Zijn de reparatiekosten hoger dan twee derde van de dagwaarde van de auto, van vóór de schade? Dan is een auto economisch total loss. Oudere auto's zijn door hun lagere dagwaarde sneller economisch total loss.
Wanneer uw auto economisch total loss is, kunt u de auto houden en laten repareren. U dient dan wel zelf de extra kosten te betalen. U kunt ook afstand doen van de auto en een nieuwe auto kopen.
Is jouw auto technisch total loss, dan heb je recht op de dagwaarde.Bij economisch total loss ontvang je de dagwaarde plus de restwaarde. Hieronder lees je daar meer over… Overigens spreekt men veelal van constructief totaalverlies als de reparatiekosten méér dan 75% van de verzekerde waarde bedragen.
De verzekeraar hanteert de dagwaarde van goederen of objecten, om zo te bepalen welk bedrag moet worden uitgekeerd bij schade. De dagwaarde is de nieuwwaarde minus de afschrijving. De dagwaarde is de nieuwwaarde minus de afschrijving.
Over het algemeen wordt de vuistregel aangehouden dat een auto total loss is wanneer de reparatiekosten hoger dan 50% van de dagwaarde is. Als de waarde van de auto € 8500,- is en de reparatiekosten zijn meer dan €4250,-, dan is de auto economisch total loss.
Deze wordt bepaald via de schade-expert, deze laat enkele opkopers een bod doen op het wrak. Het hoogste bod wat de expert ontvangt, wordt als uitgangspunt genomen. Aan de hand van deze waarde kan een auto economisch total loss worden verklaard.
Bij total loss wordt de autoschade niet gerepareerd
Er wordt alleen tot schadeherstel over gegaan als het economisch ook uit kan. Verzekeraars gaan geen €5.000 vergoeden als de dagwaarde van de auto nog maar €4.000 is. In dat geval wordt er gesproken van een economisch total loss.
De vervangingswaarde is het bedrag dat je auto op dit moment waard is als je deze verkoopt.Dit wordt ook wel de dagwaarde of marktwaarde genoemd.
De verkoopwaarde is wat je voor je auto krijgt als je hem verkoopt.Dat kan een ander bedrag zijn dan de dagwaarde. De verkoopwaarde hangt af van een aantal factoren, zoals de vraag en het aanbod op de automarkt. Hierdoor kan de verkoopwaarde hoger of lager zijn dan de dagwaarde.
De dagwaarde van een item is de nieuwwaarde minus een bedrag in verband met waardevermindering door ouderdom of slijtage – oftewel het bedrag wat nodig is om een gelijkwaardig product te kunnen kopen. Meestal is dit bedrag gelijk aan de vervangingswaarde.
Schadevrije jaren kunnen niet vervallen zolang je autoverzekering loopt. Zet je de autoverzekering stop, dan zet de verzekeraar het aantal schadevrije jaren in Roy Data. Vanaf dat moment zijn je schadevrije jaren nog 3 jaar geldig.
Nee, wettelijk gezien hoeft de benadeelde de schade niet te laten herstellen en dat kan de verzekeraar dus ook niet afdwingen.
De dagwaarde van je auto wordt berekend door de nieuwwaarde van je auto te verminderen met het bedrag dat je auto minder waard is geworden door bijvoorbeeld ouderdom of slijtage. Ben je benieuwd naar de dagwaarde van je auto? Dan kun je terecht bij ANWB of bij Bovag.
Als de reparatiekosten hoger zijn dan €4.500 is er sprake van een economisch total loss. Repareren kan in dit geval niet uit. Er kan ook sprake zijn van een technisch total loss. Hiervan is sprake als reparatie niet meer mogelijk is, bijvoorbeeld als het chassis of de carrosserie vervormd is.
Welke basisdekking heb je gekozen? Als jouw auto bijvoorbeeld niet all risk verzekerd is, en jij of iemand anders rijdt 'm total loss, dan draai je zelf voor de kosten op.
Gemiddeld duurt dat 5 werkdagen. In sommige gevallen kan dit langer duren, bijvoorbeeld als de expert afhankelijk is van aanvullende informatie van u of van de schadehersteller of van een opkoper bij total loss.
De afschrijving kan enorm verschillen tussen auto's, maar de gemiddelde afschrijving van een auto is zo'n 10 á 20% per jaar. Maar bij een oudere auto daalt het jaarlijkse afschrijvingspercentage. Logisch, anders zou een auto na 5 a 10 jaar 0 euro meer waard zijn..
Door te kijken naar de dagwaarde weet je welke verkoopprijs je kan hanteren als je deze in de verkoop zet. Als je een andere auto koopt en je weet wat de dagwaarde is, kan je zien of niet onnodig te veel betaalt voor je auto. Verzekeraars maken gebruik van de dagwaarde om te bepalen hoeveel schadevergoeding je krijgt.
Een auto ouder dan 15 jaar is vaak nog maar een paar duizend euro waard. Wel betaal je over een auto ouder dan 15 jaar 35% in plaats van 22%, maar over de dagwaarde. Het bedrag dat bij je loon wordt geteld is dus aanzienlijk lager bij een auto ouder dan 15 jaar.
In de meeste gevallen krijg je bij onherstelbare schade aan je inboedel de nieuwwaarde vergoed. Dit is meestal gelijk aan het aankoopbedrag. Om te bepalen hoeveel er vergoed kan worden, hanteren verzekeraars de 40%-regeling.
Heeft U de auto voor meer aangekocht dan dient U de aanschafwaarde te hanteren als dagwaarde. Tevens is de BTW en BPM inbegrepen in de dagwaarde, tenzij U ervoor kiest om de zakelijke auto exclusief BTW te verzekeren.
Vervangingswaarde is de waarde die opgegeven moet worden om een object op dit moment te vervangen. Binnen de accountancy wordt dit begrip gebruikt om de waarde van de bezittingen van bedrijven te bepalen. Verzekeraars gebruiken de vervangingswaarde om uitkeringen bij schade of verlies te bepalen.
Elk jaar dat je geen schade claimt bij je verzekeraar, stijg je een trede op de ladder. De no claim korting kan daardoor oplopen tot wel 80% op de basispremie.
De vorkclausule (ofwel “single loss limit”) is een verzekeringsvorm die ertoe dient om bij gebouwen die niet meer op dezelfde wijze herbouwd mogen of kunnen worden te verzekeren. Er valt dan te denken aan een kerkgebouw, een klooster en een oude fabriek.
Nadat er melding van de schade is gedaan, beoordeelt de verzekeraar de schade. Verzekeraars hanteren hiervoor verschillende reactie termijnen, maar vaak heb je binnen een week tot 10 dagen een reactie.Zodra de schade definitief is vastgesteld, keert de autoverzekeraar de schade binnen 14 dagen uit.