Enig probleem is dat de energieopbrengst beperkt is. Een auto kan slechts voor een klein deel worden bedekt met zonnecellen, dus kom je er nog niet ver mee. Het wachten is op cellen die beter presteren.
En sommige auto's hebben zonnepanelen, zoals de Toyota Prius en Hyundai Ioniq 5. Het Nederlandse LightYear en het Duitse Sono Motors ontwikkelen auto's die zelfs grotendeels van zonnepanelen zijn voorzien. Het belangrijkste probleem is nog dat je op de verkregen zonne-energie maar heel weinig kilometers kunt rijden.
Maar Lightyear wil een extra stap zetten: naast een accu waarmee de auto 625 kilometer kan rijden, liggen er zonnepanelen op het dak. Die voegen nog eens 70 km per dag toe aan het rijbereik. Zelfs in een doorgaans bewolkt land als Nederland maken zonnepanelen verschil, stelt Hoefsloot.
Bij Feenstra kunt 3 complete zonnepanelen pakketten kopen. Deze pakketten verschillen onderling op basis van bijvoorbeeld rendement, opgewekte energie, gemiddelde opbrengst.
Zonnepanelen zijn namelijk dubbel geïsoleerd en dat betekent dat aarding niet nodig is. Wat ze je echter niet vertellen is dat het aarden van het montagesysteem wel verplicht is en dat is om de zonnepanelen van verschillende situaties te beschermen. Bij blikseminslag.
Een deel van de stroom gebruik je namelijk zelf in de woning ook al ben je zelf niet thuis. Denk dan bijvoorbeeld aan sluipverbruik en apparaten als de koelkast en het ventilatiesysteem. De slimme meter kan alleen de stroom registreren die je levert aan het net of afneemt van het net.
Nodig: zonnepanelen
Het recept om je auto te kunnen opladen met zonnepanelen is erg eenvoudig: je hebt zonnepanelen nodig die zijn aangesloten op je huis of bedrijf. Als je de auto oplaadt terwijl de zon schijnt, dan gebruik je in feite al de zonne-energie die op dat moment wordt geleverd.
Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig. Let op: dit aantal zonnepanelen is enkel en alleen voor het opladen van je elektrische auto.
Heb je zonnepanelen én de mogelijkheid om je elektrische auto op eigen terrein op te laden? Dan wordt elektrisch rijden – afhankelijk van het aantal panelen en de juiste laadpaal – wel heel erg duurzaam. En vanzelfsprekend laad je dan ook een stuk goedkoper. Niet iedereen kan een privélaadpaal installeren.
Een set van 10 zonnepanelen kost gemiddeld 5.400 euro inclusief installatie en btw. De btw van 21 procent kan je grotendeels terugvragen aan de Belastingdienst. Je ontvangt dan 900 euro terug en betaalt feitelijk 4.500 euro. Je gaat meteen besparen op je energierekening door de groene stroom die je zelf opwekt.
Een airco met vier units
Als we uitgaan van een airco met 4 units kun je voor een gemiddeld huishouden een prettig binnenklimaat creëren. Een airco met 4 units heeft normaal gesproken een gebruik van ongeveer 3000 kWh per jaar. Je hebt in dit geval 11 zonnepanelen nodig om alle energie op te kunnen wekken.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
Gemiddeld duur het opladen van een elektrische auto vier uur. Bij een openbaar laadpunt duur het gemiddeld we tot vier uur voor uw elektrische auto is opgeladen. Let wel: de oplaadtijd is afhankelijk van het type auto en de oplader. Met een snellader zijn de meeste auto's in 30 minuten 80% opgeladen.
Je hebt twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Een laadpaal wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is ook de duurste. Je bent al snel tussen de 1000 en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden.
Gemiddelde prijs. Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,37. Een laadbeurt van 20,7 kWh komt daarmee op € 7,66. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden kost dat hiermee zo'n € 1149 per jaar (€ 0,076 per km).
Bereken zelf het aantal zonnepanelen
Stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt in een Tesla Model 3, een Volkswagen ID3 of een Hyundai Kona Electric 39 kWh. Deze auto's rijden ongeveer 6,5 kilometer per kWh. Dus heb je per jaar 10.000 / 6,5 = 1.538 kWh nodig. Een nieuw zonnepaneel levert ongeveer 350 kWh per jaar.
Twee bekende automodellen waarbij dit mogelijk is, zijn de Renault ZOE en de Nissan Leaf. Het idee van slimme laadpalen is in principe hetzelfde. Echter, het verschil is dat het niet één huishouden betreft, maar het gehele elektriciteitsnet.
Met voorschakelapparaten kun je de wasmachine, droger en vaatwasmachine ook automatisch aan laten gaan bij veel zonnestroom. Je moet dan natuurlijk wel 's ochtends zorgen dat deze apparaten gevuld zijn met was of vaat.
Effect Sahara zand op zonnepanelen
De vraag is wat dit met de productie van zonnepanelen doet. Want panelen zetten zonne-instraling om in elektriciteit. En door het zand – officieel Sahara stof – wordt dat beperkt. Volgens zonne-energie ontwikkelaar Sunrock, scheelt het maar liefst 10 procent.
Het is misschien wel het grootste misverstand in zonnepanelenland: het idee dat zonnepanelen in de winter helemaal niets opleveren. Een zonnesysteem draait op de zon, maar niet op de warmte ervan. Juist het licht van de zon wordt omgezet in energie. Ook op minder zonnige dagen doen zonnepanelen dus gewoon hun werk.
Een adapter die nutteloos in het stopcontact zit, verbruikt elk uur ongeveer 2 watt. Dit lijkt misschien niet zo veel. Maar als je meerdere adapters 24/7 in het stopcontact laat zitten, dan kan dit aardig oplopen.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.