Begin 2022 wijzigt het Instagram algoritme. Nieuwe Instagram posts worden niet meer naar het nieuwsoverzicht van enkele volgers 'gepusht', maar op chronologische volgorde weergegeven aan alle volgers. Wij zien dit als een enorme kans voor alle bedrijfspagina's op Instagram.
Het Instagram algoritme probeert te voorspellen wat een gebruiker 'wellicht' interesseert, aan de hand van interactie-geschiedenis (reacties/likes/etc). Lijkt jouw post daarop? Dan wordt jouw post beter/meer laten zien. Het Instagram algoritme plaatst posts waarop een gebruiker het meest interacteert hoger in de feed.
Instagram filtert de berichten in 2023 op de accounts die je volgt, welke berichten je leuk vindt en met welke account je de meester interactie hebt. Denk hierbij ook aan hoe vaak je iemands profiel bezoekt, een reactie achterlaat of een DM stuurt.
Instagram en Instagram-gebruikers zijn anno 2023 nog steeds gek op videocontent en dus ook Instagram Reels. Probeer meer betrokkenheid te creëren op je berichten: stel vragen en reageer op reacties. Gebruik hashtags geschikt voor jouw niche. Het gebruik van 11 hashtags zorgt voor de meeste betrokkenheid.
Je kan het beste tussen 05.00 en 08.00 uur op Instagram posten, en dan het liefst op de woensdag voor de meeste betrokkenheid. Andere bronnen zeggen juist weer dat je het beste 12.00 uur kan aanhouden, dus experimenteer zelf vooral met je posts en bekijk je statistieken.
De meeste gebruikers zijn dan ook jongeren tussen 15-19 jaar. Van deze groep jongeren heeft meer dan 73% een Instagram account. Van de mensen tussen de 20 en 39 jaar heeft 46% een Instagram account. Voor de groep 40-64 jarigen is dit 22%.
Ze helpen Instagram vervolgens om je posts aan relevante gebruikers te tonen. Daarmee bereik je jouw doelgroep en is de kans op meer profielbezoeken groter. Instagram heeft onlangs geadviseerd dat makers 3 à 5 hashtags in hun posts moeten gebruiken, ondanks dat er maximaal 30 per post zijn toegestaan.
"De mensen die de eerste plaats op het lijstje krijgen, zijn niet de mensen die je stalken op de app, het heeft allemaal te maken met hoe actief je zelf bent op de app en met welke mensen je het meest in contact komt," vertelt Gutman.
Een algoritme is een eindige reeks instructies met een vaststaande volgorde, die de oplossing van een bepaald probleem beschrijft. Dat kan van alles zijn: van een recept voor appeltaart tot een routebeschrijving om op de snelst mogelijke manier van A naar B te komen.
Ze wordt altijd gemaakt door mensen met bepaalde ideeën en waarden, in een bepaalde tijd en met een bepaald doel. Algoritmes kunnen vooroordelen bevestigen en kunnen leiden tot discriminatie, zo blijkt uit onderzoek van Universiteit Utrecht. Vaak baseren algoritmes zich op het verleden en de informatie die we hebben.
Het eerlijke antwoord is: nee.Ja kan niet zien wie je Insta profiel bekijkt. Wel kan je met de likes en reacties zien wie je foto's en filmpjes bekijkt. Bij een Verhaal zie je met de kijkerslijst wie deze heeft gezien.
Instagram-volgers verloren door eigen gedrag
Volgers kunnen bijvoorbeeld afhaken omdat je niet consistent berichten plaatst, juist te veel berichten deelt of geen goede eerste indruk maakt. Ook kan het zijn dat je bijschriften niet interessant genoeg zijn, of dat er geen consistentie in je berichten zit.
Het is op Instagram per bericht, video en reel toegestaan om maximaal 30 hashtags te gebruiken. Zorg voor een goede mix van hashtags waar je een brede doelgroep én een specifieke doelgroep mee bereikt.
Gemiddeld ontvangt een video 24,25 reacties en 1097,9 likes per post. Ook carousel-posts (of slider-posts) vallen positief op.
Zichtbare hashtags zijn hashtags die je onder een foto ziet als je door je tijdlijn heen scrolt. Onzichtbare hashtags worden uit beeld gewerkt door na de tekst een vijftal punten te plaatsen en dan pas de reeks hashtags zoals in het voorbeeld hieronder.
Hashtags zorgen ervoor dat jouw content gevonden en gecategoriseerd wordt, een context wordt gegeven aan jouw content, jouw bereik vergroot wordt, en je meer engagement krijgt. Hashtags helpen bij campagnes. Gebruik specifieke, of een mix van populaire en specifieke, hashtags.