Het ventiel van de fietsband is het deel dat op de binnenband is geschroefd of gelast en dat lucht naar binnen of buiten laat stromen. Er zijn vier soorten ventielen voor fietsbanden, en sommige komen vaker voor dan andere.
Op elke band zit een ventiel. Het sluit de band af en houdt de lucht binnen. Het wordt gebruikt om lucht in de band te brengen, zodat deze de juiste spanning heeft. een metalen binnenventiel in het ventiellichaam (het rode deel is de afdichting).
Het doel van de ventieldop is om vuil uit het ventiel te weren, niet om de band op spanning te houden, want daar zorgt het ventiel zelf voor. Het is dan ook heel goed mogelijk te rijden zonder ventieldopje maar dan raakt je ventiel verstopt en wordt oppompen moeilijk.
Een ventiel, klep of afsluiter is een technisch mechanisme om de stroming van een fysisch medium te besturen, door deze ongehinderd door te laten of geheel te blokkeren.
Ventielstelen kosten slechts ongeveer $ 5 per stuk. U hoeft niets extra te betalen als u de ventielsteel zelf kunt vervangen, maar u hebt waarschijnlijk niet alle professionele apparatuur die nodig is om de klus goed te klaren. Bandenwinkels kunnen ventielstelen vervangen voor ongeveer $ 25 .
Het vervangen van een ventielsteel is een belangrijk onderdeel van het behouden van de veiligheid van uw voertuig . Een ventielsteel is een klein onderdeel dat zich in het wiel bevindt en dat lucht in en uit de band laat stromen. Na verloop van tijd kunnen deze ventielen beschadigd of versleten raken, wat de druk van de band en het vermogen om goed te functioneren beïnvloedt.
Als u naar een garage of bandenmonteur gaat, moet u niet verwachten dat u veel meer dan £ 10 per band betaalt. Als u de juiste gereedschappen en vaardigheden hebt, kunt u ze zelfs allemaal zelf vervangen op uw auto voor minder dan £ 10. Als u erin bent geslaagd om het lek te repareren of een nieuw ventiel te installeren, moet u uw banden mogelijk opnieuw oppompen.
Door veroudering, uitdroging of een beschadiging kan bij jouw autoband ventiel een lek ontstaan. De autoband blijft daardoor niet op spanning en zorgt voor meer brandstofverbruik en slijtage.
Het Schrader-ventiel is een soort ventiel dat op bijna alle autovelgen wordt gebruikt en meestal de Amerikaanse klep wordt genoemd. Het bestaat uit drie delen: rubberen of metalen behuizing. een metalen buis met schroefdraad aan de binnenkant.
Het oppompen van een band met een Dunlop-ventiel is eenvoudig: je schuift de pomp direct op het ventiel zonder dat je eerst iets hoeft los te draaien, zoals bij het Presta-ventiel. De meeste fietspompen in Nederland zijn standaard geschikt voor dit type ventiel, waardoor je geen adapter nodig hebt.
Ook al zal het rijden zonder ventieldopje geen directe schade veroorzaken, toch raden wij aan om het ventieldopje te vervangen. Dit is een eenvoudige en goedkope maatregel om mogelijke problemen op de lange termijn te voorkomen , zoals: Corrosie van ventielen: Stof en vocht kunnen op den duur schade veroorzaken, vooral bij natte of besneeuwde omstandigheden.
Wanneer moet u een ventiel vervangen? Het is sowieso aan te raden om een ventiel te vervangen wanneer deze gespleten is, poreus wordt of wanneer de dop loslaat. Echter, u kunt er ook voor kiezen om elke 6 maanden wanneer u uw banden vervangt ook gelijk de ventielen te laten doen.
Een ventielsteel is een op zichzelf staand ventiel dat opengaat om gas in een kamer toe te laten (bijvoorbeeld lucht om een band op te pompen). Vervolgens wordt het ventiel automatisch gesloten en afgedicht door de druk in de kamer, of een veer, of beide, om te voorkomen dat het gas ontsnapt.
Een ventieldop zit op een ventiel van een luchtband gedraaid, bijvoorbeeld een fiets- of een autoband. Het doel van de ventieldop is om vuil uit het ventiel te weren, niet om de band op spanning te houden, want daar zorgt het ventiel zelf voor. Het is dan ook heel goed mogelijk te rijden zonder ventieldopje.
Als de bandenspanning te laag is, wordt de band in elkaar gedrukt.Tijdens het rijden wordt hij daardoor sneller warm. Het gevolg: het verbruik neemt toe, het rijgedrag van de auto wordt slechter en de band slijt sneller.
Bij inspectie ontdek je dat de band langzaam leegloopt. Dit probleem kan geleidelijk ontstaan en zorgt er vaak voor dat je het niet meteen opmerkt. Een langzaam leeglopende autoband kan echter gevaarlijke situaties opleveren. Daarom is het belangrijk om snel te handelen.
Wat is een klep in een auto? Er zijn verschillende kleppen op uw auto (meestal aangeduid als een "autoklep" of "autokleppen"). De inlaatklep laat het brandstof-luchtmengsel in de verbrandingskamer van de motor, terwijl de uitlaatklep het verbrande brandstof-luchtmengsel in het uitlaatsysteem laat .
Via het ventiel van een band kan een band op druk gebracht worden zonder dat daarna lucht ontsnapt. Een autobandventiel werkt namelijk als een terugslagklep.Dat betekent dat de lucht (of een ander medium) maar in 1 richting langs de klep gedrukt kan worden.
Sommige Franse ventielen kun je zelf vervangen - in dat geval heeft het schroefje dat je los draait om de band op te pompen twee platte zijkanten. Het autoventiel, ook wel Schraderventiel, is dik en oogt een tikje lomp. Zit op sommige mountainbikebanden en op autobanden en scooters.
Het Schraderventiel wordt vooral gebruikt in banden van gemotoriseerde voertuigen. Handig, want daardoor kun je deze banden bijna overal ter wereld oppompen bij garages en benzinestations. Bij de meeste autobanden ligt de gewenste druk tussen de 2 en 3 bar.
Omdat het onmogelijk is om het ventiel te vervangen zonder de buitenband van het wiel te verwijderen , raden National Tyres en Autocare aan om de ventielen ELKE keer te vervangen wanneer u een band vervangt.
Een kleine truc om erachter te komen of de klep poreus is:
Zorg ervoor dat de dop goed vastgedraaid is en beweeg de klep dan heen en weer. Als u kleine geluiden van ontsnappende lucht hoort, is het poreus . U kunt de klep ook natmaken met zeepsop voordat u hem beweegt: als er een luchtlek is, ziet u dat als kleine belletjes.
Laat de band leeglopen. Leg hem op de bandenwisselmachine en breek de kant af waar het ventiel in het wiel zit. Verwijder het lekkende ventiel en monteer een nieuwe inclusief een nieuw TPMS als de oude dat had (niet goedkoop). Pomp de band weer op tot de juiste bandenspanning.