Als je de caravan (of de auto) te zwaar belaadt, kan er niet alleen schade ontstaan aan bijvoorbeeld vering en het chassis, maar je beïnvloedt ook het weggedrag van de auto-caravan-combinatie.
In Nederland wordt in de praktijk een overbelading van 5 procent gedoogd. Boetes liggen in Nederland tussen de 120 en 470 euro. In het buitenland gelden andere bedragen en regels. In bijvoorbeeld Zwitserland en Oostenrijk heb je met een klein beetje overbelading al kans op een fikse bon.
Te beginnen bij een overbelading van 5%, waarvoor de boete EUR 10 bedraagt. Vanaf een overbelading van 20% bedraagt de boete EUR 95. Als u de caravan met meer dan 30% overbelaadt, moet u EUR 235 afrekenen.
Vaak wordt gesteld dat je rustig 5 of 10 procent kunt overbeladen omdat je dan onder het door de fabrikant opgegeven technisch gewicht blijft en de politie pas vanaf vijf procent procent overbelading bekeurd. Men vertelt dat de politie in Nederland gebruikt maakt van twee grenzen: vijf en tien procent.
en wat kost het wegen ? Vrachtauto, vrachtwagen, trailer + zeecontainer, bestelwagens kost euro 12,00 incl. btw per lege of volle weging. Per camper, caravan, boot-trailer, vouwwagen kost het euro 12,00 incl.
U vraagt waar u uw caravan kunt laten wegen. Een weegbrug is meestal aanwezig bij de plaatselijke milieustraat van de gemeente. Ook transportbedrijven en afvalverwerkers beschikken over een weegbrug waar u na het maken van een afspraak meestal wel terecht kunt.
De enige manier om achter het precieze gewicht van jouw caravan te komen, is door de onbeladen caravan te wegen op een geijkte weegbrug. Zo weet je hoeveel laadvermogen er overblijft. Toch is het vaak handiger om de caravan in volledige vakantiebepakking te wegen: dan weet je wat er eventueel nog uit moet.
De richtlijn geeft aan dat caravans nooit zwaarder mogen zijn dan de auto. Daarnaast wordt er ook aangegeven dat onervaren caravanrijders beter onder de 75% kunnen zitten. Wanneer de auto dan 1.500 kg weegt, mag de caravan dan maximaal 1.125 kg wegen.
Reken voor de persoonlijke bagage ongeveer 30 kg per persoon en voor de toebehoren circa 100 kg. Kom je laadvermogen tekort, dan kun je bij veel moderne caravans de aslast laten verhogen. Andersom (de aslast verlagen) kan ook.
In de praktijk geldt een waarschuwing bij overbelading tot en met 5%. In de overige Europese landen gaat men verschillend om met de marges bij overbelading. De kans op een bekeuring of de eis om lading te lossen kan in het buitenland aanmerkelijk groter zijn.
Met het verlagen van het totale gewicht gaat uiteraard het gewicht van de caravan niet naar beneden. Andersom, bij een as-verzwaring krijg je door een zwaardere as (ongeveer 25 kg. extra) vaak 100 kg. extra laadvermogen.
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto: een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen); een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Voor wat betreft de motor is een koppel (trekkracht) vanaf zo'n 230 Nm en een vermogen van 150 pk of meer een aardige vuistregel om goed met het verkeer mee te komen. Meer vermogen en koppel komt het comfort ten goede, maar gaat meer kosten in aanschaf en gebruik.
Maximum toegestane massa onder de assen
Het is verboden het wegdek te beschadigen door zich met een voertuig op de openbare weg te bevinden waarvan de massa op de grond onder een van de assen het toegestane maximum, met meer dan 5 procent overschrijdt.
Overschrijding van het gewicht dat een voertuig volgens het kenteken mag hebben, is bovendien gevaarlijk in het verkeer. Een overbeladen voertuig heeft bijvoorbeeld een langere remweg. Tot slot leidt elke vorm van overbelading tot ongeoorloofd economisch gewin ten opzichte van bedrijven die goed gedrag vertonen.
Wie is verantwoordelijk voor overbelading? De vervoerder is altijd aansprakelijk in geval van strafrechtelijke handhaving. Een verlader kan medeaansprakelijk zijn. Het digitaal toezicht richt zich op de kentekenhouder (meestal de eigenaar).
Over het algemeen zal bij het trekken van een caravan de auto achter maximaal belast zijn. Zelfs zonder bagage drukt er zo'n 100 kg meer op de auto dan oorspronkelijk (75 kg kogeldruk en het gewicht van de trekhaak!). Soms is een aangepaste vering noodzakelijk.
Afstemming auto en caravan: 75% regel
Een goede gewichtsverhouding tussen auto en caravan bevordert het weggedrag van de combinatie. De ANWB adviseert daarom de 75% regel in acht te nemen: het gewicht van de (beladen) caravan mag niet meer dan 75% van het gewicht van de (beladen) auto zijn.
Men vindt ze gewoonlijk op het terrein van bedrijven, bij havens en andere plaatsen waar zware goederen worden verladen. Voorbeelden zijn suikerfabrieken en andere verwerkers van landbouwproducten, zand, cement, steenkolen en dergelijke. Ook bij een milieupark vindt men weegbruggen.
Bij 1.500 kg heb je nog best wat keuze. De Ssang Yong Korando e-Motion, Polestar 2, Volvo XC40 P8 en Nissan Ariya mogen dit trekken.
Ledig gewicht. Het leeggewicht van een auto vindt u op het papieren kentekenbewijs. Het is het gewicht dat een leeg voertuig op de weegschaal weegt.
Maar wat de 'lege' echt weegt als je deze ophaalt bij de dealer kan je alleen weten door je caravan te laten wegen. Pas dan weet je ook hoeveel bagage je nog kan meenemen. Op het kentekenbewijs staan tegenwoordig het rijklaar- en het lege gewicht. Meestal is dit hetzelfde, wat het er niet duidelijker op maakt.
Hoe hard mag je maximaal in Nederland met de caravan? In Nederland geldt een maximale snelheid van 90 kilometer per uur als het gewicht van de caravan (of aanhanger) onder de 3500 kg is. Is het gewicht hoger? Dan mag je 80 km/uur rijden.
Omdat het om drie verschillende waarden gaat (die van auto, trekhaak en caravan), moet je rekening houden met de laagste kogeldruk van die drie: daar mag je niet overheen. In de praktijk ligt de ideale kogeldruk voor de meeste combinaties tussen de 50 en 75 kg.