De zoektocht naar de perfect diamant – een symbool van eeuwige liefde en de zoektocht naar perfectie – is altijd gelinkt geweest aan Antwerpen. Een stad die van groot belang is voor de internationale handel van diamanten. De grootste haven van België heeft succesvol zijn plaats gevestigd in de diamanten industrie.
Antwerpen stond letterlijk aan de wieg van de diamantindustrie zoals we die vandaag kennen. De stad groeide uit tot het wereldcentrum voor diamant, waar kennis, innovatie en creativiteit samenkomen, al meer dan vijf eeuwen lang gedreven door één passie; de liefde voor het meest schitterende product ter wereld.
In Antwerpen vind je veel historische gebouwen zoals de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal en het middeleeuwse fort Het Steen, maar daar stopt het niet. Het architecturale landschap van de stad is namelijk voortdurend in beweging. Het Havenhuis, dat ook wel 'de diamant' wordt genoemd, is daarvan het beste bewijs.
Traditioneel kent de wijk een sterke joodse bevolking, waaronder het grootste aantal Orthodoxe Joden in West-Europa. De laatste 20 jaar werd de diamanthandel echter meer en meer overgenomen door Indische diamantairs.
De Antwerpse Joden wonen vooral in de wijk naast de diamantwijk, op enkele minuten loopafstand van het centraal station. Deze wijk noemt men ook wel Joods Antwerpen. Het is na New York, Londen en Jeruzalem een van de grootste gemeenschappen van charedische (ultra-orthodoxe) joden ter wereld.
1Antwerpen staat bekend als een van de weinige plaatsen in West-Europa waar het Jiddisch als taal van een joodse gemeenschap nog volop functioneert. Het Jiddisch dat in onderwijs, publicaties en als dagelijkse spreektaal wordt gebruikt is de zogenaamde Oost-Jiddische variant.
In België is Antwerpen de enige stad met een eroev. In 1902 werd besloten om een 'heilige draad' te spannen die nu loopt langs het groene traject tussen de Singel en de Ring.
Het chassidisch jodendom (ook bekend als chassidisme), van het Hebreeuwse: חסידות Ḥasidut; "de vromen", is een ultraorthodoxe richting binnen het jodendom. De belijders heten de chassidim of chassidiem. Het chassidisme vindt zijn oorsprong in Oost-Europa.
Het charedisch jodendom (Hebreeuws: יהדות חרדית , Jahadut charediet), vaak bekend onder de minder politiek correcte naam "ultraorthodox", is een van de twee hoofdrichtingen binnen het orthodox jodendom. De andere richting is het modern-orthodox jodendom.
Zionisme betekent het streven naar een onafhankelijke Joodse staat. Het woord is afgeleid van Zion, de naam van een heuvel bij de stad Jeruzalem. Maar lang niet alle Joden wonen in Israël en niet alle inwoners van Israël zijn joods.
Sefardische Joden of Sefardim (Hebreeuws: ספרדי, Standaard Səfardi Iberiaans Səp̄arədî; meervoud: ספרדים, Standaard Səfaradim Iberiaans Səp̄arədîm) zijn Joden wier voorouders in Spanje en Portugal leefden.
Andere naam voor synagoge: gebedshuis, plaats van samenkomst en van onderricht. Het woord 'sjoel' komt uit het Jiddisj en is afgeleid van het Duitse woord Schule, dat 'school' betekent.
Op de mezoeza staat altijd de Hebreeuwse letter 'shin' of het woord 'shaddai', één van de namen van de Heere God. De Menora is de bekende kandelaar uit het Jodendom. Men zegt wel dat de Menora de levensboom uit het paradijs moet vertolken.
Het woord stamt uit het Hebreeuws en betekent 'plaats' of 'stad' (Hebreeuws: Maqom מָקוֹם). Via het Jiddisch (mokem) is het in het Bargoens terechtgekomen.
Charedisch Jodendom
Chared betekent letterlijk vrezend, in dit verband “vrezend voor het woord van God”. De meeste charedische mannen brengen een groot deel van hun tijd door in de yeshiva, het leerhuis waar zij dagelijks joodse teksten bestuderen.
In Nederland vindt vóór het joodse ritueel het burgerlijk huwelijk plaats. De bruid koopt voor haar toekomstige echtgenoot een talliet, een gebedskleed, en stuurt dat naar hem. Op de sjabbat vóór de trouwdag wordt de toekomstige bruidegom in de synagoge opgeroepen voor de Thoralezing, en wordt hij tevens "beworpen".
Ook de relatie tussen Antwerpen en diamant is er al heel lang. Het oudste document dat het bestaan van diamanthandel in Antwerpen bewijst, dateert uit het jaar 1447. Een eeuw later was Antwerpen het New York van zijn tijd: een succesvolle, internationale metropool, met een glansrol voor de diamantsector.
De combinatie van 183 nationaliteiten maakt van het Brussels Gewest een smaakvolle cocktail. Wetende dat de VN 193 erkende lidstaten telt, is onze hoofdstad werkelijk een feest voor de culturele uitwisseling.
Natuurlijk betaal je in de toeristische gedeeltes van Antwerpen wat meer dan elders en ligt het prijsniveau in Antwerpen gemiddeld wel wat hoger dan in kleinere en minder toeristische plaatsen in Vlaanderen. Toch horen wij zelden van mensen dat Antwerpen duur zou zijn.
Is Antwerpen een dure bestemming? Als je de prijzen in Antwerpen vergelijkt met andere Belgische steden dan is Antwerpen iets duurder dan een gemiddelde stad, maar iets goedkoper dan Brussel of Brugge. Het maakt in Antwerpen ontzettend veel uit waar je gaat overnachten, eten of drinken.
Antwerpen is bekend om zilver en diamanten, daarom staan het Diamantmuseum en het Zilvermuseum ook in Antwerpen. Het Openluchtmuseum voor beeldhouwkunst Middelheim is een beeldenpark in Antwerpen. Antwerpen telt daarnaast nog vele bekende pleinen en straten. De Grote Markt is hier het bekendste van.
Ultraorthodoxe mannen werken meestal niet. Sommigen hebben banen of een bedrijfje in hun eigen gemeenschap, maar ze werken zelden ergens anders. In plaats daarvan wijden ze zich fulltime aan religiestudie.
Sefardische Joden of Sefardim (Hebreeuws: ספרדי, Standaard Səfardi Iberiaans Səp̄arədî; meervoud: ספרדים, Standaard Səfaradim Iberiaans Səp̄arədîm) zijn Joden wier voorouders in Spanje en Portugal leefden.