Procedure. Indien je 3x na elkaar de foutieve PIN code ingeeft van de identiteitskaart, dan is deze geblokkeerd, je kan deze terug heractiveren door middel van de PUK code. Heb je het document nog met de codes is er geen enkel probleem, kom met je identiteitskaart en de codes naar de dienst burgerzaken.
Bij het afhalen van uw eID in het gemeentehuis, kunt u uw pincode wijzigen. Kent u uw pincode niet meer of wilt u uw pincode deblokkeren (3 keer een foute code ingegeven), dan kunt u met uw pukcode (brief) op het gemeentehuis een nieuwe pincode aanmaken.
Wanneer u 3 maal de verkeerde pincode intoetst, zal uw betaalpas blokkeren. Neem in dat geval contact op met de bank die de betaalpas uitgegeven heeft. Is iemand anders op de hoogte van uw pincode? Dan is het verstandig om uw betaalpas te laten blokkeren.
Hebt u geen pukcode meer? Dan kan u een herdruk aanvragen bij uw gemeentebestuur of via deze website . De codes worden dan binnen de 15 dagen opgestuurd naar uw gemeentebestuur.
Bent u uw pincode kwijt of vergeten, of werd uw kaart geblokkeerd nadat u drie keer na elkaar de verkeerde code hebt ingegeven? Dan kan u enkel een nieuwe pincode krijgen bij uw gemeentebestuur.
Simkaart geblokkeerd: zo deblokkeer je hem. Als je simkaart is geblokkeerd, vraagt je smartphone om een pukcode. Vaak kun je de pukcode vinden in het pakketje waar je simkaart destijds ook in zat. Je hoeft dit pakketje overigens niet per se te bewaren.
Om betalen veilig te houden, kunt u niet altijd online uw pas deblokkeren. Gelukkig kunt u dan gewoon naar een geldautomaat: door uw saldo te checken of geld op te nemen. Deblokkeer uw pas via een geldautomaat als: U 3 keer de verkeerde pincode heeft ingevoerd met een e.
Als u te vaak een verkeerde pincode heeft ingegeven dan wordt de pas voor 24 uur geblokkeerd voor het afrekenen van transacties. Na 24 uur is de blokkade automatisch weer opgeheven.
Pincode vergeten of geblokkeerd
Als u 3 keer een verkeerde pincode invult op de e. dentifier, wordt uw pincode geblokkeerd. Weet u de juiste pincode weer? Ga naar een geldautomaat en check uw saldo of neem geld op.
U kunt een paspoort of ID-kaart niet verlengen. U moet steeds een nieuw reisdocument aanvragen. Vanaf 18 jaar hoeft u maar eens in de 10 jaar een nieuw paspoort of ID-kaart aan te vragen. Voor kinderen onder de 18 jaar zult u eens per 5 jaar een nieuw paspoort moeten aanvragen.
U bent strafbaar als u geen geldig identiteitsbewijs kunt of wilt laten zien aan de politie of andere toezichthouders. U kunt een boete krijgen of meegenomen worden naar het politiebureau. Ook banken, zorg- en overheidsinstellingen kunnen om een geldig identiteitsbewijs vragen.
Je vindt jouw rijksregisternummer achteraan jouw identiteitskaart. Het bestaat uit 11 cijfers, waarvan de eerste zes cijfers de geboortedatum van de kaarthouder aanduiden.
De Nederlandse identiteitskaart heeft sinds januari op de voorkant een 'card access number' (can). Dit is een zes-cijferig nummer. Om een beveiligd kanaal op te zetten tussen de chip en een inspectiesysteem kan het can als wachtwoord gebruikt worden bij het opzetten van de verbinding.
Nieuwe betaalpas
Als je je betaalpas blokkeert, kun je meteen een nieuwe aanvragen. Dit kan via de mobiel bankieren-app, internetbankieren en/of telefonisch. Bij sommige banken zijn er kosten verbonden aan een nieuwe pas.
Als je drie keer een verkeerde pincode hebt ingetoetst blokkeert je pinpas. Dan doet ie het niet meer. Als dat gebeurt of als je pinpas kapot is bel of mail je je contactpersoon.
Bent u uw kaart kwijt (debet, Visa, Mastercard® Credit, Prepaid of Debit)? Blokkeer ze tijdelijk uit veiligheidsoverwegingen. Als u uw kaart binnen 14 dagen terugvindt, kunt u deze deblokkeren en opnieuw gebruiken.
3x verkeerde pincode op een geldautomaat (ATM) ingetoetst: wacht 24 uur. Je pas zal dan automatisch weer werken. 3x verkeerde pincode op een betaalautomaat (POS) ingetoetst: doe een geldopname of saldo check op een geldautomaat. Dan werkt je pas weer.
In het geval van een bankblokkade kan je geen bankrekening, betaalrekening of hypotheek meer afsluiten bij financiële instellingen. Dit kan aanhouden voor een periode van maximaal acht jaar. Daarnaast mag de bank de klantrelatie opzeggen bij het vermoeden van vertrouwensbreuk door bijvoorbeeld fraude.
Als u een iPhone hebt, gaat u naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' > 'Simpincode'. Als u een iPad hebt, gaat u naar 'Instellingen' > 'Mobiele data' > 'Simpincode'. Schakel uw simpincode in of uit.