In geval van disfunctioneren, dient een werkgever al het nodige te ondernemen om verandering te brengen in het functioneren van de medewerker. Hij dient de medewerker (zo) objectief (mogelijk) te beoordelen en de werknemer tijdig in kennis te stellen van de ontevredenheid over de wijze waarop de functie wordt ingevuld.
Het werkt beter als je start met een mededeling en heel concreet meldt waar het aan schort: “Jeroen, ik wil even met je praten, want ik vind het niet goed gaan, omdat ……….” Als het al een langslepende zaak is, dan kun je in deze fase ook aangeven wat de consequenties zullen zijn als verbetering uitblijft.
Van disfunctioneren is sprake als een werknemer niet voldoet aan de functie-eisen. Deze functie-eisen staan meestal beschreven in een functiebeschrijving. Daarin staat welke taken en verantwoordelijkheden de werknemer heeft.
Een negatieve houding komt vaak voort uit ontevredenheid. Laat de onruststoker een gesprek met HR voeren erachter te komen wat er aan scheelt. Niet alleen identificeert u zo het probleem, u laat hem zo zien dat u bereid bent te helpen hem te helpen te veranderen. Houd uw eigen frustratie voor u.
De volgende punten zijn duidelijk zichtbaar wanneer de werksfeer verstoord is: Onderlinge irritaties. Niet met elkaar praten maar over elkaar. Veel klagen en sarcastische opmerkingen.
Aspecten waaruit de slechte beroepshouding blijkt, zijn onder meer: ongeoorloofde afwezigheid. te laat komen. slapen onder werktijd.
Niet op een agressieve manier – houd het assertief. Wees open en oprecht over het gedrag van de ander. Laat hem inzien dat hij of zij aan het klagen is zonder einde en zonder oplossing. Kans bestaat dat diegene niet eens doorhad dat hij of zij zo negatief overkwam.
Als je werkgever je arbeidsovereenkomst wil beëindigen, dan kan dat op drie manieren: Een ontbindingsverzoek indienen bij de kantonrechter; Een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV; Een vaststellingsovereenkomst aanbieden om tot een ontslag met wederzijds goedvinden te komen.
Verwijtbaar handelen of nalatigheid is een reden om uw werknemer te ontslaan. Een voorbeeld hiervan is een werknemer die diefstal pleegt of een redelijke opdracht tot overwerk weigert. De situatie moet zo ernstig zijn dat er niet van u verlangd kan worden de arbeidsovereenkomst voort te zetten.
Een verstoorde arbeidsverhouding betekent dat de werknemer in beginsel wel geschikt is om de werkzaamheden te verrichten, maar dat de relatie tussen beiden partijen zodanig is verstoord dat het nog langer uitzitten van de arbeidsovereenkomst eigenlijk voor niemand echt goed is.
Dat doe je best mondeling, eventueel vergezeld van een kopie van je ontslagbrief. Hou je ontslagbrief droog en zakelijk. Je zet er best geen reden in waarom je ontslag neemt, als je wil kan je die mondeling altijd toelichten tegen collega's of je chef. Een geldige ontslagbrief moet zeker deze zaken bevatten.
Probeer iemand zijn doelen, prioriteiten en verwachtingen te begrijpen. Weet wat hij of zij belangrijk vindt en durf je menselijke kant te laten zien door verhalen te delen of te vragen naar zijn of haar persoonlijke ervaringen. Daarnaast heeft iedereen complimenten nodig, dus zoek positieve aspecten en benoem deze.
Je creëert zo een setting waarin je openlijk met elkaar kunt praten. Na de IK-IK-JIJ boodschap geef je aan welk gedrag je wilt zien. Dit helpt je medewerker verder. Belangrijk is om niet alleen kritiek te geven, maar vooral in gesprek te gaan over een oplossing die beide partijen past.
"Ondermijnende collega's zijn degenen die je oordeel in twijfel trekken, je buitensluiten, je onderbreken als je iets zegt, je de grond inboren, informatie achterhouden en/of je ideeën belachelijk maken," aldus organisatiepsychologe Griffin.
Ze nemen beslissingen die volgens collega's en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn. Ze vermijden collega's, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten. Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden.
Probeer kalm te blijven en hier niet veel aandacht aan te besteden. Misschien staat die persoon onder zware druk en werkt hij/zij u als uitlaatklep. Probeer op een kalme manier duidelijk te maken dat u vindt dat u aan het probleem niets kan doen en probeer tot een goede oplossing te komen.
Arrogantie, dubbelhartigheid en emotionele koudheid zijn daar vaak de kenmerken van. Al te naïeve en slaafse ondergeschikten. Nog schadelijker zijn de "toxische" volgers, zij hebben weinig moreel besef en hopen hun eigen belangen te dienen door het spel van de manager mee te spelen.