Als de airco veel minder koelt dan gebruikelijk, dan kan het zijn dat de druk is weggevallen door te weinig koelingsvloeistof. Bijvullen verhelpt het probleem. Normaliter gebeurt dit als onderdeel van het onderhoud en kost tussen de € 80- en € 120.
Koelvloeistof probleem
Een airco heeft om te kunnen koelen koelvloeistof nodig. Dit koelmiddel zorgt voor de koeling van de warme lucht. Als er te geen of weinig koelvloeistof in zit dan kan de airco niet voldoende meer koelen. Je airco bijvullen is dan de beste optie.
Waarschijnlijk zit er te weinig koelmiddel in het systeem, door een lek in het koelsysteem. Wanneer uw airco alleen warme lucht blaast als de auto stil staat, is waarschijnlijk uw ventilator van de condensor defect, dit gebeurd vaak bij onder andere Audi, Volkswagen en Seat voertuigen.
Wegrijden met geopende ramen, de airco op zijn koudste stand zetten en de blower op zijn hoogste stand. Wanneer de airco koude lucht begint te blazen de ramen sluiten en de recirculatiestand inschakelen. Daardoor hoeft de installatie geen lucht van buitenaf te koelen en is het sneller koud.
Het is verstandig je airco elk jaar te laten nakijken en om het jaar te laten bijvullen. In de regel is meer onderhoud door de vakman niet vaker nodig dan eens in de 5 jaar. Laat regelmatig de interieur-/pollenfilters vervangen, bijvoorbeeld tijdens het uitvoeren van een grote beurt.
Gemiddeld kun je aanhouden dat de klus 'airco afvullen' eens in de twee jaar moet gebeuren. De prijs is vooraf afhankelijk van hoeveel tijd de vakman bezig is om de airco te vullen. Je kunt ervoor kiezen om de vakman per klus te betalen, maar je kunt natuurlijk ook een onderhoudscontract afsluiten.
Als de airco veel minder koelt dan gebruikelijk, dan kan het zijn dat de druk is weggevallen door te weinig koelingsvloeistof. Bijvullen verhelpt het probleem. Normaliter gebeurt dit als onderdeel van het onderhoud en kost tussen de € 80- en € 120.
In het aircosysteem van uw auto zit een zogenaamd 'koudemiddel'. Dit middel kan verdampen of langs rubbers in de auto weglekken. Jaarlijks daalt het peil van het koudemiddel tussen de 8 en 10%. Hierdoor ontstaat er drukverlies waardoor de airco in de auto minder goed koelt.
Een airco werkt verkoelend dankzij koelvloeistof. Deze vloeistof verdampt echter doorheen de tijd, waardoor de airco steeds minder efficiënt koelt. Wanneer je airco over te weinig koelvloeistof beschikt, moet deze bijgevuld worden.
Toxicologen en longspecialisten zijn het er al langer over eens: airconditioning is eigenlijk helemaal niet ongezond. Je kunt er dan ook niet ziek van worden. Het is wel waar dat je kans loopt op een infectie als je je airco foutief gebruikt.
Een te groot temperatuurverschil tussen binnen en buiten kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals verkoudheid. Het advies is om het temperatuurverschil tussen binnen en buiten niet groter dan 6 °C in te stellen. Een paar graden koelen is voldoende, het verbetert het leef- en werkklimaat al enorm.
Airco zelf bijvullen? Je aircosysteem zelf bijvullen en vacumeren is bij wet verboden. Het is een bijzonder complexe taak die enkel door een erkende aircospecialist kan en mag worden uitgevoerd.
Airco's moeten gemiddeld één keer in de twee jaar bijgevuld en opnieuw gevacumeerd worden. Laat je airco bijvullen door een STEK-gecertificeerde monteur. Het is bij wet verboden om je airco zelf bij te vullen. Groot onderhoud kost je gemiddeld € 170.
Motorschade zal dat niet opleveren want de pomp wordt aangedreven door de multiriem. Schade aan de multiriem kan wel ontstaan en kan een pechsituatie opleveren omdat de dynamo dan ook niet meer wordt aangedreven.
Meestal zal het koudemiddel iedere 3-4 jaar weer aangevuld moeten worden. Van een goed onderhouden airco mag je dan ook in alle redelijkheid een levensduur van tenminste 10 jaar verwachten.
Lekkage in het airconditioningsysteem kan onder andere ontstaan in de leidingen en aansluitingen, de compressor (pomp), condensor, verdamper, drukschakelaar, service-aansluitingen, het filterdroger en het expansieventiel.
Zoals de grootte van je slaapkamer en de capaciteit van je airco. Heb je een goede split-unit airco, dan kun je in het algemeen de airco een uurtje of anderhalf voordat je gaat slapen aanzetten. Dan is het lekker koel als je wilt gaan slapen, mits je de airco automatisch laat koelen.
Over het algemeen is de prettigste instelling 23 graden met de middelste circulatie stand wanneer u aan het koelen bent. Door de ontvochtiging van de lucht is de gevoelstemperatuur dan 21 graden. Wanneer u aan het verwarmen bent is 19 a 20 graden een prettige temperatuur om in te werken.
De meeste airco's hebben een afvoerbak voor het condenswater en een systeem van pvc-buizen waarmee het water kan afgevoerd worden. Sommige inbouwtoestellen beschikken over een afvoerpomp om het condenswater hogerop in het vals plafond te pompen en dan via zwaartekracht naar de riolering af te voeren.
Een seizoen gebonden controle, vooral op stof en vuil kan een schoonmaakbeurt aan de de airconditioning u veel narigheid besparen. In sommige gevallen is dat maar twee keer per jaar nodig. In een zeer stoffige ruimte moet u misschien wel elke maand uw airco controleren en schoonmaken.
Wat je ook gaat doen, zet het apparaat uit en schakel altijd de stroomtoevoer naar de airco uit voor je aan de slag gaat. Maak de binnenkant van de filters schoon met behulp van een stofzuiger. Verwijder voorzichtig alle stof van de filters met de borstel. Hierna spoel je ze af met lauwwarm water.
Wat kost een airco bijvullen? De kosten voor het bijvullen van je airco zijn € 114,50. Je airco wordt dan bijgevuld met koudemiddel R134A. Moet je airco gevuld worden met het nieuwere koudemiddel R1234Yf bedragen de kosten € 230,-.