Je bent bereid informatie met anderen te delen. Je wilt anderen helpen en ondersteunen en je vraagt hulp indien je zelf hulp nodig hebt. Je ziet dat je samen met anderen meer kunt bereiken dan alleen. Je begrijpt dat het teambelang boven jouw eigen belangen gaat.
Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.
Betekenis: collegialiteit betekent dat je collega's helpt en ondersteunt wanneer dat nodig is. Ook houd je rekening met hun behoeften en belangen. Voorbeeld: collega's helpen, je kennis delen, een compliment geven, een luisterend oor bieden en persoonlijke mijlpalen vieren zijn allemaal voorbeelden van collegiaal zijn.
Merkt kleine afwijkingen en fouten in werk van anderen snel op. Checkt afspraken, procedures en spelregels, verwoordt afspraken zorgvuldig (zowel mondeling als schriftelijk). Controleert met hoge nauwkeurigheid belangrijkere informatie altijd op detailniveau, checkt en benoemt details, data, cijfers.
Ideeën delen, uitdagen, ondersteunen en uitbouwen; Verschillende rollen en verantwoordelijkheden aannemen bij het nastreven van teamdoelen; Verantwoord handelen, initiatief nemen en volharden in moeilijke tijden; Op coherente wijze meningen uiten en compromissen sluiten en zich aanpassen aan de omstandigheden wanneer dat nodig is.
Ga met elkaar in gesprek, stel elkaar vragen en bovenal luister naar wat een ander te vertellen heeft. Wees transparant. Werk aan duidelijke verdeling van taken en verantwoordelijkheden binnen het team en communiceer deze vervolgens aan alle betrokkenen. Zorg ook voor transparantie in besluitvorming.
Bijvoorbeeld, je geeft je vriend benzinegeld omdat ze je naar school brengt , ook al betekent dat dat je minder geld overhoudt voor het weekend. In dit voorbeeld laat je een coöperatieve oriëntatie zien.
“Je bent altijd zo respectvol en beleefd naar anderen toe, dat maakt jou echt een waardevolle collega.” “Je hebt zo'n warme en gastvrije persoonlijkheid en weet hoe je iedereen op hun gemak kunt stellen.” “Je bent altijd geduldig en begripvol, wat in de samenwerking een hele fijne kwaliteit is.”
Effectief teamwerk betekent communicatie, samenwerking, vertrouwen en respect . Elk teamlid heeft een specifieke rol te spelen. Elk lid is belangrijk voor het succes van het team. Op deze manier overwint een team uitdagingen, lost problemen op en bereikt doelen.
Factoren als gevoel van gelijkwaardigheid, vertrouwen, inzicht in elkaars werk- en denkwijze en belangen zijn bepalend voor het slagen van jullie samenwerking. Daarnaast moeten ook de interne collega's van de samenwerkingspartners een goed gevoel over de andere partij ontwikkelen.
Teamwork houdt in dat je relaties opbouwt en samenwerkt met andere mensen, waarbij je een aantal belangrijkevaardigheden en gewoontes gebruikt: • Samenwerken. • Bijdragen aan groepen met ideeën, suggesties en inspanning. • Communicatie (zowel geven als ontvangen).
Biedt anderen hulp aan bij problemen of conflicten en helpt anderen hun doel te bereiken. Komt met voorstellen voor het bereiken van een gezamenlijk resultaat. Doet concessies aan het eigen belang als het gaat om het behalen van een gezamenlijk resultaat.
Effectief samenwerken betekent dat een team weet welke doelen ze moet nastreven. Dat betekent ook dat de teamleden tot het uiterste willen gaan om deze doelen te behalen. Iedereen in het team moet het eens zijn met de teamdoelstellingen.
Definities van samenwerken . werkwoord. samenwerken aan een gemeenschappelijke onderneming of project. synoniemen: samenwerken, samenkomen, krachten bundelen.
Een samenwerkend persoon kan feedback accepteren en veranderingen doorvoeren op basis van wat anderen ervan vinden . Ook kan hij of zij anderen constructieve feedback geven die bijdraagt aan het verbeteren van datgene waar hij of zij aan werkt.
Samenwerken kan winst opleveren, denk aan 'bouwen met natuur' oplossingen die meerdere functies bedienen. Zoeken naar de win-win is het uitgangspunt van het participatief instrument Meerwaarde van Samenwerken: samenwerken gaat vooral werken als het alle partijen meer oplevert dan de huidige situatie.
Je bent te vertrouwen en anderen kunnen op jou aan. Zaken die je in vertrouwen te weten komt, vertel jij niet zomaar verder. Je bent aanspreekbaar op verantwoordelijkheden die je draagt. Je bent bereid om altijd verantwoording af te leggen en om te allen tijde je te verantwoorden.
Om je nauwkeurigheid te ontwikkelen is een goede planning essentieel. Op deze manier kan je je tijd goed indelen, to do's opschrijven en heb je een duidelijk en helder overzicht. Belangrijk is dan dat je taak voor taak aan de slag gaat, zodat je daar de volle focus op hebt. Niet iedereen is even goed in multitasken.
Zorgvuldig betekenis
Als je zorgvuldig bent, doe je dingen heel precies en met aandacht. Je hebt oog voor detail en probeert fouten te voorkomen. Misschien ben je zorgvuldig in al je werkzaamheden, of bijvoorbeeld alleen in je afwegingen of woordkeuze. Dat betekent dat je niet 'zomaar' iets zegt.