De ronde verkeerslichten
Brandt een rond rood verkeerlicht rechts van jou, dan duidt een stopstreep, de plaats aan waar je moet stoppen. Is er geen stopstreep, dan mag je niet voorbij het verkeerslicht rijden.
4.3.1.
een groene pijl. - De ronde lichten van het stoplicht hebben de functie die ze normaal ook hebben. De extra groene pijl zorgt simpelweg voor een extra functie: af kunnen slaan (naar links of naar rechts, afhankelijk van de pijl) terwijl het ´normale´ stoplicht op rood staat.
In Nederland staan op veel kruispunten verkeerslichten, in de volksmond ook wel stoplichten genoemd. Stoplichten zitten echter achter aan een auto. Verkeerslichten zijn bedoeld om het verkeer op kruispunten veilig te regelen zonder dat voor bepaalde richtingen te lange wachttijden zouden ontstaan.
De kleur rood werd het stopteken omdat iedereen weet dat rood 'gevaar' betekent. Rood is ook de kleur van bloed en daarom stoppen de meeste mensen daar wel voor. De ander twee kleuren zijn zomaar gekozen. Toen er steeds meer auto's kwamen, hadden de straten ook verkeerslichten nodig.
Met de groenfase wordt de tijd aangeduid waarin een verkeersregelinstallatie (VRI) het groene licht toont. De groenfase volgt in Nederland na de roodfase en duurt altijd minimaal vier tot acht seconden.
Strikt genomen is alleen een verkeerslicht dat op rood staat een stoplicht. Bij groen licht moeten de weggebruikers immers niet stoppen, maar juist doorrijden. Het officiële Reglement verkeersregels en verkeerstekens heeft het dan ook over verkeerslicht.
Het principe van het verkeerslichten kennen de meesten wel. In de weg zitten sensoren die voelen of er een auto voor het verkeerslicht staat, en vaak ook hoeveel auto's. Dat zijn die zwarte lijnen in het asfalt, ook lussen genoemd.
De geleidehond kan wel: zijn baas naar de zebra leiden, stoeprand aangeven, obstakels omzeilen. De geleidehond kan niet: zien of een stoplicht rood/groen is, verkeer inschatten, moment van oversteken bepalen.
Als er in een verkeerslicht een pijl is aangebracht, dan geldt het verkeerslicht alleen voor die richting. Het verkeer wat uit andere richtingen komt heeft dan te maken met een rood verkeerslicht en moet jou voor laten gaan.
Oranje licht (in de wet staat 'geel licht') betekent stop. Alleen als je het licht zo dicht genaderd bent dat je redelijkerwijs niet meer kunt stoppen, mag je doorrijden. Rood betekent stop. Stop je niet voor rood, dan is de boete € 250,-.
Een geel knipperlicht betekent: – gevaarlijk punt: voorzichtigheid geboden. U nadert dan bijvoorbeeld een oversteekplaats, een onoverzichtelijk kruispunt of een wegopbreking. Meestal is het veiliger om uw snelheid te minderen en extra voorzichtig het gevaarlijke punt te naderen.
Boete voor door oranje rijden
De boete voor (nodeloos) door oranje rijden bedraagt minstens 110 euro. Heb je een boete gekregen omdat je door oranje reed en ben je ervan overtuigd dat die onterecht is? Kijk dan zeker na hoelang het licht precies op oranje staat vooraleer het naar rood verspringt.
Wanneer je buiten onze stad tegen iemand verteld dat je uit Almelo komt krijg je vaak te horen 'oohh die stad van het stoplicht'. Herman Finkers heeft met zijn theatergrap 'stoplicht op rood stoplicht op groen, in Almelo is altijd wat te doen' de emoties weten los te maken.
Oranje knipperlicht: u mag alleen doorrijden als het veilig is en u dient zo nodig voorrang te verlenen aan ander verkeer. Knipperende oranje pijl: u mag afslaan in de richting van de pijl als dit veilig is, maar u moet voorrang verlenen aan naderend verkeer.
Een verkeerslicht mag niet langer dan 2 minuten op rood staan. Wachten voor rood licht lijkt uren te duren. In de werkelijkheid is het niet langer dan 2 minuten. Het blijft alleen de vraag of het soms tóch niet een paar seconden langer is.
De werking van een roodlicht camera
Als de auto bij rood licht over die 2 lussen rijdt, registreert de camera dat er door rood wordt gereden en flitst. De camera werkt pas 'ergens' tussen o en 1 seconde nadat het licht naar rood is gegaan.
Een detectielus is een inductielus van koperdraad die zich in het wegdek bevindt. Door de detectielus aan te sluiten op een lusdetector ontstaat er een magnetisch veld (elektrische spoel). Een voertuig verstoort het magnetische veld en wordt herkend.
De lussen en knoppen werken als de zintuigen voor de stoplichten, zij weten waar het verkeer vandaan komt en heen wilt. Door deze signalen weet het verkeersregeltoestel waar het druk is op het kruispunt en waar vraag is naar groen licht. Zo wordt er bepaald waar de lichten op groen gaan en hoe lang dit nodig is.
Zo blijven de verkeerslichten goed zichtbaar en is duidelijk welk licht bij welke rijstrook hoort. De hoogte is minimaal 4,5 meter en buiten de bebouwde kom 5 meter.
Het eerste verkeerslicht ter wereld verscheen op 10 december 1868 in Londen bij het Palace of Westminster, en kon worden toegeschreven aan John Peake Knight.
De verkeerslichten staan (letterlijk en figuurlijk) altijd boven alle andere verkeerstekens op de weg. Groen licht betekent dat je mag door rijden.
Om de kleuren van de regenboog te maken, schenken we eerst een deel grenadinesiroop in een 400 ml glas. Daarna vul je het glas met ijsblokjes of ijsschilfers. What is this? In een aparte beker meng je 160 ml (4 delen) ananassap met 80ml (2 delen) malibu, dit mengsel schenk je over het glas met siroop en ijs.
Ontruimingspijl Dit is de naar links gerichte groene pijl die afzonderlijk geplaatst wordt bij het verlaten van een kruispunt.