Vanaf 2019 zijn de regels voor steden in Duitsland aangescherpt. Steden als Berlijn, Bonn, Darmstadt en Essen hebben allen een Dieselverbod ingesteld. Waar het in sommige gevallen om enkele straten in het stadscentrum gaat geldt in Stuttgart een algeheel Dieselverbod. Het lastige is dat de regels per stad anders zijn.
Steden met een dieselverbod
Op dit moment zijn er in twee steden waar de diesel in Duitsland niet meer welkom is: Hamburg en Stuttgart. Ga je met de auto naar Hamburg of Stuttgart, dan dien je rekening te houden met het dieselverbod.
Een gele milieuzone: Rijdt u in een personen- of bestelauto die op diesel rijdt? Dan mag u alleen in deze milieuzone komen als uw auto emissieklasse 3 of hoger heeft. Heeft uw auto een emissieklasse van 0, 1 of 2, dan is een gele milieuzone voor uw voertuig verboden.
De gele sticker wordt uitgegeven voor auto's met een uitstootniveau als Euro III. Die zijn gebouwd tussen 1 januari 2001 en 31 december 2005. Is je auto een diesel en Euro IV-klasse of nieuwer, dan krijg je een groene sticker. En daarmee mag je in praktisch alle milieuzones in Duitsland rijden.
Steden met een milieuzone zijn onder andere Berlijn, Bonn, Bremen, Darmstadt, Dortmund, Duisburg, Düsseldorf, Essen, Frankfurt am Main, Gelsenkirchen, Hannover, Heidelberg, Karlsruhe, Keulen, Krefeld, Leipzig, Maagdenburg, Mainz, Mannheim, Mönchengladbach, München, Münster, Neuss, Neu-Ulm, Oberhausen, Osnabrück, ...
Heb je geen milieusticker, heb je een oude rode sticker of rijdt je met een gele sticker in een Umweltzone waar de groene sticker verplicht is? Dan riskeer je een boete van €100.
Milieuzones waarin de milieusticker Duitsland verplicht is bevinden zich met name in en rondom de Duitse steden. Blijft u buiten de milieuzones, zoals wanneer u op doorreis bent via de snelwegen, dan hebt u geen milieusticker nodig.
Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
Over het algemeen ontvangen voertuigen met een datum eerste toelating (Bouwjaar) van na 31 december 2000 en vóór 1 januari 2006 een gele milieusticker. Leverde de fabrikant echter al in deze periode het voertuig af met een motor in emissieklasse Euro-4, dan ontvangt het voertuig een groene milieusticker.
Duitse tankstations mogen namelijk milieustickers verkopen, maar alleen als ze een garage of een werkplaats hebben waar ze je kentekenbewijs kunnen checken. Als je zeker wil weten dat een tankstation aan deze voorwaarde voldoet, kun je het beste langsgaan bij een station van de Tüv.
Rijdt u een milieuzone in waar u niet in mag met uw voertuig, dan volgt er een boete. Voor personen- en bestelauto's en autobussen is deze boete €100,-. Daar komen nog administratiekosten bij. Vrachtauto's betalen €250,-.
Check voor je vertrek of er tolwegen zijn in Duitsland. De wegen in Duitsland zijn tolvrij. Duitsland was van plan om tol te gaan heffen voor personenauto's (ook buitenlandse), maar dat is voorlopig van de baan.
Sinds 2008 is het voor bestuurders van een gemotoriseerde voertuigen verplicht om over een milieusticker voor Duitsland te beschikken. Deze is verplicht wanneer zij een milieuzone betreden in Duitsland. Zo'n Umweltzone wordt aangeduid met een verkeersbord op de snelweg.
Dat zijn: Amsterdam , Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Rotterdam, 's-Hertogenbosch, Tilburg en Utrecht.
Een milieusticker is een in Duitsland geldig bewijs dat een voertuig aan bepaalde emissienormen voldoet. In het Duits heet dit een umwelplakette of feinstaubplakette. Deze milieusticker is sinds 2008 verplicht in een groot aantal Duitse steden die tot milieuzones zijn verklaard.
Wanneer u direct een milieusticker nodig hebt kunt u deze over de grens onderweg kopen. U haalt de milieusticker bij een tankstation of garage die een Abgas-Untersuchung (uitlaatgastest) mag uitvoeren, bijvoorbeeld één van de TÜV-stations.
De prijs van een Milieusticker Duitsland is € 18,50 per voertuig. Het meenemen van een kentekenbewijs is niet nodig. Zorg wel dat u het kenteken van uw voertuig bij de hand heeft. De Milieusticker Duitsland kunt u eenvoudig kopen bij een GWK Travelex vestiging.
Laag verbruik
Baljet benadrukt dat een dieselauto nog steeds zijn voor- en nadelen heeft: “Tegen zijn de grotere onzekerheid over restwaarde en bruikbaarheid en de hogere vaste lasten. Maar voor een diesel pleiten nog steeds het hoge koppel, het aangename rijden, laag verbruik en dus minder brandstofkosten.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
Dieselvoertuigen die meer dan 10 jaar oud zijn, zullen uiteindelijk verdwijnen. Meer dan het einde van de diesel, betekenen deze lage-emissiezones vooral dat je niet langer tientallen jaren met hetzelfde voertuig zal kunnen blijven rijden.
Je moet je rijbewijs en het kentekenbewijs van je auto bij je hebben. Verder is het belangrijk om een Europees schadeformulier mee te nemen, omdat je dan direct na een aanrijding het schadeformulier kunt invullen. Een visum is niet nodig in bij onze oosterburen.
Milieustickers en vignetten
Deze vignetten zijn verkrijgbaar in Nederland bij de ANWB. En in veel Duitse binnensteden is een milieusticker verplicht. Deze sticker bestel je veilig en vertrouwd online bij de TUV, via de ANWB.
De milieuzones worden namelijk gecontroleerd met camera's die de nummerborden herkennen. Dat systeem is gekoppeld aan de gegevens van de RDW, en zo kan automatisch worden vastgesteld of een auto wel aan de voorwaarden van de milieuzone voldoet. Is dat niet het geval? Dan kun je een boete op de mat verwachten.