In een bus die een lijndienst uitvoert binnen de bebouwde kom, hoef je volgens de Rijksoverheid geen gordel te dragen. Dat is uit praktische overwegingen: passagiers stappen in, schuiven op, stappen uit en in de spits staan mensen zelfs in de bus. In de meeste lijnbussen zitten überhaupt geen gordels.
Antwoord: Bij stads en streekvervoer is niet altijd een riem verplicht, behalve als de bus harder dan 80 km per uur gaat. Praktische redenen spelen mee waarom er geen riem is in de trein: passagiers kunnen sneller uitstappen en als er geen gordelplicht is kunnen mensen ook in de trein staan.
Het is een heel eenvoudige reden: het is niet nodig! Treinen rijden op een rails en botsen zelden met een andere trein, omdat niet twee treinen op hetzelfde stuk rails kunnen rijden. Verkeersregelaars zorgen ervoor dat de treinen het juiste traject rijden.
Antwoord van de Autospecialist: Chauffeurs van lijndiensten in het openbaar vervoer zijn vrijgesteld van de gordelplicht.
Het dragen van een gordel is verplicht in de touringcar, maar hier wordt vrijwel nooit op gelet. Het nalaten kan niet alleen een boete van 149 euro opleveren, maar bij een ongeluk komen passagiers zonder gordel er doorgaans ook slechter vanaf. Bovendien kan de verzekering minder schadevergoeding uitkeren.
Het is volgens de politie namelijk onverstandig en strafbaar om met drie of meer mensen in een wagen te zitten. Tenminste, wanneer je niet uit hetzelfde gezin komt. Alle vier de inzittenden kregen een boete van 390 euro. In een bericht op Twitter spreekt de politie overigens van jeugdoverlast.
Boete bij niet dragen gordel in de auto
U kunt een boete krijgen als u geen gordel draagt. Vervoert u een kind tot 12 jaar niet volgens de regels, dan is de boete voor u. Oudere kinderen krijgen zelf de bekeuring als zij de autogordel niet gebruiken.
Nieuw onderzoek onder 700 vrachtwagenchauffeurs
De meesten vertelden dat ze hun veiligheidsgordel wel gebruiken als ze in een personenauto rijden, maar slechts de helft gebruikt hem wanneer hij in zijn truck rijdt. Redenen hiervoor zijn dat het moeilijk, lastig of tijdrovend is om de gordel om en af te doen.
Ook een taxichauffeur is verplicht om zijn gordel te dragen. Echter, als je klanten vervoerd tegen contante betaling heb je ontheffing van de gordelplicht. Deze uitzondering is gemaakt uit veiligheidsoverwegingen.
Alle auto's die gebouwd zijn vanaf 1 januari 1990 moeten daarbij gordels hebben voor alle zitplaatsen, voor auto's die gebouwd zijn tussen 1 januari 1971 en 1 januari 1990 geldt dat ze alleen hoeven te beschikken over gordels voorin. Stamt je auto van vóór 1 januari 1971, dan zijn gordels in het geheel niet verplicht.
Het nachtnet is in Nederland het net van spoorlijnen waar 's nachts treinen rijden. De nachttreinen in Nederland functioneren niet als slaaptreinen. De reistijden zijn daar te kort voor.
Achterin de auto heb je met gordels om 20% minder kans om ernstig gewond te raken en 30% minder kans op overlijden. Het dragen van de gordel op de achterbank zorgt er ook voor dat je bij een aanrijding niet naar voren schiet en de passagier of bestuurder op de voorstoel verwond.
Hoewel een zo kort mogelijke reisduur dus van groot belang is, zijn hier geen duidelijk omschreven landelijke regels voor. Vaak hebben gemeenten in hun beleidsregels wel vastgelegd dat de reistijd van leerlingenvervoer een maximale duur mag hebben van 90 minuten per enkele reis.
Er zijn uitzonderingen op de regels voor het vervoer van kinderen in een auto. Zo hoeven kinderen jonger dan 3 jaar in een taxi of bus niet in een autostoeltje. Ook kunt u een ontheffing krijgen als uw kind om medische redenen niet in een autostoeltje kan.
Kleine kinderen mogen in een taxi vervoerd worden zonder kinderzitje, stoelverhoging of Maxi Cosi. Net als in het openbaar vervoer, stelt de Nederlandse wetgeving het niet verplicht om deze aanpassingen aan te brengen in een taxi.
Vrouwen uit Meiden die Rijden
Maak kennis met Anneke, Samantha, Pam, Anita, Amy, Vivi, Nathalie, Esmeralda, Esmee, Fabienne, Hilde, Mariska en Nanda.
In Nederland zijn de bestuurders van vrachtwagens al sedert 1998 verplicht de gordel te dragen.
Het antwoord is kort en duidelijk: nee, een gordel op heftrucks is niet verplicht! Sinds 5 december 2002 geldt wél voor alle heftrucks dat ze moeten zijn voorzien van een hulpmiddel dat de chauffeur binnen de contouren van de truck houdt en zorgt dat hij niet bekneld raakt als de truck onverhoopt kantelt.
Er mogen zoveel kinderen in een auto, als hoeveel zitplaatsen er zijn. Het aantal zitplaatsen wordt bepaald aan de hand van het aantal beschikbare autogordels. In een stationcar (gewone hatchback ofzo ook niet) is het niet toegestaan om zelf zitplaatsen te maken door middel van het plaatsen van stoelen of een bankje.
Heupgordels zijn nog steeds toegestaan.
zeker wanneer deze gordels tot de orginele uitrusting van het voertuig hebben behoord. Wel is het zo dat bij de (EG)toelatingseisen voor nieuwe voertuigen (recent geproduceerde auto's) de driepuntsgordel ook voor de middelste zitplaats op de achterbank een vereiste is geworden.
Hoeveel passagiers mag je meenemen? Je mag in je auto met maximaal zoveel personen zitten als er plaatsen met veiligheidsgordels (of een goedgekeurd kinderbeveiligingssysteem) zijn en plaatsen die daarmee niet moeten zijn uitgerust. Bij de meeste wagens zijn dat er vijf, namelijk twee vooraan en drie achteraan.
Re: Nat gespat
Lomp gedrag is geen strafbaar feit. Door iemand onder de modder te spatten maak je zijn/haar kleding op dat moment onbruikbaar, dat kan als vernieling worden gekwalificeerd. Door opzettelijk vlak bij iemand door een modderplas te rijden zou je iemand nadeel kunnen toe brengen.
Zijn straf: een gevangenisstraf van vier maanden en een ontzegging van de rijbevoegdheid voor de duur van 10 maanden (voor een misdrijf). Verder nog één maand hechtenis, een ontzegging van de rijbevoegdheid voor de duur van drie maanden en een geldboete van € 250,- (voor overtredingen).
Voor rijden zonder helm op plekken waar dat niet is toegestaan, geldt ook een boete van € 95,00 (plus € 9,00 administratiekosten). De regel geldt ook voor iemand die achterop zit.
Kinderen vanaf 1,35 meter mogen zonder een kinderstoeltje voorin de auto. Kinderen kleiner dan 1,35 meter, moet je altijd in een kinderstoeltje of zitverhoger zetten. Voorin én achterin.