Vooral de sensoren kunnen vuil worden, waardoor ze de rotatiesnelheid van een wiel niet goed meer kunnen meten. Dan zal het ABS-lampje op het dashboard gaan branden. Schoonmaken van de sensoren is meestal de remedie. De sensoren kunnen ook defect raken door blootstelling aan hitte, vocht en vuil.
Doorrijden met een brandend ABS lampje? Ja, dit is mogelijk. De reden hiervoor is dat de remmen en het gaspedaal normaal functioneren. Het voornaamste probleem is dat de auto bij een brandend ABS lampje, in het geval van een noodstop, kan gaan slippen.
Zonder ABS zullen de remmen wel werken, maar de kans is groot dat ze blokkeren wanneer u hard remt. Daardoor kunt u in een ongecontroleerde slip komen, wat tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden. Neem dus geen risico's! Sommige mensen denken dat omdat auto's vroeger ook geen ABS hadden, het nu ook niet verplicht is.
De totale kosten voor de vervanging van een defecte ABS-sensor hangen af van de auto in kwestie. Doorgaans liggen de kosten voor een enkele sensor tussen de € 15 en € 100.
Symptomen van een defect aan de ABS-pomp
Soms vertoont een storing in de ABS-pomp ook ongewoon remgedrag van de auto. De remkracht wordt niet verdeeld zoals bedoeld en de remmen van het voertuig hebben de neiging te blokkeren. De functie van het antiblokkeerremsysteem is dus niet meer gegeven.
Er is dan ook besloten om vanaf 2004 alle auto's standaard uit te rusten met een Anti Blokkeer Systeem. Elke auto die dus na 2004 in Europa is verkocht moet verplicht een ABS functie hebben. Door deze verplichte invoering zijn er al meer dan 300 miljoen ABS systemen uit de fabrieken gerold.
ABS bestaat uit vier onderdelen: sensoren, kleppen, een pomp en een regelunit. Vooral de sensoren kunnen vuil worden, waardoor ze de rotatiesnelheid van een wiel niet goed meer kunnen meten. Dan zal het ABS-lampje op het dashboard gaan branden. Schoonmaken van de sensoren is meestal de remedie.
Wanneer het ABS-waarschuwingslampje van je auto gaat branden, betekent dit dat je dit moet nakijken. Het lampje kan namelijk om verschillende redenen worden ingeschakeld die verband houden met de ABS-storing. Het is mogelijk dat de wielsnelheidssensor beschadigd is of bedekt is met vuil van de weg.
Hoe het werkt
Motor-ABS werkt door wielblokkering te detecteren en de remdruk dienovereenkomstig aan te passen, zodat u te allen tijde de controle over uw motorfiets behoudt. Dit helpt slippen te voorkomen, waardoor onder alle omstandigheden veiliger kan worden geremd.
Nagenoeg iedere nieuwe motorfiets heeft ABS, en vanaf komend jaar is het zelfs verplicht. Maar één probleem blijft hardnekkig bestaan: bij een noodstop kan het achterwiel het contact met het asfalt verliezen.
Als je geen ABS hebt in je auto dan glijd je wanner je vol in de remmen gaat gewoon recht door. Het is dan zaak dat je de rem kort los laat zodat de auto weer grip krijgt met het wegdek. Daarna kun je weer remmen. Dit heet pompend remmen.
Brandend ABS lampje is APK afkeur
Sinds 2004 is het systeem door Europese regelgeving dan ook verplicht gesteld bij de productie van auto's. Heb je ook nog eens een ESP-functionaliteit op je ABS-systeem zitten, dan blijft de auto ook nog eens netjes de richting volgen die jij graag zou willen.
Een geel/oranje lampje geeft aan dat je de auto spoedig moet laten nakijken, maar duidt niet op acuut gevaar. Een blauw lampje op jouw dashboard betekent dat het groot licht van de auto aanstaat. Bij het starten van de auto branden vaak de lampjes ter controle.
Het ABS-systeem houdt de auto stabiel tijdens het remmen. Als onderdeel van dit systeem registreert de ABS-sensor de draaisnelheid van het wiel. Daarom heet hij ook wel wielsnelheidssensor. De meeste systemen voorzien in een sensor voor elk wiel.
Het lampje kan voorkomen gedurende het rijden. Dit gebeurt in een verraderlijke bocht waar de snelheid te hoog is waardoor u grip verliest. Hier hoeft u zich niet direct zorgen te maken. Wanneer het lampje daar en tegen zonder reden blijft branden betekent dit dat u de sensoren na moet laten kijken.
ABS-pomp van motorfiets reviseren
Het vervangen van het ABS-systeem voor nieuw is een prijzige aangelegenheid. Het vervangen voor nieuw kost namelijk al snel zo'n €1000,-.
De meest eenvoudige check is met de contactsleutel op ''contact''.Dat is dus de stand waarbij alle controlelampjes oplichten.Als het goed is valt u ook het lampje op met de ABS aanduiding. Dan is dit systeem duidelijk aan boord en weet u wat u moet bestellen.
Iedere auto is tegenwoordig uitgerust met een ABS-systeem dat via de remmen de veiligheid vergroot, zeker op gladde wegen.
De abs sensor zit achter de remschijf, dus bij een voorwiel draai je het stuurwiel van je auto op die manier dat je de sensor goed kunt zien.
Het dashboardlampje driehoek met uitroepteken gaat namelijk branden als er een defect is met een elektrisch onderdeel in de auto. Het is een algemene waarschuwing en om deze te specificeren dient de auto uitgelezen te worden.
Wanneer het oranje lampje van het ABS-systeem gaat branden, zal de auto prima blijven rijden. Er is echter wel een storing aanwezig in het ABS-systeem waardoor deze zichzelf heeft uitgeschakeld. Bij een noodstop is dat riskant.
Het motorstoringslampje is onderdeel van het elektronische systeem van de auto wat de algehele conditie van de motor en omliggende apparaten monitort. Het lampje gaat branden wanneer het systeem van uw auto een fout vindt, en deze niet op te lossen valt.
ABS is een sterk materiaal met een hoge slagsterkte en zal niet snel breken. Daarom wordt het veel gebruikt voor, bijvoorbeeld, (telefoon- en computer-) behuizing, lampen, speelgoed (o.a. Lego is tegenwoordig van ABS), stoelen en autobumpers. ABS heeft vaak een hoge glans.
ABS is sterk en duurzaam, en wordt daarom ook gebruikt in materialen waaraan hoge eisen worden gesteld qua veiligheid, zoals autobumpers en motorhelmen. Daarnaast kent ABS vele industriële toepassingen, zoals in leidingsystemen.