Zuurstof heb je nodig om je fit en energiek te voelen. Wanneer je reist met het vliegtuig, de trein of de auto heb je te maken met een tekort aan zuurstof. Grote kans dat je de zuurstof moet delen met anderen. Vandaar dat je niet veel energie hebt na de reis en vermoeid aankomt.
Moeheid komt meestal door slaapproblemen. Maar ook psychische of lichamelijke oorzaken zijn mogelijk. Psychische oorzaken hebben te maken met hoe u zich voelt en waar u aan denkt. Lichamelijke oorzaken hebben te maken met wat u aan uw lijf voelt (jeuk, pijn) en met allerlei ziekten.
Wat is vermoeidheidsherkenning? Vermoeidheidsherkenning houdt het rijgedrag van de bestuurder in de gaten. Zodra dat tekenen van vermoeidheid vertoont, adviseert de Driver Activity Assistant de bestuurder om een pauze te nemen. Er verschijnt een melding in het instrumentarium en er klinkt een geluidssignaal in de auto.
De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.
Wij hebben afgelopen jaar (met 2 kleine kinderen) ongeveer 1000km gereden (alpen) en waren ongeveer 12 uur onderweg incl. flinke stops (1,5 uur eten in de middag) en redelijk wat korte pauzes om de benen te strekken voor ons én wat te spelen voor de kinderen.
Staffelpauzes werken niet in praktijksituaties. Laad- en loslocaties zijn tijdgebonden. Een chauffeur kan hierdoor vaak zijn wagen niet 2 uur aan de kant zetten. Een dag heeft 24 uur en je bent verplicht om minimaal 9 uur aaneengesloten rust te hebben genoten.
Bij Volkswagen heet het systeem Driver Alert. Het herkent de eerste verschijnselen van vermoeidheid. Signaleert de auto concentratieverlies, dan volgt er een duidelijk geluidssignaal en een melding op het dashboard. De exacte werking van dit systeem verschilt per merk en model.
Dit systeem wordt aangevuld met de functie Vermoeidheidsherkenning. Met een camera bovenin de voorruit analyseert de auto zijn eigen koers. Het systeem beoordeelt de alertheid van de bestuurder via een analyse van afwijkingen in de koers in vergelijking met de rijbaanmarkeringen.
De kleinste taken zijn al te veel gevraagd en dat kan zorgen voor gevoelens van falen. Als je een burn-out hebt, dan heb je vaak ook veel klachten die voorkomen bij een depressie. Zo voel je je vaak somber, lusteloos en heb je last van schuldgevoelens. De ziektebeelden zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden.
Als je de hele tijd moe bent, kan dat ook een teken zijn van een vitaminetekort, bijvoorbeeld een gebrek aan vitamine D, vitamine B12, ijzer, magnesium of kalium. Probeer voldoende gevarieerd te eten, zodat je alle essentiële vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Slik eventueel ter aanvulling een supplement.
Wie voldoende heeft geslapen, maar zich op de dag nog slaperig voelt kan last hebben van hypersomnie. De medische omschrijving van deze slaapstoornis is: dagelijks terugkerende en meerdere perioden van slaperigheid. Het vervelende van deze stoornis is dat het een behoorlijke invloed kan hebben op het dagelijks leven.
Iedereen kan zich moe voelen, hetzij na een lange werkdag, hetzij na een intense sportactiviteit. Moeheid hoeft daarom niet per se abnormaal te zijn. Het is een signaal van je lichaam dat je nood hebt aan een vorm van herstel. Dit herstel kan zowel psychisch als fysiek zijn.
Hoeveel ongevallen gebeuren er door vermoeidheid? Naar schatting is 15 tot 20% van de verkeersongevallen (mede) het gevolg van vermoeidheid van de bestuurder.
Bij blefarospasmen (of blepharospasmen) is de spierspanning in de oogleden te hoog. Daardoor knippert uw oog sterk, of blijft het ongewild dicht. Blefarospasmen kunnen een aantal seconden, minuten of soms wel uren duren. Als uw ogen (bijna) niet meer opengaan, kan dat erg vervelend zijn.
Eet daarom in plaats van grote maaltijden kleinere porties met voedzame snacks tussendoor. Suiker geeft snelle energie, maar ook dan krijg je juist een dip erna. Beter is het om iets te eten met veel ijzer en goede vetten. Denk aan avocado, nootjes of humus.
Of u rijgeschikt wordt verklaard, hangt onder andere af van de oorzaak van het bewustzijnsverlies en hoe vaak u uw bewustzijn verliest. Vaak moet u een periode niet buiten bewustzijn zijn geraakt om rijgeschikt te worden verklaard.
De optie Park Assist Pilot is een systeem dat u kan helpen bij het manoeuvreren van uw auto tijdens het parkeren. Het systeem kan ook helpen bij het sturen wanneer u een fileparkeervak verlaat.
Je Volkswagen voorkomt kop-staartbotsingen, nog voordat jij ze zag aankomen. Ook in de stad is Front Assist de ideale bijrijder. Hij herkent namelijk ook overstekende voetgangers en stilstaande auto's en komt wanneer nodig in actie.
Het originele Volkswagen ParkPilot hulpsysteem voor uw Polo AW. De ultrasone sensoren helpen u tijdens het voor- en achteruit inparkeren door middel van akoestische en optische signalen. De signalen worden heviger naarmate u een obstakel nadert.
Heeft u een cao (of bedrijfsregeling) waarin iets is geregeld over pauzes? Dan mag er in die cao van de wet worden afgeweken. Maar geldt nog steeds: minimaal 1 pauze van 15 minuten na 5,5 uur werken. U mag een werkdag niet beginnen of eindigen met een pauze.
Uw chauffeurs mogen per week maximaal 56 uur rijden en per twee weken maximaal 90 uur rijden. Indien nodig kunt u de werkweek verlengen tot maximaal 60 uur. Dit kan alleen als uw werknemers over een periode van 4 maanden gemiddeld niet meer dan 48 uur per week werken.
Regels over pauzes
Bij werkdagen van meer dan 5,5 uur heeft de werknemer recht op twee pauzes van minimaal 15 minuten (of één pauze van 30 minuten). Duurt een dienst 10 uur of meer, dan moet je de werknemer drie pauzes van minimaal 15 minuten geven (of één pauze van 45 minuten).