De bekende strepen op politie-, brandweer- en ambulancevoertuigen worden 'striping openbare orde en veiligheid (OOV-striping)' genoemd. Ze zijn aangebracht om de zichtbaarheid te bevorderen.
Met ingang van de nieuwe OOV-striping beschikken de voertuigen over rode en reflecterend blauwe diagonale strepen van 472 mm breed onder een hoek van 40 graden ten opzichte van horizontaal. De politie heeft ook beschikking over een secundaire striping, waarbij de rode strepen missen op de voertuigen.
Dat wordt gewoon een lijnentrekker genoemd. En een klein exemplaar (voor bijvoorbeeld parkeerplaatsen) heet een markeerwagen.
Ambulances herken je aan de opvallende kleur geel (RAL 1016) en aan de blauwe en rode strepen. Deze strepen worden striping genoemd.
Gele streep op de stoeprand
Is de lijn onderbroken, dan mag je hier niet parkeren. Is de lijn doorgetrokken, dan is zelfs stilstaan verboden. Net als laden en lossen of even snel uitstappen.
Het voertuig is te herkennen aan de zogenaamde secundaire striping (blauw en wit) en het opschrift “trainingsvoertuig”. De rijdocent en de agenten in opleiding zijn in burger gekleed en hebben geen operationele bevoegdheden.
Daarom komen er ambulances met verschillende basiskleuren: gele voor dringende hulpverlening en witte voor niet-dringend ziekenvervoer.
Hoewel in veel rechtsgebieden zwart-witte ontwerpen worden gebruikt, gebruiken veel moderne politieauto's effen kleuren, voornamelijk neutrale tinten zoals wit, zwart en grijs . Dit gebeurt vaak om budgettaire redenen. Zo is de NYPD eind jaren negentig overgestapt van babyblauw naar wit om geld te besparen op verfkosten.
De maximumsnelheid mag - zonder bijzondere toestemming - met maximaal 40 kilometer per uur overschreden worden. Bij het rijden met blauwe lichten en sirene gelden extra bevoegdheden. Maar voor het gebruik daarvan moeten de politiemensen eerst nadrukkelijk toestemming van de meldkamer hebben gekregen.
Politie is natuurlijk wel onderdeel vd staat. Volgens Artikel 17 van de WAM ((Wet Aansprakelijkheid Motorrijtuigen)) is de Nederlandse Staat vrijgesteld van de verzekeringsplicht. Voorbeelden van voertuigen die van de Staat zijn én dus zijn vrijgesteld van de verzekeringsplicht, zijn politieauto's en ambulances.
Het gaat hier om een dikke X5 xDrive50i. De Buitenbewaking Schiphol gaat dus van een V6 naar V8. Die is goed voor 450 pk en 650 Nm aan koppel. Daarmee is deze X5 meteen de snelste opvallende politieauto van Nederland.
De kleur van de gebruikte reflecterende markeringen is essentieel voor hun effectiviteit en de naleving van de regelgeving door de ambulance. Onderzoek wees uit dat de reactie van het menselijk oog het sterkst was voor de kleur 'Euro Yellow RAL 1016' , en daarom wordt deze kleur nu gebruikt in Britse en EU-hulpverleningsvoertuigen (bron).
Dat zei ziekenhuisbaas Ernst Kuipers van het Erasmus MC maandag in zijn persconferentie. "Code zwart wil zeggen dat we voor een patiënt nergens in het land meer een plek hebben, dat een patiënt bij wijze van spreken in een ambulance moet blijven liggen.
De naam ambulance komt van het Latijnse woord 'ambulare'.Dit beteken 'lopen' of 'reizen'. Een verplaatsbaar veldhospitaal werd afgekort tot ambulance.
Burgerauto's met zwaailicht en sirene. Net als in de tijden van Blik op de Weg en Wegmisbruikers, is de verkeerspolitie zicht- en onzichtbaar aanwezig in het verkeer. Onzichtbaar door te rijden in burgerauto's met zwaailicht en sirene. Een herkenbare politie zie je in een Audi A6 avant of een Mercedes B-klasse rijden.
Het is toegestaan om een blauw zwaailicht op een auto te gebruiken wanneer het voertuig een noodvoertuig is dat bevoegd is om deze verlichting te gebruiken. Dit geldt met name voor hulpdiensten die met spoed reageren op noodsituaties.
Volgens een inbouwbedrijf dat undercover werd benaderd door Het Onderzoeksbureau, zijn de Kia Picanto, de Renault Clio en de Volkswagen Golf 7 het meest geschikt om verborgen ruimtes in te laten bouwen. Veel bergplaatsen worden gecreëerd in bijvoorbeeld de achterbank, het dashboard of de middenconsole.
Waarom heeft de ambulance soms wel en soms geen sirene/zwaailicht? Een ambulance rijdt alleen met sirene en zwaailicht wanneer de ambulance een spoedmelding heeft. Als je een ambulance zonder sirene en zwaailicht ziet rijden, is de melding dus niet spoedeisend.
Witte Kruis gaat voor teamspirit in de directe samenwerking met collega's en ketenpartners. Witte Kruis verleent ambulancezorg in vijf regionale ambulancevoorzieningen (RAV's) in Nederland.
Een ambulance mag tijdens een spoedrit maximaal 40 km/u sneller rijden dan de toegestane snelheid. In een 50 km/u-zone mogen ze dus 90 km/u rijden. Veiligheid blijft altijd de prioriteit, voor de patiënt en voor anderen op de weg.
Naast retroreflecterende markeringen hebben sommige diensten de voertuigen nu geverfd in een fel (soms fluorescerend) geel of oranje voor maximale visuele impact, hoewel klassiek wit of rood ook gebruikelijk is . Door de brandweer bestuurde ambulances worden vaak rood geverfd om bij de brandweervoertuigen te passen.
Patrouillevoertuigen voor snelwegen en hoofdwegen
De volledige battenburg bestaat uit afwisselende blokken van fluorescerend geel en blauw reflecterend materiaal en biedt zichtbaarheid tot 500 meter.
Waarom komen er soms twee ambulances voor één patiënt? Soms moet er veel gedaan worden.Dan heeft het ambulanceteam extra helpende handen van collega's nodig en extra materiaal.
Hoewel dan uiterlijk niet te zien is dat de politieagent in functie is, kan de agent zich altijd legitimeren met zijn politielegitimatiebewijs. Een agent in burger draagt zijn uitrusting zoals handboeien of pistool onzichtbaar.
Abu Dhabi heeft de snelste politieauto ter wereld: de US$3,4 miljoen kostende W Motors Lykan HyperSport (hierboven afgebeeld), die van 0-100 km/u gaat in 2,8 seconden voordat hij een topsnelheid van 245 km/u bereikt. Dat getal is niet verrassend gezien zijn 740 pk en 3,7 liter twin-turbo flat-six motor.