Social media influencers geven jongeren het gevoel dat ze erg dichtbij hen staan. Ze delen kiekjes uit hun dagelijks leven en geven inkijk in hun privé sferen, iets waar we bij traditionele celebrities enkel het gissen naar hebben. Bovendien gaan ze de interactie aan met hun publiek.
Doordat influencers content creëren vanuit een passie en hier een hoge mate van expertise in hebben, zien hun volgers ze als echt en authentiek. Dit zorgt voor een persoonlijke connectie en een geloofwaardigheid waarvan je als bedrijf vaak alleen maar kunt dromen.
Vertrouwen en herkenbaarheid door parasociale interactie
Een van de redenen waarom influencermarketing effectief is, is de herkenbare content en persona die ze creëren . Dit wekt vertrouwen en creëert een band met hun publiek, ook wel bekend als parasociale interactie.
Een influencer deelt dingen die interessant zijn voor jouw kind. Dat kan gaan over hun leven, producten of andere ervaringen. Het kan zijn dat vrienden bepaalde personen volgen en het daar met elkaar over hebben. Om mee te kunnen praten volgen kinderen dan dezelfde persoon.
Influencers krijgen vaak de kans om te verschijnen in de advertenties van populaire merken naast beroemde beroemdheden, of om netwerkevenementen bij te wonen waar ze de kans krijgen om contact te maken met beroemdheden . Dit alles leidt ertoe dat influencers door meer mensen worden opgemerkt.
Een influencer heeft een betrouwbare online aanwezigheid ontwikkeld en kan zijn of haar mening over een product of merk delen. Dit zal zijn of haar volgers aanmoedigen om een aankoop te doen of interactie op zijn of haar pagina te stimuleren .
Uit onderzoek blijkt dat social media verslavend zijn doordat ze gebruikers continu belonen. Mensen krijgen waardering in de vorm van likes en volgers en hun nieuwsgierigheid wordt steeds weer gevoed. Hierdoor komt het beloningshormoon vrij in het brein en dat zorgt voor de verslavende werking.
Het grootste nadeel is dat het erg duur kan zijn. Influencers verdienen vaak een aanzienlijke vergoeding voor hun diensten en dat kan een groot deel opnemen van het algehele budget. Bovendien is er ook het risico dat de geplaatste content niet goed presteert bij de volgers en dan is het niet rendabel.
De bevindingen ondersteunen de positieve link tussen de aanbidding van influencers en de connectie die consumenten hebben met de merken die door de influencer op sociale media worden gepromoot. Ook suggereren ze dat deze relatie tot stand komt door de activering van goedaardige jaloezie .
Sommige influencers kregen kritiek omdat ze producten alleen maar promootten om geld te verdienen, waardoor consumenten de oprechtheid van hun aanbevelingen in twijfel trokken . Deze financiële motivatie heeft twijfels doen ontstaan over wat ooit vertrouwde meningen waren. De tweede factor: de vage grens tussen een echte goedkeuring en een betaalde promotie.
Influencers mogen geen reclame delen als ze niet duidelijk maken dat het om een commercieel doeleinde gaat. Kijkers moeten duidelijk door de inhoud, beelden of geluiden begrijpen dat er reclame wordt gemaakt. En het moet ook duidelijk zijn waarvoor de influencer de reclame maakt.
Instagram influencers, met name nano- en micro-influencers, worden steeds populairder vanwege hun hoge engagement rates en betaalbaarheid. Helaas voor Instagram is TikTok het leidende kanaal voor influencer marketing geworden . Dit betekent dat Instagram nu een plek is gedaald naar nummer 2.
Impact op de filmindustrie
Meer betrokkenheid van kijkers : Hoe vaak heb je een show bekeken alleen maar omdat je favoriete content creator erin voorkomt? Films en tv-shows met influencers zien vaak hogere betrokkenheidspercentages vanwege de toegewijde fanbase van de influencers.
1. Cristiano Ronaldo – 238 miljoen volgers.
Veel influencers zijn zelf jongvolwassenen en stralen een bepaalde 'vriend van hiernaast'-vibe uit, met wie andere jongvolwassenen zich kunnen identificeren . Dit soort overeenkomsten zorgt ervoor dat het volgen van deze mensen vriendelijk en normaal aanvoelt, ook al bevinden ze zich misschien aan de andere kant van het land.
Jongeren zijn daar tijdens de puberteit extra gevoelig voor, omdat ze hun identiteit aan het ontdekken zijn. Het gevoel van vriendschap heeft dus invloed op hoe jongeren zich gedragen, wat heel normaal is. Jongeren kunnen er juist van leren, maar het kan ook aanzetten tot onveilig gedrag.
"Het verafgoden van beroemdheden kan ook een soort escapisme zijn voor mensen. Dus geobsedeerd zijn door iemand waarvan we denken dat hij een geweldig, glamoureus, makkelijk leven heeft, kan ons weghalen van onze eigen dagelijkse stress en spanningen ." Het manifesteren van een intiemere connectie met die figuur zou ook "een gat in iemands leven kunnen vullen", legt ze uit.
De hoofdregels zijn: wees helder over reclame, houd rekening met minderjarigen en maak kenbaar wie je bent. Volgens de Reclamecode Social Media en Influencer Marketing waren influencers – met meer én minder dan 500.000 volgers – al verplicht transparant te zijn over betaalde samenwerkingen.
Influencers maken reclame
Alles zodat jij gaat kijken en liken. Veel influencers worden betaald om reclame te maken. Bekende merken willen graag hun producten verkopen. Daarvoor gebruiken ze graag de invloed en het grote publiek van de influencers.
Influencers – personen (of groepen) met veel volgers en dus sociale invloed – worden als betrouwbaar beschouwd. Daardoor weten ze het aankoopgedrag en de meningen van consumenten te beïnvloeden via social media.
Influencers hebben het vermogen om jongeren te verheffen, te informeren en aan te moedigen om positieve overtuigingen en gewoontes aan te nemen via hun platforms. Als gevolg hiervan zijn ze extreem belangrijk bij het vormen van de leiders en change agents van de toekomst. Echter, social media influencers kunnen ook een negatieve impact hebben op de maatschappij .
Influencers zijn vaak rolmodellen waar jongeren zich aan spiegelen. Ze hebben daarmee grote invloed en kunnen bijdragen aan een negatief zelfbeeld of het doen van te dure aankopen. Vaak hebben zij commerciële belangen en doen ze aan product placement of doen ze extreme uitspraken. Voor veel opvoeders reden tot zorgen.
Social media is ontzettend verslavend. Je hersenen gaan goed op likes, want het geeft je het idee dat je gezien wordt. Daardoor worden er allemaal hormonen, denk aan dopamine, aangemaakt en denk je “YEAH!”. Het tegenovergestelde is ook waar; wordt een post niet goed bekeken, dan krijg je een gevoel van MEH.
Van de 4500 mensen die een vragenlijst invulden, vindt 40 procent zichzelf verslaafd aan Insta. Eén op de tien geeft aan dat sociale contacten, school en werk lijden onder hun Instagramgebruik. Ruim 4 procent zegt zelfs in paniek te raken als ze niet kunnen scrollen.