpedaal en trap met je rechtervoet het kickstart pedaal een aantal maal naar beneden, waarbij je voet contact houdt met het pedaal.
De voertuigen zorgen volgens de briefschrijvers voor lichamelijk letsel ten gevolge van ongevallen, door de uitstoot van schadelijke stoffen en dankzij geluidsoverlast. Ook bevordert het gebruik overgewicht en diabetes, omdat mensen te weinig bewegen. Dat kan zelfs een vroegtijdige dood betekenen.
Brommerrijden is heel makkelijk te leren. Maar al je jezelf er niet mee vertrouwt, doe dan een proefles op een afgesloten terrein met een instructeur. Het bewijs heb je al en dat pakken ze je niet meer af, en de praktijkervaring is heel fijn om op te doen zonder dat je meteen het risico loopt onder een bus te rijden.
Goedkoop en snel je scooter rijbewijs halen |In 1 dag slechts 275 euro.
Ook een viertakt scooter of brommer verbruikt olie. Weliswaar niet zoveel als een 2-takt scooter, maar toch, hij verbruikt olie en zeker in de eerste honderden kilometers. Bij een 4-takt moet je regelmatig olie peilen met de peilstok die rechts of links van het motorblok zit.
Wat is warm rijden? Warm rijden zorgt ervoor dat de scooter zo min mogelijk beschadigt bij een koude start (starten met een koude motor). Dit betekent dat de scooterrit rustig moet beginnen. Zodra de scooter goed is opgewarmd, is het minder schadelijk voor de scooter om flink gas te geven.
Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop. Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven.
Hoe vaak olie verversen
Over het algemeen zul je bij de 4-takt scooters tussen de 3000-5000 km de olie moeten vervangen. Dit kan per merk verschillen, maar in tijd zal dit ongeveer na 12 maanden zijn.
Bij warmlopers gaat t meestal langsamer en/of kun je zelfs door blijven rijden (vermogens verlies en een boel geschuur uit je cilinder). Na een vastloper is je zuiger/cilinder kapot en met een beetje pech ook de krukas. bij een warmloper is het vaak nog wel te redden.
Een veelvoorkomend probleem bij een scooter met elektrische start problemen is vaak een lege of te zwakke accu. Heeft de scooter lang stilgestaan, dan kan de accu zo langzaamaan leeg geraakt zijn. Mocht de kickstart op de scooter wél werken, dan is vermoedelijk de accu leeg. Een garage kan de accu weer voor je opladen.
Theorie-examen doen voor het bromfietsrijbewijs (rijbewijs AM) kan vanaf 15,5 jaar. Rijlessen volgen en praktijkexamen doen kan vanaf 16 jaar. Op de site van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) staat hoe u het rijexamen AM kunt aanvragen.
als de stekker van het contact slot eraf is kan je hem gewoon met de kickstarter starten. elektrische starter doet het dan niet meer. maar je moet toch ook het contact omdraaien, anders kan je blijven kicken maar gaat hij toch niet aan.
Om te schakelen moet je de koppeling intrekken, het gas loslaten en ondertussen het schakelpedaal bedienen. De koppeling zit achter het linkerhandvat, het schakelpedaal zit bij je linkervoet. Wanneer je het schakelpedaal een positie naar beneden drukt gaat de motor in de eerste versnelling.
Re: 80cc i.p.v 49,9cc scooter
Je krijgt een bekeuring voor te hoge constructiesnelheid: N083 a, tm 10 km te hard = 45 euro boete N083 b, meer dan 10 tm 15 km te hard = 70 euro boete.
Reacties. Een snelheidsbegrenzer die men in en uit kan schakelen en snelheidsbegrenzers met afstandsbediening zijn verboden." Als bij controle de politie het gebruik van een dergelijke snelheidsbegrenzer aantreft dan kan men voor drie strafbare feiten een sanctie of een proces-verbaal krijgen.
Bromfiets niet uitgerust met (tenminste) een linkerbuitenspiegel: €95. Bromfiets voldoet niet aan gegevens kentekenbewijs: €140. Niet goed leesbare kentekenplaat: €90. Foute afmeting van het voertuig: €160.
Rijden in de regen is vergelijkbaar met rijden in het donker of bij slecht zicht. In deze gevallen rijdt je wat rustiger en voorzichtiger. Ook bij regenachtig weer is goede verlichting heel belangrijk. LED verlichting biedt een extra voordeel want daarmee ben je nog beter zichtbaar in het verkeer.
Hoewel de winters in Nederland gelukkig niet extreem te noemen zijn, kan het toch knap koud worden op de scooter. Vooral als je langer dan een kwartier onderweg bent, kan de kou het flink onaangenaam maken.
Zet je rechtervoet op het kickstartpedaal en trap met je rechtervoet het kickstart pedaal een aantal maal naar beneden, waarbij je voet contact houdt met het pedaal. Doe dit in een vloeiende, snelle en krachtige beweging. Geef tijdens het kicken af en toe een heel klein beetje gas bij.