Als de kogeldruk te hoog is, zorgt dit voor een slechte wegligging. Bij een (te) hoge kogeldruk zakt de achterkant van uw auto te ver in. Daardoor heeft de auto minder grip aan de voorzijde. Daarnaast loopt u het risico om over hobbels en drempels de auto aan de achterzijde te beschadigen.
De kogeldruk wordt opgegeven door de autofabrikant en mag niet worden overschreden. Veel middenklasse auto's hebben een maximale kogeldruk van 75 kilo. Dan is het vervoeren van twee elektrische fietsen geen probleem. Kleinere auto's hebben vaak 30 tot 50 kg kogeldruk.
Bij een te hoge kogeldruk is het van belang dat u de druk op de trekhaak verlaagt. Dit kunt u doen door spullen van de voorkant van uw caravan naar het middelpunt van de caravan te verplaatsen. Is de druk op de trekhaak hierna nog steeds te hoog, controleer dan of het reservewiel van uw auto achterin ligt.
Als de kogeldruk te hoog is, zakt de achterkant van de auto te ver in en heeft de auto daardoor minder grip aan de voorkant. De slechte wegligging geldt voor zowel auto als caravan. Ook kan de auto bij drempels en hobbels aan de achterkant schade oplopen.
De maximale verticale kogeldruk is per auto verschillend, maar is ook per trekhaak fabrikant verschillend. De S-waarde ligt doorgaans tussen de 32 en 100 kilogram. Hoeveel kogeldruk uw auto heeft, kun je eenvoudig zelf opzoeken. De kogeldruk staat namelijk aangegeven op het typeplaatje van de trekhaak.
Last (druk) onder de koppeling/assen
De last onder de koppeling van een middenasaanhangwagen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 750 kg mag alleen neerwaarts zijn gericht en niet meer dan 50 kg bedragen.
75 kg kogeldruk
75 kilogram kogedruk is pas gemeengoed in een klasse groter, in het zogenaamde C-segment waarin de Focus, Captur, Mégane en 308 zitten. Auto's uit het B-segment met 75 kilogram kogeldruk zijn er wel, de nieuwste Hyundai i20 en Kia Rio zijn op dit punt onderscheidend.
De kogeldruk altijd neerwaarts gericht moet zijn; De kogeldruk minimaal 1% van de maximaal toelaatbare massa van de caravan moet zijn;De kogeldruk maximaal 10% van de maximaal toegestane massa van de caravan mag bedragen; De kogeldruk niet hoger mag zijn dan vermeld op trekhaak of aanvullingsblad.
De kogeldruk staat namelijk op het typeplaatje van de trekhaak. De kogeldruk wordt in deze gegevens ook wel verticale kracht of vertical load genoemd.
Gevolgen bij te lage kogeldruk
Bij een te lage kogeldruk is er niet genoeg binding tussen het trekkend voertuig en de aanhangwagen. De combinatie is niet stabiel en door zijwind of passerende vrachtwagens kan de aangekoppelde aanhanger gaan slingeren.
Citroen C3 Picasso, Kia Venga, Hyundai IX20, Mitsubishi ASX, Nissan Juke, Renault Scenic, Opel Meriva.
Want twee middengewicht normale fietsen met een fietsendrager kunnen al over de kogeldruk van 50 kilo voor een niet te grote auto heen gaan.
Te veel lading achterin de laadbak zorgt voor een te lage kogeldruk. Ook kan er sprake zijn van een negatieve druk, als er een opwaartse kracht op de trekhaak werkt. In al deze situaties is een slechte belading van de aanhanger de oorzaak, met een hoger risico op slippen en slingeren tot gevolg.
Kogelgewicht, ook wel trekhaakmassa genoemd, is het gewicht dat door de koppeling van de getrokken camper op de trekhaak drukt. Het maximale trekhaakgewicht wordt gespecificeerd door zowel de fabrikant van het voertuig als de aanhanger. Meestal is dit 10% van de totale aanhangermassa (ATM) . U moet de laagste van de twee limieten gebruiken.
Laat het gas los en remmen voorzichtig. Door gedoseerd te remmen en je stuur recht te houden, kan je het voertuig weer onder controle krijgen. Hou er wel rekening mee dat in de meeste gevallen een slingerende caravan pas onder controle te krijgen is als je 20 tot 30 kilometer langzamer gaat rijden.
Geval 1 – Neusgewicht te hoog
Probeer dingen terug te verplaatsen naar de aslijn van de caravan of trailer . Je moet dingen niet verder naar achteren verplaatsen dan de as, omdat dit instabiliteit kan veroorzaken. Als je over de assen hebt geladen en het gewicht nog steeds te hoog is, vrees ik dat je iets moet lossen.
De maximaal toegestane kogeldruk laat zich helaas niet aanpassen en u hebt gelijk: voor een dergelijke auto is dit (te) weinig.
De meest ideale kogeldruk ligt tussen de 5% en 7% van het beladen gewicht van de caravan. Hoewel je niet op een kilootje meer of minder hoeft te letten hanteren we onderstaande richtlijnen. Uiteraard moet wel de auto, de trekhaak en de caravan geschikt zijn voor deze soms hoge gewichten op de koppeling.
De Mazda CX-5 is hier de absolute winnaar. De CX-5 is niet alleen de populairste trekauto die caravaneigenaren nu in bezit hebben, maar tevens de best verkochte nieuwe trekauto van 2023.
De kogeldruk kun je vinden op het typeplaatje van de trekhaak. Je zou de kogeldruk ook kunnen vinden in het boekje van de auto. Daar wordt het vaak beschreven als Maximale Verticale Last.
Stappenplan voor Kogeldruk Controle:
Zoek de 'verticale last' in het informatieboekje van je voertuig of op het typeplaatje van je trekhaak. Meet de kogeldruk met een speciale meter. Plaats deze onder de trekhaak en lees het gewicht af. Pas de belading van je aanhanger of caravan aan voor de juiste kogeldruk.
Voldoende kogeldruk is 5 á 7% van het totale caravan gewicht. Uiteraard moet dat gewicht wel toegestaan zijn voor de auto. Een te hoge kogeldruk beïnvloed het rijgedrag van de auto negatief, omdat een zware belading helemaal achterin net als bij de caravan niet prettig is.