In Nederland bestaat ongeveer twee derde van de benzineprijs en de helft van de dieselprijs uit accijns en belasting. Dat zorgt ervoor dat schommelingen in de prijs van ruwe olie nooit in diezelfde mate kunnen doorwerken in de prijzen aan de pomp.
"Volgend jaar verwachten we dat de prijzen weer zullen zakken naar het niveau waar we nu op zitten. Maar we moeten er wel rekening mee houden dat de accijnsverlaging ook weer vervalt per 1 januari 2023. Daardoor zal de prijs voor de consument ook weer stijgen", aldus Van Garderen.
Waarschijnlijk de belangrijkste reden waarom de benzine literprijs hoog blijft staan en wij in Nederland nog niet echt profiteren van de koersdaling van ruwe olie is de ongunstige wisselkoers waar de euro mee kampt. De ruwe olie wordt verhandelt in dollars daarentegen betalen wij aan de pomp met euro's.
Angst voor recessie
De oorzaak voor de daling zit hem in de daling van de olieprijs. Die piekte in juni maar is sindsdien gedaald uit angst voor een recessie, vertelt analist Hans van Cleef van ABN Amro. "Als die er komt, dan zal er minder vraag zijn naar olie en die onrust op de markt zie je nu al terug in de prijs."
Goed om te weten: maandag is de slechtste tankdag. Op deze dag geven tankstations meestal geen korting. Zaterdag is juist wel een goede dag om de tank te vullen, want dan stunten veel tankstation met hun prijzen. Let ook eens op of de prijzen in de ochtend, middag en avond verschillen.
Benzine is in Nederland trouwens veel duurder dan in Duitsland of België. Dat komt doordat de overheid heel veel belasting heft over benzine. Twee derde van het geld dat wij voor onze benzine betalen verdwijnt in de schatkist.
Hoge brandstofprijzen blijven mogelijk tot eind 2024.
Dat komt neer op 40 cent BTW en 80 cent accijns. Op de getankte benzine verdient de overheid in deze rekensom dus 480 miljoen euro per maand. Op diesel geldt 25 procent accijns, waardoor je uitkomt op 35 cent BTW en 52 cent accijns per liter. Dat komt dus neer op 478 miljoen euro in de maand.
De prijzen per station zijn afhankelijk van de exploitatiekosten van het station. Ook spelen de omgeving en concurrentie een rol bij het bepalen van de prijs. De literprijzen zijn afgeleid van de landelijke adviesprijs, minus de korting die wij hier op toepassen.
Want zoals je wellicht hebt vernomen heeft het kabinet besloten om de accijns voor ongelode benzine, diesel en LPG/LNG van 1 april tot en met 31 december 2022 te verlagen. Het gaat om een verlaging van 17,3 cent (benzine), 11,1 cent (diesel) en 4,1 cent (LPG/LNG) per liter. We worden dus al een beetje gematst.
De actuele prijs van Euro 95 in Duitsland is € 1,99. De actuele prijs van Euro 98 in Duitsland is € 2,06. De actuele prijs van diesel in Duitsland is € 2,15. De actuele prijs van LPG in Duitsland is € 1,13.
Door de steeds hogere olieprijzen blijft de benzineprijs klimmen. De gemiddelde adviesprijs voor een liter benzine stijgt vrijdag met 4 eurocent. Aan de pomp kost een liter Euro95 dan 2,31 euro. Volgens Paul van Selms van het consumentencollectief UnitedConsumers is het de sterkste stijging op één dag ooit.
De capaciteit voor de olieproductie is te laag
Volgens Business AM stijgt de productie van olie niet hard genoeg om aan de vraag te voldoen. De capaciteit van de OPEC-landen zou te laag zijn om genoeg te produceren. Er zouden 1 miljoen vaten extra per dag nodig zijn om de voorraden niet te laten dalen.
De gemiddelde prijs voor deze periode is 2.33 (Saudi Riyal), met een minimum van 2.33 (Saudi Riyal) op 06-juni-2022 en een maximum van 2.33 (Saudi Riyal) op 06-juni-2022. Ter vergelijking, was de gemiddelde prijs van benzine in de wereld voor deze periode 7.53 Saudi Riyal.
De huidige adviesprijs voor Benzine is € 2,085. Dit bedrag is inclusief BTW. Exclusief BTW kost een liter € 1,723 en de BTW is € 0,362.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Duitsland verlaagt met ingang van vandaag de accijnzen op brandstof. De verlaging voor benzine is 30 cent per liter; die voor diesel 14 cent per liter. Ook de btw op brandstof wordt verlaagd.
Een liter benzine kost aan de pomp inmiddels (ruim) 2,20 euro. Door de inval van Rusland in Oekraïne kan die prijs de komende weken flink oplopen. Zelfs tot 3 euro per liter, al is dat wel een extreem scenario.
Het goedkoopst ben je uit in Venezuela, waar een liter benzine zo'n 0,022 euro kost. Belangrijke kanttekening is dat Venezuela ook een arm land is. Na Venezuela volgen Iran, Angola, Syrië en Algerije als goedkoopste landen om een liter benzine te tanken.
De gekte is te verklaren, want in 2001 waren de prijzen voor brandstof een stuk lager dan nu: benzine kostte toen volgens Tinq 1,17 euro per liter en diesel per liter 0,86 euro. Van 10.00 tot 11.00 uur is dat de prijs voor brandstof aan de pomp in Waalwijk.
De Belgische overheid heeft de accijnzen verlaagd om de brandstofkosten van Belgen wat te drukken. Daardoor is het ook voor Nederlanders vaak voordeliger om in België te tanken. De prijs aan de pomp daalt door de maatregel met 17,5 eurocent per liter diesel of benzine.
De accijns op brandstof stijgt al jaren. Op 1 januari 1970 bedroeg de accijns op benzine omgerekend 16,8 eurocent. Tien jaar later, op 1 januari 1980, bracht de overheid al 23,8 eurocent in rekening.
Het kabinet heeft namelijk besloten om per 1 april, en dat is geen grap, de accijns op brandstof te verlagen. En dat scheelt flink in de kosten: ongeveer 20 cent voor een liter benzine en 13 cent voor een liter diesel. Op een volle tank van 40 liter, bespaar je hiermee tussen de 5 en 8 euro.