Kwaliteitsmanagement betekent niet alleen kijken naar de kwaliteit van de producten, diensten of processen, maar ook met een kritische blik kijken naar de software en andere systemen rondom kwaliteitsmanagement. Blijf evalueren en blijf optimaliseren.
Kwaliteitsmanagement is de tak van het management die streeft naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van een product, productieproces, dienst of organisatie. Kwaliteitsmanagement is geen afgebakend vakgebied, maar komt terug in alle delen van het management van een onderneming.
Kwaliteitsmanagement helpt u streven naar een zo hoog mogelijke kwaliteit binnen uw bedrijf. Een goed kwaliteitsmanagementsysteem, audits en bijbehorende kwaliteitsverbeteringsprogramma's helpen u verbeterpunten te identificeren, de kwaliteit te optimaliseren en te beheersen.
Waarom is kwaliteitsmanagement zo belangrijk voor je? Een goed kwaliteitsmanagementsysteem is de basis voor het leveren van consistente, betrouwbare en hoogwaardige producten en diensten en maakt inzichtelijk waar je problemen zitten als er sprake is van een lage efficiency binnen je organisatie.
Heel simpel gezegd is een kwaliteitssysteem een managementinstrument dat helpt bij het waarborgen en verbeteren van de kwaliteit. Als management van een bedrijf heeft u namelijk constant de taak om te zorgen dat de kwaliteit van uw product, productieproces, dienst en organisatie goed zijn.
Een effectief kwaliteitsmanagementsysteem voldoet aan de internationale ISO 9001 norm. Het moet een goed gedefinieerde structuur hebben met duidelijk omschreven verantwoordelijkheden en processen. Het moet ook gericht zijn op continu verbetering en het betrekken van medewerkers op alle niveaus.
Een praktische omschrijving van een kwaliteitsmanagementsysteem is: een doelmatige (winstgevende, kostenefficiënte) manier van werken binnen een organisatie die er toe leidt dat de organisatie goede producten en diensten levert waar de klanten tevreden over zijn.
Kwaliteit is een onderscheidend kenmerk of een standaard. In het eerste geval is dit het geheel van eigenschappen van een object, in het tweede specifiekere is het een positief onderscheidend kenmerk, zoals in kwaliteitskrant, waterkwaliteit en sociale kwaliteit. Het woord is ontleend aan het Latijnse qualitas.
De kwaliteit van een organisatie of totale kwaliteitsmanagement kan worden gedefinieerd als de mate waarin de algemene prestatie van een bedrijf of organisatie voldoen aan alle rationele of relationele vereisten en verwachtingen.
Als je wilt werken als kwaliteitsmanager heb je in de meeste gevallen een hbo– of wo-diploma nodig. Een specifieke opleiding voor kwaliteitsmanager is er niet, maar populaire opleidingen om te volgen zijn Bedrijfskunde of Management. Daarnaast kun je je door middel van cursussen of trainingen specialiseren.
Het kwaliteitsplan bestaat over het algemeen uit twee delen: een organi- satorische deel en een keuringsdeel. Het organisatorische deel beschrijft hoe de opdrachtnemer de organisatie van het werk zal gaan beheersen en het keuringsdeel beschrijft hoe het productieproces op het werk zal wor- den beheerst.
Om Manager Kwaliteit te worden moet je een opleiding volgen op HBO of WO niveau. Het is mogelijk om Bedrijfskunde of Management te studeren en zo in kwaliteitsmanagement terecht te komen, maar ook om een opleiding te doen die specifiek op een sector gericht is en in de kwaliteitszorg van die sector aan het werk gaan.
Mate waarin iets goed of slecht is. Kwaliteit is het voldoen aan de gebalanceerde eisen en verwachtingen van alle betrokken belanghebbenden. De kwaliteit van iets is de mate waarin datgene goed is of aan bepaalde normen voldoet.
Wanneer je kwaliteitsgericht werkt, stel je hoge eisen om de kwaliteit van je werk te verhogen. Dit is een belangrijke competentie in het bedrijfsleven. In dit artikel lees je wat deze competentie inhoudt en hoe je kwaliteitsgericht te werk gaat. Bovendien lees je meer over mogelijke valkuilen.
Kwaliteit is niet objectief en makkelijk meetbaar, maar afhankelijk van tijd, plaats en personen. Dat stelt Jan Kremer, hoogleraar in het Radboudumc en voorzitter van de Kwaliteitsraad van het Zorginstituut Nederland (ZIN).
ISO 9001 is de internationale norm voor kwaliteitsmanagementsystemen. Met een ISO 9001 certificaat toont u klanten en prospects dat uw processen voldoen aan internationale normen en dat u veel waarde hecht aan continue verbetering. Kiwa heeft ruime ervaring met ISO 9001 certificering.
Kwaliteitssystemen hebben tot doel de kwaliteit van de zorg op een systematische wijze te bewaken, te beheersen en zonodig te verbe- teren. Binnenkort wordt het invoeren van kwaliteitssystemen wettelijk verankerd in de Kwaliteitswet Zorginstellingen.
Het kwaliteitshandboek is een hulpmiddel om kwaliteitsvol te werken. Het biedt de kans om je te profileren: Het bevat de weergave van belangrijke keuzen (kwaliteitsbeleid) en werkwijzen (kwaliteitsmanagementsysteem) in je opvanglocatie. Door dit op papier te zetten geef je medewerkers een houvast.
Een kwaliteitssysteem is verplicht, het hebben van een keurmerk niet. De wet verplicht tot een intern systeem voor kwaliteit. De kwaliteitstoets door een externe partij zoals bijvoorbeeld bij het HKZ keurmerk plaatsvindt is geen verplichting.
In de functie van een kwaliteitsmanager heb je nog altijd een controlerende rol, maar daarnaast ook een aansturende rol. Dat betekent dat je je meer focust op de uitvoering van een optimaal kwaliteitsbeleid, dan op het onderzoek en de voorbereiding ervan.
De kwaliteit van de feitelijk verleende zorg meten. De kwaliteit toetsen aan de gestelde criteria en (zo nodig) verbete- ren. Kwaliteitszorg is een cyclisch complex van activiteiten gericht op het verbeteren of handhaven van de kwaliteit van zorg.
Kwaliteitsbewaking is een bewust proces van zelfcontrole, waarbij aan de hand van vooraf gestelde normen volgens schema de feitelijke situatie telkens en regelmatig wordt getest. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van de ISO-normen, een draaiboek of handboek of checklists.
kwaliteitszorg is de managementfunctie die de organisatie richt op kwaliteit. Deze functie is te begrijpen als: er zorg voor dragen en er naar streven - in woord en daad - dat de resultaten die de organisatie beoogt, aan de vooropgestelde eisen voldoen.